انجمن صنفی روزنامهنگاران استان تهران، نشست تخصصی «اعتبار رسانهها در ایران» را مورد بررسی قرار داد و سایت انجمن وبسایت اطلاعرسانی به نشانی www.tpja.ir رونمایی شد. به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی روزنامه نگاران؛ در این مراسم رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی روزنامهنگاران استان تهران با اشاره به عوامل تضعیف اعتبار رسانهها در ایران، به آمار منتشر شده از میزان مخاطبان صداوسیما اشاره کرد و با نقد آن گفت: صداوسیما نهتنها مردم بلکه خود را نیز فریب میدهد، اخیرا یکی از مسئولین این سازمان عنوان کرده است که صدا و سیمای ایران 80درصد مخاطب دارد، درحالیکه نتایج یک پیمایش در آستانه انتشار راجع به مصرف رسانه حاکی از آن است که اکثر مخاطبان رادیو و تلویزیون افرادی با سن و سال بالا یا خانمهای خانهدار هستند و افراد جوانتر و پویاتر و همچنین افراد تحصیلکرده، کمتر به سراغ این رسانه میروند و این یعنی هر نیرویی که تأثیرگذاری کمتری در جامعه دارد، مخاطب این رسانه است. عبدی به لزوم تشکیل کمیته ملی رسانه و لزوم ارائه گزارش ملی درباره وضعیت رسانهها پرداخت و گفت: انجمن در اینباره نامهای به رئیسجمهور نوشته و در آن عنوان کرده است؛ همانطور که در مورد سیل و ساختمان پلاسکو چنین کمیتهای تشکیل شد، برای بررسی وضعیت رسانه نیز باید چند نفر از دولت، اساتید دانشگاه و... بررسی کنند که چرا وضع رسانه در ایران به نقطه کنونی رسیده است، چه خطراتی از این نظر ما را تهدید میکند و چه راهبردهایی برای تعدیل این وضعیت وجود دارد. همچنین فریبرز بیات، روزنامه نگار، با اشاره به ساختار دولتی رسانه در ایران گفت: تیراژ پایین مطبوعات و کاهش بینندگان تلویزیون، کوچ مخاطبان به شبکههای اجتماعی، پایین بودن ضریب نفوذ رسانهها و افزایش ضریب نفوذ شبکههای ماهوارهای و اجتماعی و فیک نیوزها زنگ خطری است مبنی بر اینکه رسانههای ما در حال از دست دادن مرجعیت و تأثیرگذاری خود بر افکار عمومی هستند. محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد هم گفت: موضوع انتخابی این نشست نه یک نیاز بلکه حیات رسانهای در ایران است؛ زیرا کاغذ و بیمه و... اگرچه اهمیت دارند اما قبلتر از آن باید مشخص شود که کجا هستیم و میخواهیم چه کنیم. در بخش دیگری از این نشست مهدی محسنیان راد، استاد دانشگاه، به بحث اعتبار رسانه پرداخت و گفت: اعتبار منبع دارای 3 ضلع شامل انتظار از منبع، وثوق و معرفت است. انتظار از منبع همچون تعریف نقش در جامعهشناسی است. بهعنوان مثال؛ فرد در طول روز نقشهای متفاوتی دارد و انتظار میرود که این نقشها درست ایفا بشود؛ وثوق همچون داستان چوپان دروغگو است و با یک اشتباه یکباره همهچیز به هم میریزد، معرفت را نیز چنین میتوان مثال زد که فرد به هنگام مراجعه به پزشک این سؤال برایش مطرح میشود که آیا پزشک دانش کافی را دارد و در طول خدمتش خطا داشته است؟
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: اهمیت اعتبار منبع برای رسانه بهگونهای است که بهدنبال خطای وزیر رسانه باید بگوید که این را فوری فاش میکنم؛ زیرا اگر این کار را انجام ندهم اعتبار منبع من آسیب خواهد دید. اگر روزنامهای تنها یکبار اشتباه کند اعتبار منبعش آسیب میبیند. بر همین اساس مردم از روزنامه انتظار دارند که قبل از اینکه شبکههای اجتماعی به مسئله فیشهای حقوقی وارد شود،آن را فاش کند و اگر این کار را نکرد دیگر اعتبار ندارد. دلیل کارکرد فعلی شبکههای اجتماعی در ایران این است که مردم یاد نگرفتهاند که رسانهها میتوانند همچون نیویورکتایمز معتبر باشند و همه در 183سال گذشته تنها این را یاد گرفتهاند که حرف شخصیتهای اصلی سیاسی را بهعنوان تیتر یک بزنند؛ امری که سبب شده اعتبار منبع در ایران بهشدت مخدوش شود، درحالیکه در آمریکا و اروپا این چنین نیست. محسنیان راد در ادامه به ارائه بحثی تخصصی به نام «بازار رسانه» برای افراد حاضر در انجمن پرداخت.
شنبه 18 آبان 1398
کد مطلب :
87105
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved