تعویق بازنشستگی پراید و پژو
دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گو با همشهری: تولید پراید 131 تا پایان تیر و پژو 405 جی. ال. ایکس تا مهر ماه سال 99 متوقف می شود
علی ابراهیمی_روزنامه نگار
اگر شما از جمله افرادی هستید که به دلیل نارضایتی از کیفیت پایین و مشکلات ایمنی برخی خودروهای داخلی مانند انواع پراید و پژو 405 انتظار توقف تولید این خودروها و خداحافظی آنها با بازار خودرو را می کشید، یا این که به دلیل تناسب قیمت این خودروها با بودجه محدود خانوارتان برای خرید خودرو، هنوز هم این خودروها در فهرست گزینههای اصلی شما برای خرید قرار داشته و طرفدار تداوم تولید و عرضه این خودروها هستید، مطلع باشید که انواع پراید و پژو 405 جی. ال. ایکس حدود 8 ماه تا یکسال دیگر همچنان میهمان خطوط تولید خودروسازان خواهد بود؛ خودروهایی که از هم اکنون زمزمه توقف خط تولید آنها موجب افزایش نسبی قیمت آنها در بازار شده است. از سوی دیگر فکر نکنید که با توقف تولید این خودروها، محصولاتی با کیفیت روز دنیا و قیمتی متناسب با قدرت خرید شما به بازار عرضه خواهد شد، بلکه گزینه اصلی جایگزینی این خودروها محصولاتی مانند تیبا، سایپا و کوییک برای پرایدها و پژو 405 اس. ال. ایکس و انواع پژو پارس و سمند برای پژو 405 جی. ال. ایکس خواهد بود.
با نزدیک شدن به موعد نهایی استانداردهای 85گانه جدید خودرویی تا دی ماه امسال، باردیگر چانهزنی برای تداوم تولید خودروهای پرتیراژ و تعویق یا استمهال برخی استانداردهای اجباری جدید آغاز شده است.شواهد و قراین و اظهار نظر خودروسازان نشان میدهد که بازار چانهزنی برای استمهال مدت زمانبندی برخی از این استانداردها که عامل اصلی توقف تولید پراید و پژو 405 است آغاز شده علاوه بر آن مشکلات تطبیق خودروهای قدیمی با استانداردهایی که به گفته خودروسازان اجرای آن در ایران حتی از استانداردهای روز اروپا پیشی گرفته است، موجب تعلیق برخی از این استانداردها و رسیدن عدد استانداردهای 22 گانه جدید خودرویی به حداکثر 6 استاندارد برای خودروهای سبک و سنگین پس از جلسات خودروسازان با سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت را فراهم کرده است؛ رویهای که ضمن حفظ وجهه این سازمان برای تاکید بر اجرای این استانداردها، خواسته خودروسازان برای استمهال تولید و تعلیق برخی از استانداردهای جدید خودرویی را فراهم میکند. از سوی دیگر حتی اجرای محدود این استانداردها نیز موجب افزایش قیمت خودروهای جایگزین خواهد شد. این موضوعات در جلسات خودروسازان با سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت مطرح شده و با توافق صورت گرفته بهنظر می رسد در نشست آتی شورای عالی استاندارد نهایی شود.
خداحافظی با پرایدها
پس از اظهار نظر چندی پیش رضا رحمانی- وزیر صنعت، معدن و تجارت- در مورد توقف خط تولید 3 مدل پراید تا تیر ماه سال آینده، اخیرا مدیر عامل سایپا نیز با تشریح جایگزینی از رده خارج شدن پرایدها صحبتهای وزیر صنعت را تاییدکرد. به گفته جواد سلیمانی، تولید پراید مدل۱۳۲ تا پایان دیماه ۹۸، پراید مدل۱۱۱ تا پایان اردیبهشت ۹۹ و پراید مدل۱۳۱ تا پایان تیرماه ۹۹ به پایان خواهد رسید. او تاکید کرد که از بهمنماه سال گذشته برنامهریزی دقیق برای پایان دادن به تولید این محصول آغاز شد و از ابتدای امسال نیز با افزایش تدریجی سهم سایر محصولات سایپا این برنامه را به مرحله اجرا درآوردهایم، اما برای جلوگیری از وارد شدن التهاب به بازار این موضوع را در آن زمان رسانهای نکردیم. سلیمانی، تاکید کرد که تولید فعلی پراید تا اتمام تعهدات در تاریخهای اعلام شده و تحویل خودروهای ثبت نامی انجام خواهد شد؛ بنابراین هموطنانی که در طرحهای پیشفروش و فروشفوری این محصول ثبتنام کرده اطمینان داشته باشند که هیچ مشکلی در تحویل خودروهای آنان پیش نخواهد آمد و تمامی محصولات فروخته شده، تحویل آنها خواهد شد. به گفته او، مهمترین نکته در اجرای برنامه کاهش و توقف تولید خودرو پراید، موضوع جایگزینی محصولات در خطوط تولید و البته بازار است که این بخش از برنامه نیز به طور کامل در حال اجراست. محصولات تیبا، کوییک و ساینا جایگزین محصولات خانواده پراید شده و میشوند و برای پراید هیچ جایگزین دیگری وجود ندارد، اما توسعه محصولات بر روی پلتفرمهای جدید و اختصاصی سایپا انجام خواهد شد. همچنین یکی از شاخصهای تعیین این زمانبندی، تعداد خودروهای معوق و میزان تقاضای موجود در بازار برای هر یک از مدلهای پراید است.
توقف تولید پژو405 بنزینی تا 31 خرداد 99
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفت و گو با همشهری در مورد چگونگی توقف تولید خودروهای پژو 405 و پراید اعلام کرد، خروج انواع پراید و پژو 405
(جی. ال. ایکس) از خط تولید طبق برنامه زمانبندی اجرایی خواهد شد . براساس تفاهمنامهای که بین وزارت صنعت، سازمان استاندارد و خودروسازان امضا و برای تصویب نهایی به شورای عالی استاندارد ارائه شده، تولید انواع پرایدهای خانواده x100 (131،132،111) به غیر از وانت پراید 151 تا یک مرداد 99 متوقف میشود. به گفته نعمت بخش همچنین تولید پژو 405 بنزینی
جی. ال. ایکس با موتور ای اف سون تا 31 خرداد 99 متوقف و پژو 405 اس.ال.ایکس با موتورتی.یو 5 و انواع پژو پارس و سمند جایگزین آن میشود. او با بیان اینکه خودروسازان نیز موافق توقف تولید خودروهای قدیمی 40 ساله به دلیل مشکلات ایمنی و کیفیت ، نارضایتی مردم و ناتوانی در پاس کردن استانداردهای جدید هستند، تاکید کرد، توقف تولید این خودروها باید به گونهای باشد که به دلیل تحریمها و کاهش تیراژ تولید و عرضه خودرو، بازار با مشکل مواجه نشود. به گفته نعمت بخش تولید پژو 405 جی.ال.ایکس گازسوز فقط برای استفاده در خطوط تاکسیرانی تداوم خواهد یافت.
با توقف تولید پرایدهای خانواده x100، نیز تیبا، ساینا و کوییک جایگزین این پرایدها خواهند شد. ضمن این که دو مرکز تحقیقات ایران خودرو و سایپا شبانه روز در حال کار برای عرضه خودروهای جدید به بازار هستند. گرچه قرار بوده تا برخی خودروهای روز دنیا با رشد تیراژ تولید مشترک، جایگزین این خودروها شود اما با مشکلات ناشی از تحریم مواجه شده است.
معمای گرانی خودروهای «میرا»
دبیر انجمن خودروسازان علت در نظر گرفتن زمانبندی جدید برای توقف تولید پرایدها و پژو 405 را ، عمل کردن خودروسازان به تعهدات معوق ناشی از پیش فروش این خودروها دانست و تاکید کرد، پیش فروش تازهای برای این پرایدها و پژو 405 جی. ال. ایکس صورت نخواهد گرفت و خودروسازان تقاضا برای این خودروها را به سمت سایر خودروها که ساخت داخل بالایی دارند سوق خواهند داد تا قطعهسازان نیز آسیب ندیده و قطعات تولیدی قدیمی آنها وارد شبکه خدمات پس از فروش شود. نعمت بخش با بیان این که قطعا قیمت تمام شده خودروهای جایگزین دارای استانداردهای جدید بیش از انواع پراید و پژو 405 جی. ال.ایکس
خواهد بود، افزود: در دنیا وقتی خودرویی در حال خداحافظی است
(خودروی میرا) قیمت آن کاهش مییابد اما در ایران تجربه پیکان نشان داده که با توقف تولید، میزان تقاضای اقشار کمدرآمد بیشتر شده و قیمت این خودروها افزایش می یابد.
نبض بازار
دبیر انجمن خودروسازان در گفتوگو با همشهری:
براساس تفاهمنامه وزارت صنعت، سازمان استاندارد و خودروسازان که برای تصویب نهایی به شورای عالی استاندارد ارائه شده، تولید انواع پرایدهای خانواده x100 (131،132،111) به غیر از وانت پراید 151 تا یک مرداد 99 متوقف میشود
رشد تقاضا
در دنیا وقتی خودرویی در حال خداحافظی است ( خودروی میرا) قیمت و تقاضا برای آن کاهش مییابد اما در ایران تجربه پیکان نشان داده که با توقف تولید، میزان تقاضای اقشار کم درآمد بیشتر شده و قیمت این خودروها افزایش می یابد