کندی شتاب تولید لوازم خانگی خرد در ایران
با وجود گردش مالی سالانه بیش از 20هزار میلیارد تومانی بازار لوازم خانگی و سهم بازار 15درصدی و رتبه نخست ایران از بازار مصرف لوازم خانگی بین کشورهای منطقه خاورمیانه، هنوز هم 14هزار میلیارد تومان (70درصد) این اقلام از طریق واردات تامین میشود. به گزارش همشهری، با وجود اقدامات برخی شرکتهای ایرانی برای تولید لوازم خانگی، هنوز هم اقلام وارداتی سهم عمدهای از بازار ایران را دارد و این موضوع، بهخصوص در مورد لوازم خرد آشپزخانه مصداق بیشتری دارد. براساس برخی آمارها در گروه صوتیوتصویری، سهم تعدادی از برندهای خارجی لوازم خانگی از بازار ایران 85درصد و برندهای ایرانی حدود 15درصد است. همچنین حدود 60درصد سهم بازار گروه یخچال و فریزر و 55درصد گروه شویندهها هنوز هم در اختیار برندهای خارجی است. براساس آمار کانون انجمنهای صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور، اندازه بازار لوازم خانگی ایران در سال 1393حدود 15میلیارد تومان، یعنی تقریبا 6میلیارد دلار بوده که پیشبینی میشود اندازه این بازار طی 5سال بعد از آن با رشد سالانه 4درصدی به 17هزار و 754میلیارد تومان و در سال دهم به عدد تقریبی 21هزار میلیارد تومان برسد.