• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 9 آبان 1398
کد مطلب : 86586
+
-

چه کسی مانع توسعه صندوق‌های زمین و ساختمان است؟

  خبر: سیدمحسن فاضلیان، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن با اشاره به محدودیت قانونی برای ایجاد صندوق زمین و ساختمان جدید ذیل بانک‌ها، گفت: بانک مرکزی مجوز تشکیل صندوق جدید را به بانک مسکن نداده است.
  نقدخبر:تا همین چند سال پیش بانک‌ها و شرکت‌های تابعه‌شان برای تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری فقط به مجوز‌های سازمان بورس نیاز داشتند اما از چند سال پیش به‌دلیل اعمال محدودیت‌های تازه بانک مرکزی بندی در ماده 14قانون برنامه ششم توسعه گنجانده شده که براساس آن تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید در شرکت‌های تابعه بانک‌ها ممنوع و مستلزم دریافت مجوز از بانک مرکزی اعلام شد. گنجاندن همین بند در قانون برنامه ششم توسعه کافی بود تا روند توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری ازجمله صندوق‌های زمین و ساختمان به‌طور کامل متوقف شود. بانک مرکزی از آن زمان تاکنون دیگر هیچ مجوزی برای تاسیس صندوق‌های جدید به شرکت‌های تابعه بانک‌ها صادر نکرده و عملا روند توسعه را متوقف کرده است.
از آنجا که صندوق‌های زمین و ساختمان، ابزاری نو در حوزه تامین مالی به شمار می‌آید، توسعه آن به‌عنوان ابزاری کارآمد در حوزه ساخت‌وساز، مستلزم فعالیت بانک مسکن است؛ بنابراین چنانچه قرار باشد بانک مرکزی همچنان در برابر صدور مجوزهای جدید برای تاسیس صندوق‌های زمین و ساختمان مانع‌تراشی کند نمی‌توان چندان به توسعه این ابزار مالی مؤثر در حوزه ساخت‌وساز امید داشت.
 تاکنون بار اصلی تامین مالی مسکن بر دوش سیستم بانکی بوده و چنانچه قرار باشد اندکی از این بار تامین مالی کم شود، صدور مجوزهای جدید برای تاسیس صندوق‌های زمین و ساختمان ضروری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید