• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
دو شنبه 14 اسفند 1396
کد مطلب : 8635
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/2xo1
+
-

لودریان در تهران

رؤسای جمهور ایران و فرانسه در گفت‌و‌گوی تلفنی به بررسی مسائل منطقه و برجام پرداختند

سیاست خارجی
لودریان در تهران

وزیرخارجه فرانسه با تأخیر دو ماهه، شب گذشته وارد تهران شد؛ برنامه‌ریزی اولیه برای سفر ژان ایو لودریان به ایران برای نیمه اول دی‌ماه انجام شده بود اما این تاریخ با ناآرامی‌ها و اعتراضات در ایران همزمان شده و به دلایلی نامشخص این سفر به امروز موکول شد.

 از آنجا که یکی از اهداف سفر لودریان، مقدمه‌چینی برای سفر رئیس‌جمهور فرانسه به ایران اعلام شده بود، عملا سفر رئیس‌جمهور فرانسه هم به تأخیر افتاد. با این حال، دلیل مشخصی برای تعویق این سفرها اعلام نشد اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که اعتراضات در ایران در این تصمیم دخیل بوده است. در همان زمان حسن روحانی و امانوئل مکرون روسای جمهوری ایران و فرانسه طی تماس تلفنی درباره مسائل مختلف منطقه، برجام، گسترش و تحکیم روابط دو کشور با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

حضور وزیرخارجه فرانسه در تهران از جهات مختلف حائز اهمیت است. به گفته بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، لودریان دوشنبه علاوه بر ملاقات و مذاکره با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با دیگر مقامات ارشد کشورمان نیز دیدار خواهد کرد. رایزنی درخصوص راه‌های گسترش روابط دوجانبه و تبادل نظر درباره مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی ازجمله محورهای گفت‌وگوها خواهد بود. به‌طور مشخص، دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور و علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران در برنامه سفر وزیرخارجه فرانسه به تهران گنجانده شده است. علاوه بر این، افتتاح نمایشگاه لوور در تهران با حضور وزیر خارجه فرانسه و رئیس موزه لوور در موزه ملی ایران انجام خواهد شد. با این حال، ژان ایو لودریان در اظهاراتی در هفته گذشته اعلام کرد که رایزنی با مقامات ایرانی درباره توافق هسته‌ای مهم‌ترین محور سفر او به تهران خواهد بود. 

اظهارات نامتعارف لودریان

وزیر خارجه فرانسه یک روز پیش از سفرش به تهران در اظهاراتی غیرسازنده و نا‌متعارف گفته که ایران باید نگرانی‌ها درباره برنامه موشکی خود را به رسمیت بشناسد یا اینکه با تحریم‌های احتمالی مواجه خواهد شد. به گزارش فارس، ژان ایو لودریان در اظهاراتی مدعی شده که موشک‌های بالستیک ایران با چندین هزار کیلومتر بُرد، با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل سازگار نبوده و فراتر از نیاز تهران به دفاع از مرزهای خود است. در همین حال، وزارت خارجه فرانسه هم در بیانیه‌ای درباره سفر امروز لودریان به تهران، بار دیگر به نگرانی‌های این کشور و شرکایش درخصوص فعالیت‌های موشکی ایران و نقش آن در منطقه تأکید کرده و مدعی شده است که برنامه موشکی ایران و نقشی که ایران در منطقه ایفا می‌کند، پیامدهای بی‌ثبات‌کننده‌ای برای منطقه خواهد داشت. این بیانیه با تأکید بر ضرورت پایبندی همه طرف‌های توافق به برجام، ابراز امیدواری کرده که مذاکره با ایران در مسیری درست انجام شود.

توصیه‌های ایران به فرانسه

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگو با فارس در واکنش به برخی ادعاها و اظهارات بی‌پایه و اساسی که توسط مقامات فرانسوی علیه ایران و نقش منطقه‌ای جمهوری اسلامی مطرح شده خاطرنشان کرد: توصیه من از گذشته در برابر برخی از این نوع سخنان که آنها را صحبت‌های نادرست و غیرواقع بینانه‌ای می‌دانم، این بوده که باید مقامات فرانسوی با دقت نظر و با تأمل بیشتری به مسائل پیچیده منطقه غرب آسیا، ایران و واقعیات موجود و آنچه طی دوران اخیر در این منطقه در جریان است توجه کنند و اسیر احساسات و القائات دیگران نشوند و باور داشته باشند که بدخواهانی وجود دارند که علاقه‌مند به این نوع رابطه و یک رابطه متوازن و متعادل بین 2کشور نیستند. این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران نشان داده کشوری است مستقل که برای استقلال خودش بهای سنگینی را پرداخت کرده و اگر نیاز باشد بازهم حاضر است برای حفظ استقلال و آزادی خود بهای بیشتری را پرداخت کند.

 روحانی خطاب به مکرون: مسائل منطقه ارتباطی به برجام ندارد

حسن روحانی عصر یکشنبه در تماس تلفنی «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه با وی، گفت: تصمیم دولت جمهوری اسلامی ایران برقراری یک رابطه باثبات با کشور فرانسه است که این تصمیم، بی‌تردید در راستای روابط بسیار قدیمی و دوستانه ملت ایران و فرانسه است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در همه موضوعات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، آماده رایزنی و همکاری مستحکم با فرانسه است. روحانی همچنین به برخی زمزمه‌ها درخصوص آنچه مذاکرات مکمل درباره برجام خوانده می‌شود، اشاره کرد و گفت: 7کشور با هم توافقی کرده‌ایم که شورای امنیت هم بر آن صحه گذاشته است و ایران کاملا به تعهداتش در قبال این توافق عمل کرده، اما متأسفانه آمریکا پیوسته در مسیر اجرای برجام، مانع‌تراشی کرده است. رئیس‌جمهور موضوع گفت‌وگو و همکاری ایران و اروپا راجع به مسائل منطقه‌ای را بسیار خوب خواند اما تأکید کرد که این همکاری هیچ ارتباطی به برجام ندارد و نکته مهم در شرایط کنونی این است که اتحادیه اروپا در جهت پایبندی کامل آمریکا به برجام حرکت کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید