• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 2 آبان 1398
کد مطلب : 86308
+
-

رئیس‌جمهوری در جلسه هیات دولت:

توسعه درگرو تعامل با دنیاست

دولت
توسعه درگرو تعامل با دنیاست


حسن روحانی، رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید روابط خود را با جهان روان کنیم به‌نحوی که بتوانیم کالاهای خود را با برند ایرانی صادر کرده و بازارهای کشورها را فتح کنیم، گفت: مسیر و راه پیشرفت و توسعه کشور کاملا مشخص و روشن است، باید اجازه دهیم که تحول بزرگی در کشور ایجاد شود تا شرایط بهتری داشته باشیم.
روحانی که در جلسه هیأت دولت صحبت می‌کرد، گفته است: اگر به‌دنبال گذران زندگی و در حد خوردن و آشامیدن باشیم با شرایط فعلی نیز می‌توان آن را ادامه داد، اما اگر به‌دنبال توسعه، پیشرفت و سرآمد شدن در دنیا هستیم، باید در مسیر رقابت در بازارهای جهانی قرار بگیریم و این است که می‌تواند افتخارآفرین باشد.
 این سخنان رئیس‌جمهور در ادامه سخنرانی‌اش در مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران بود که با طرح این سؤال که پیشرفت و آینده کشور در سایه تعامل یا تقابل با دنیاست، گفت: ممکن است پاسخ به این سؤال آسان باشد، اما این مسئله‌ای راهبردی است که 41سال است به جواب روشن و قاطع در این زمینه نرسیده‌ایم. یک عده بر تعامل سازنده و عده‌ای نیز بر تقابل مستمر با جهان تأکید دارند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در آن سخنرانی هم گفته بود: بدون تعامل و رابطه با دنیا شاید بتوان زندگی را گذراند اما دستیابی به رشد و توسعه چطور؟ رشد و توسعه بدون رابطه و تعامل با دنیا نمی‌شود و اگر صادرات نباشد و بانک‌ها قفل باشند و نتوانیم ارتباط برقرار کنیم، نمی‌توان به رشد و توسعه رسید.

نباید کشور تعطیل شود
وی روز گذشته نیز در جلسه هیأت دولت با بیان اینکه مدام از دانشگاه و حمایت از آن سخن گفته می‌شود، اظهار داشت: باید توجه داشت که برای علم و نوآوری دانشگاه‌ها باید تقاضا وجود داشته باشد و تقاضا از سوی شرکت‌های بزرگ به‌ویژه شرکت‌های خصوصی امکان‌پذیر است؛ چنانکه صاحب هر شرکت بزرگی به دلایل مختلف روانه دادگاه شود، قطعا تقاضایی شکل نخواهد گرفت؛ البته باید با فساد مبارزه کرد، اما نباید شرکت‌ها و کشور تعطیل شود.
روحانی گفت: تحقیق و پژوهش دانشگاهی در نهایت به کتاب و جزوه‌ای تبدیل شده و در قفسه کتابخانه قرار می‌گیرد و اینگونه تحقیقات درصورتی عملیاتی می‌شود که تقاضایی برای آن از طرف شرکت‌ها وجود داشته باشد و بهترین تقاضا برای اینگونه تحقیقات شرکت‌های خصوصی هستند.
وی با تأکید بر اینکه باید برند ایرانی در بازارهای جهانی جایگاه خود را پیدا کند، گفت: باید کالاهایی با برند ایران در بازارهای جهانی عرضه شود و نه با برند کشورهای دیگر. زمانی کسی به برند ژاپن اعتنا نمی‌کرد و برند آلمان در جهان مطرح بود اما کم‌کم برند ژاپن، در جایگاه اول قرار گرفت و سپس کره‌ای اصل و اول شد و بعد می‌گویند اگر برند چینی اصل باشد قبول می‌کنیم. ما که همزمان با کره‌جنوبی، مالزی و ترکیه و حتی بالاتر از چین بودیم، الان کجا هستیم.

افتخارآفرینی فقط در دنیای رقابت‌ امکانپذیر است
رئیس‌جمهور تصریح کرد: افتخارآفرینی فقط در دنیای رقابت و حضور در بازارهای جهانی امکان‌پذیر است. او نشانه اصلی اقتصاد سالم را برخورداری از قدرت رقابت دانست و گفت: اگر در بازارهای منطقه‌ای و جهانی نتوانیم با دنیا رقابت کنیم، نمی‌توان در اقتصاد به جایی رسید. لذا اگر در بخش‌های مختلف ازجمله صنعت، کشاورزی، تکنولوژی، داروسازی و خدمات، توانستیم با کشورهای منطقه و جهان رقابت کنیم می‌توانیم در مسیر توسعه اقتصادی گام برداریم و اگر چنین رقابتی شکل نگیرد، راه به جایی نخواهیم برد.
روحانی تصریح کرد: راه این است که در بازارهای مالی و اقتصادی جهان حضور و رقابت داشته باشیم و در این راستا وظیفه ما این است که در صحنه بین‌المللی زمینه را برای حضور و رقابت اقتصادی آماده ‌سازیم، چراکه اگر درها قفل باشد، کاری نمی‌توان از پیش برد.


ـ روحانی: چرا یک عده در مقابل 4 لایحه‌ای که در دولت و مجلس به تصویب رسیده، مانع‌تراشی می‌کنند
ـ  سخنگوی دولت: سران قوا بر اجرای لوایح FATF تاکید دارند  مصوبه جلسه سران قوا به استحضار رهبری می رسد

این خبر را به اشتراک بگذارید