• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 29 مهر 1398
کد مطلب : 85950
+
-

در حاشیه سیاست

جمله امام را چماق کرده‌ایم!
هادی غفاری که یکی از نمایندگان نخستین دوره مجلس شورای اسلامی بوده درباره کیفیت نخستین دوره مجلس به اعتماد آنلاین گفت: مجلس اول یکی از رشیدترین مجالس بود و در ادوار ده‌گانه مجلس شورای اسلامی‌ کارآمدترین دوره بود. البته مجالس دوم و سوم هم خوب بود، تا اینکه از انتخابات مجلس چهارم، شورای نگهبان کاری کرد که مجالس از آن به بعد با حضور چهره‌های ضعیف تشکیل شود. این چهره اصلاح‌طلب افزود: من واقعاً نمی‌دانم کدام خدابیامرزی این نظارت استصوابی را مطرح کرد. اصلاً مردم شاید دل‌شان می‌خواهد به شمر و خولی رأی بدهند. مگر امام رحمت‌الله علیه در بهشت‌زهرا نفرمودند که گیرم شاه فردی عادل، دلسوز، مهربان و اندیشمند است. وقتی مردم نمی‌خواهند، باید برود. از آقایان باید پرسید این حرف امام است یا نه؟ فقط یک کلمه از امام یاد گرفتیم که «میزان، حال فعلی افراد است» که این حرف را چماق کرده‌ایم و بر سر انتخابات می‌زنیم. نماینده دور اول مجلس افزود: من به سخنان آقای روحانی با دقت گوش کردم. ایشان اصلا نگفته نظارت بی‌خود است. ایشان گفته است قانون باید عوض شود. من هم می‌گویم هیچ قانونی وحی منزل نیست و درصورت لزوم باید تغییر کند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: حداقل باید فتیله نظارت را پایین‌تر بکشیم؛ یعنی کسی را که فساد بَین دارد و روحیه دزدی و بی‌اخلاقی‌اش به تأیید 4دستگاه قطعی برسد رد صلاحیت کنند، نه اینکه بنده را با ۹‌متر عمامه متهم به عدم‌التزام عملی به اسلام کنند. وای بر من و زن و بچه‌ام که بعد از ۴۰‌سال امامت نماز مسجد و سالیان سال مبارزه مرا بی‌دین معرفی می‌کنند و می‌گویند مسلمان نیستم. 

  ناکارآمدی احزاب فولکس‌واگنی
رئیس هیأت مؤسس حزب جمهوریت ایران اسلامی با تأکید بر ضرورت توسعه کیفی احزاب به‌جای توسعه کمی گفت: ما در کشور، حزب به‌معنای واقعی کلمه اگر هم داشته باشیم، بسیار اندک است، حزب پروانه‌ای، حزب فولکس‌واگنی و حزب اتوبوسی نمی‌تواند دردی از جامعه را دوا کند. به گزارش ایرنا، رسول منتجب‌نیا خاطرنشان کرد: در مقطعی ۲ قوه در کشور دراختیار اصلاح‌طلبان بود، ولی کار اساسی و زیربنایی برای اصلاحات در کشور انجام نشد. وی اظهار داشت: در درون، اصلاحات نیاز به یک جراحی شدید، بازنگری عمیق و یک آسیب‌شناسی گسترده دارد که متأسفانه گوشی بدهکار نیست.

  سفره انقلاب؛ از دهه 60تا امروز
حسن عابدی‌جعفری، وزیر بازرگانی دولت دفاع ‌مقدس در گفت‌وگوی با خبرآنلاین به تفاوت رفتارهای فکری و عملی مسئولان در دوره جنگ و امروز پرداخته است؛ به گفته عابدی‌جعفری، در دهه۶۰ فرض بر این بود که همه آمده‌اند هر چقدر می‌توانند به مجموعه خدمت کنند و این سرلوحه کار همه بود؛ به‌عبارت دیگر نیامده بودند که چیزی را ببرند، بلکه آمده‌اند که چیزی را بگذارند؛ مثل آن کسی که به جبهه می‌رفت ممکن بود دو پایش را هم جا بگذارد و بیاید. موضوع رقابت بر سر این بود که چه بگذارند و رقابت بر سر چه چیزی را بردن یا چه چیزی را داشتن نبود. وزیر دولت در دهه‌60 می‌افزاید: اگر اختلافی هم وجود داشت بر سر این بود که ما چگونه چه چیزی را بیشتر بگذاریم که در نهایت به نفع مردم حل می‌شد، ولی اگر بنا بر این بود که ما چه چیزی را ببریم و سهم ما چه می‌شود و یا از سفره انقلاب چه نصیب ما می‌شود و در رقابت با دیگران ما چقدر می‌توانیم ببریم، این به ضرر مردم است. به‌نظر من این یک تفاوت اساسی بین آن دوره و این دوره است.

  تلاش عارف برای 1400!
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ناکارآمدی فراکسیون امید و خوشحالی اصولگرایان از سرلیستی دوباره عارف در جریان اصلاحات، گفت: با توجه به کارنامه و توان مدیریتی آقای عارف در 4سال مجلس دهم، این مسئله تصوری غیرواقعی نیست. بالاخره آقای عارف به‌رغم همه ویژگی‌های مثبتی که دارد کمتر عمق سیاسی تحولات را می‌بیند و مدیریتش هم نشان داده نمی‌تواند یک مجموعه درون پارلمان را پویا و فعال نگه دارد. به گزارش نامه‌نیوز، عبدالله ناصری افزود: آقای عارف به‌احتمال زیاد وارد مجلس آینده نخواهد شد. او برای آنکه راحت‌تر بتواند برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ تلاش کند، نامزد انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نمی‌شود.

  روایت ذوالنوری از دیدارش با کروبی
مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگویی به مباحثی درباره دیدارش با کروبی پرداخته است. به گزارش مهر، ذوالنوری با اشاره به جلسه دیدار چهارساعته‌اش با کروبی پس از انتخابات 88گفت: بنده به آقای کروبی گفتم کار شما مورد حمایت رسانه‌های ضد‌انقلاب است. هنوز راهپیمایی ۹دی انجام نشده بود. تابستان بعد از انتخابات، آقای کروبی در قم گیر افتادند، من برای رهاسازی و نجات ایشان از آن حادثه تلاش کردم. در آن بحث به ایشان گفتم آقای کروبی شما یک سایت ضدانقلاب و جریان ضدانقلاب پیدا کنید که پشت سر فتنه نیامده باشد. از سران نظام سلطه و حمایت آنها اعلام برائت کنید، چرا خطتان را از اینها جدا نمی‌کنید؟ گفتند به من چه آنها حرفی زده‌اند، به من چه ارتباطی دارد؟ گفتم این ارتباط دارد یا شما آنها را قبول دارید یا ندارید، اگر قبول ندارید، بگویید آنها از ما جدا هستند. بگویید آنهایی که بانک و ماشین، آتش زدند، آدم کشتند، پایگاه بسیج را خلع‌سلاح کردند و مسجد آتش زدند به ما مربوط نیست و از آنها حمایت نمی‌کنیم، آقای کروبی گفت به من چه که بگویم، به من مربوط نیست.

  نمایندگان به آدمِ گروه‌ها تبدیل شده‌اند
سیدمحمد غرضی، نماینده دوره اول مجلس می‌گوید: بعد از مجلس دوم، مجلس افتاد دست گروه‌ها و احزاب و کسانی که ابزار را بر سلطه واجب می‌شمردند و نمایندگان تبدیل شدند به آدم گروه‌ها. به گزارش خبر فوری، غرضی با بیان اینکه همه احزاب و گروه‌ها پس از انقلاب به‌دنبال امتیازطلبی از انقلاب بودند، تصریح کرد: این گروه‌ها و احزاب نه فقط مجلس یا دولت را می‌خواستند بلکه انقلاب را هم می‌خواستند. وی تأکید کرد: معتقدم چپ نمی‌تواند دولت را نگه دارد و راست نمی‌تواند ملت را نگه دارد. معتقدم در این 100ساله اخیر، فقرا مرزهای سیاسی و اقتصادی را نگه داشتند و این 20میلیون نفری که دستشان به هیچ جا بند نیست، تمام بار بقیه افراد جامعه را به دوش می‌کشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید