• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 28 مهر 1398
کد مطلب : 85868
+
-

در حاشیه سیاست

رسایی: مشارکت بالا برود صندوق از دست ما خارج می‌شود
خبرگزاری ایلنا در خبری به نقل از حمید رسایی، نماینده ادوار مجلس و عضو جبهه پایداری گفت: مشارکت وقتی بالا می‌رود، خروجی صندوق از دست ما خارج می‌شود. اگر ما مشارکت را معمولی نگه داریم و تنها متدینین و حزب‌اللهی‌ها که معمولا با گوشه چشم اشاره کنیم به چه‌کسی رأی بدهند، مشارکت داشته باشند؛ ما هم دمکراسی را داریم که واقعا دمکراسی است و تقلبی در آن نیست و هم اینکه صندوق مدیریت می‌شود و کشور دست کسی می‌افتد که فکر می‌کنیم بهتر می‌تواند کشور را اداره کند. رسایی ادامه داد: مشارکت اگر بالا برود از صندوق چیزی درمی‌آید که ما نمی‌خواهیم؛ پس باید تلاش کنیم مشارکت پایین باشد. مشارکت که پایین باشد ما برنده هستیم.

  جایی که احمدی‌نژاد با روحانی هم‌نظر بود
علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگو با سایت نامه‌نیوز درباره اصل113 قانون اساسی و حدود اختیارات رئیس‌جمهور که اخیرا حسن روحانی هم به آن اشاره کرده بود گفته است: «قانون تعیین حدود اختیارات، وظایف و مسئولیت‌های ریاست‌جمهوری که به تأیید شورای نگهبان رسیده، خود م‍ؤید اختیار رئیس‌جمهور در نظارت بر اجرای قانون اساسی است. تفسیر شورای نگهبان باید به‌گونه‌ای باشد که لااقل مورد قبول اکثر حقوقدانان باشد، نه تفسیری که اکثر قریب به اتفاق حقوقدانان قبول ندارند. در دوره ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد هم این مشکل وجود داشت و او مدام به‌درستی می‌گفت که مسئول اجرای قانون اساسی است اما آن زمان هم شورای نگهبان زیر بار نرفت. نظارت رئیس‌جمهور بر اجرای قانون اساسی باعث می‌شود که تمام قوا و نهادهای حکومتی حواسشان را جمع کنند تا از حقوق مردم عدول نکنند. این نظارت به‌نظر من شامل نهادهای زیرمجموعه رهبری نیز می‌شود.»

  برعکس همه دنیا در زمان جنگ فساد نداشتیم
حسن عابدی جعفری، وزیر بازرگانی دولت دوران جنگ در گفت‌وگویی با سایت خبرآنلاین گفته است: اگر به سراغ جنگ‌هایی که در دنیا اتفاق افتاده است برویم، محل تغذیه فسادهای بسیار بزرگ بوده است، ولی درکشور ما در دوره جنگ اصلا اینطوری نبود، یعنی به‌عبارتی برخلاف همه جنگ‌هایی که در دنیا به وقوع پیوست، بود. این جنگ منشأ عدالت، برکت و... بوده است که در جای خودش باید تحلیل بشود. وی گفته است قبل از بروز انقلاب شما یک کشوری داشتید که تا خرخره در فساد بود و به تعبیر امروزه فساد سیستمیک داشت، یعنی خود سیستم تولید فساد می‌کرد، اگر انسان سالمی را به آنها می‌دادی انسان فاسدی را تحویل می‌گرفتی؛ در حوزه‌های مختلف ازجمله حوزه اقتصادی محورهایی وجود داشت که باعث شده بود آن رژیم به آنجا برسد، قرار بود که ما در حوزه اقتصادی یک کشور کاملا وابسته وارد‌کننده مبتنی بر تک‌پایه استخراج نفت باشیم. عابدی‌جعفری می‌گوید: بعد از انقلاب این چارچوب و شالوده باید تغییر می‌کرد، ما چارچوب سیاسی را تغییر دادیم یعنی شما عناصر گذشته را در حوزه سیاست بعد از انقلاب نمی‌بینید؛ افرادی آمدند که به تعبیری انقلابی و جوان و... بودند که پیوستند و کار را پیش بردند، در دوران جنگ، سیاستی که مبانی اقتصادی رژیم شاه را تغییر بدهد با دقت و وسواس دنبال شد؛ تکیه اصلی بر تولید بود و استراتژی تولید اَبراستراتژی کشور در حوزه اقتصاد بود و همه‌‌چیز در خدمت تولید قرار گرفت. تا سال۶۸ این استراتژی خوب پیش آمد.

این خبر را به اشتراک بگذارید