• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 25 مهر 1398
کد مطلب : 85741
+
-

3بازنده بزرگ در هفته نزول بورس

محاسبات همشهری نشان می‌دهد داروسازان، بانکداران و خودروسازان بزرگ‌ترین بازندگان نزول بورس در یک هفته گذشته بوده‌اند

با آغاز نزول شاخص کل بورس تهران از ابتدای هفته، ارزش سهام شرکت‌های بورس در مجموع 90هزار میلیارد تومان، معادل 8میلیارد دلار افت کرد. در این میان 3صنعت بانکداری، دارو‌سازی‌ و خودرو‌سازی‌ از نظر ارزش با بیشترین مقدار نزول مواجه شدند.
به گزارش همشهری، بورس تهران هفته جاری را با دشواری‌های زیادی سپری کرد؛ به‌طوری که در این هفته شاخص کل بورس 6درصد و شاخص هم‌وزن 14درصد نزول کردند. دراین مدت ارزش سهام شرکت‌های حاضر دربورس و فرابورس به 1355میلیارد تومان معادل 120میلیارد دلار رسید. در این میان جمعا ارزش سهام 3صنعت بانکداری، دارو‌سازی‌ و خودرو‌سازی‌ 38هزارو 300میلیارد تومان، یعنی معادل 3.3میلیارد دلار، افت کرد. به‌نظر می‌رسد بخش مهمی از دلایل نزول بورس در مبادلات هفته جاری ناشی از کاهش ارزش سهام بانک‌ها بودکه به بقیه بازار سهام هم سرایت کرد.

تصویر سهام بانک‌ها پس از نزول
آمار‌ها نشان می‌دهد در مبادلات هفته قبل، بیشترین مقدارافت ارزش سهام مربوط به صنعت بانکداری بوده است؛ به‌طوری که ارزش سهام این صنعت در یک هفته گذشته از 10.2میلیارد دلار به 8.8میلیارد دلار رسید. ارزش سهام بانک‌ها به‌طور میانگین در هفته قبل 13.5درصد افت کرد. در این میان مؤسسه اعتباری ملل و بانک سینا با 21درصد افت بیشترین مقدار نزول را در میان همه بانک‌ها داشتند و بعد از آن بانک‌های پست بانک و بانک اقتصاد نوین که سهامداران حقوقی بزرگ دست به عرضه‌های بزرگ در سهام این شرکت‌ها زدند به‌ترتیب با 20و 18.5درصد، بیشترین نزول را در میان سهام همه بانک‌ها داشتند. در هفته جاری همچنین ارزش سهام بانک‌های پاسارگاد و پارسیان که سهامداران زیادی دارند به‌ترتیب 17.5و 13درصد افت کردند.

نزول بانک‌ها؛ ریشه‌ ریزش بورس
در ابتدای هفته جاری بانک مرکزی نرخ تسعیر ارز بانک‌ها را برای هر دلار 7500تومان و برای هر یورو 8500تومان درنظر گرفت درحالی‌که بازار انتظار داشت بانک مرکزی نرخ تسعیر ارز را برای بانک‌ها دست‌کم 9هزار تومان تعیین کند. همین موضوع به عرضه گسترده سهام برخی سهامداران حقوقی در بانک‌ها و نزول ارزش سهام این گروه منجر شد.
در هفته قبل اگرچه سهامداران حقوقی از سهام برخی بانک‌ها مانند ملت، پاسارگاد، صادرات و سینا حمایت کردند اما در مقابل سهامداران حقوقی دست به فروش گسترده سهام در بانک‌های خاورمیانه، مؤسسه اعتباری ملل، پست بانک، دی، تجارت و اقتصاد نوین زدند و میلیارد‌ها تومان از سهام این بانک‌ها را فروختند. صنعت بانکداری که ده‌ها هزار نفر سهامدار دارد از ابتدای امسال تاکنون در کنار برخی صنایع دیگر، راهبر اصلی بازار سهام بوده و نوسان‌های سهام این گروه از ابتدای امسال تاکنون نقش تعیین‌کننده در معادلات بورس داشته است.

پول‌ها به کدام‌سو می‌رود
با وجود نزول ارزش سهام بانک‌ها به‌نظر می‌رسد جریان عمومی بازار سهام در حال تغییر روند است و رفته رفته بخشی از نقدینگی در حال ورود به گروه صنایع شیمیایی و فرآورده‌های نفتی یعنی سهام شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاه است. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت در نیمه دوم سال، رهبری بازار از گروه بانکداری به پالایشگاه‌ها و شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی منتقل شود و از نزول بازار سهام هم رفته رفته کاسته شود و بازار به آرامش نسبی برسد.

افت 20درصدی سهام دارو‌سازان
اطلاعات آماری نشان می‌دهد سهامداران شرکت‌های دارو‌سازی‌ در هفته جاری 20درصد زیان کرده‌اند. ارزش سهام صنعت دارو‌سازی‌ در بورس در هفته جاری با 15هزارو 300میلیارد تومان افت از 76هزارو 300میلیارد تومان معادل 6.7میلیارد دلار به محدوده 61هزار میلیارد تومان معادل 5.3میلیارد دلار رسیده، ارزش سهام برخی شرکت‌های این گروه مانند دارو سبحان و داروسازی قاضی حتی تا 32درصد افت کرده است.

نزول 16درصدی سهام خودروسازان
بعد از2صنعت بانکداری و دارو‌سازی‌ که با بیشترین نزول از نظر ارزش بازار مواجه بودند صنعت خودرو‌سازی‌ در هفته جاری با بیشترین افت ارزش مواجه شد و ارزش سهام شرکت‌های این گروه در هفته جاری دست‌کم 16درصد افت کرد؛ به‌طوری که ارزش سهام شرکت‌های خودرو‌سازی‌ از 47هزار میلیارد تومان در ابتدای هفته به 39هزارو 500میلیارد تومان رسید و دست‌کم 7400میلیارد تومان از ارزش سهام این شرکت‌ها کاسته شد.در این صنعت سهامداران شرکت‌های سایپا آذین، بهمن دیزل، قطعات اتومبیل ایران، فنرسازی زر، مهرکام پارس، ایرکا پارت صنعت، نصیر ماشین و الکتریک خودرو شرق با بیشترین مقدار نزول مواجه شدند و ارزش سهام این شرکت‌ها بین 20تا 28درصد افت کرد.سهام شرکت‌های ایران خودرو و سایپا هم به‌ترتیب 17.5و 14.5درصد افت کرد.

نزول صنایع کوچک
در میان افت ارزش سهام صنایع مهم و بزرگ بورس، ارزش سهام اغلب صنایع کوچک بورس هم با نزول سنگین مواجه شدند؛ به‌طوری که طبق داده‌های آماری فقط در گروه چاپ، سهامداران 32درصد در هفته جاری زیان کرده‌اند. همچنین مقدار زیان سهامداران گروه اطلاعات و ارتباطات، محصولات فلزی و استخراج سایر معادن به‌طور میانگین 20درصد بوده است.

   گزارش هفته

  ارزش بازار سهام 8میلیارد دلار کاهش یافت
  15هزارو 600میلیاردتومان از ارزش سهام بانک‌ها کاسته شد
  ارزش سهام شرکت‌های داروسازی 20درصد افت کرد
  ارزش سهام خودروسازان با 16درصد نزول، 7500میلیارد تومان کاهش یافت

این خبر را به اشتراک بگذارید