• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85646
+
-

سقوط کم‌سابقه بورس

شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته، در یک نزول ‌کم‌سابقه 10هزارو 892واحد، معادل 3.5درصد افت کرده است

شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز سه‌شنبه در یک نزول کم‌سابقه 10هزارو 892واحد افت کرد، تحلیل‌گران می‌گویند اصلی‌ترین عامل نزول بورس در مبادلات دیروز، غلبه جو هیجان در بازار بود و منشا اقتصادی یا سیاسی نداشته است.
به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران، دیروز یک نزول کم‌سابقه را ثبت کرد و با 3.5درصد افت به 308هزارو 978واحد رسید. این شاخص در روز‌های گذشته تا محدوده 330هزار واحد پیشروی کرده بود، اما نتوانست از این مرز فراتر رود و از روز یکشنبه وارد یک روند نزولی شد و در این مدت 21هزار واحد افت کرد. تحلیل‌گران می‌گویند: اصلی‌ترین علت افزایش شدت نزول بورس در مبادلات دیروز، غلبه هیجان بر منطق است و سهامداران تازه‌وارد نقطه اصلی وقوع این هیجان در بازار هستند. با این حال کارشناسان بر این باورند که بازار به‌دلیل وجود حجم بزرگی از نقدینگی به‌زودی به شرایط طبیعی خود باز خواهد گشت.

هیجان؛ عامل نزول بورس
محسن خدابخش، مدیر نظارت سازمان بورس، علت نزول کم‌سابقه بورس را در مبادلات دیروز ناشی از رفتار هیجانی سهامداران به‌ویژه تازه‌واردان اعلام کرد. او گفت: بررسی‌های چند جانبه نشان می‌دهد هیچ علتی به جز رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران، عامل شکل‌گیری این وضعیت نیست.
او افزود: اثر مباحث سیاسی تمام ‌شده و با نگاه بنیادی به شرکت‌های بزرگ می‌توان متوجه شد هنوز قیمت سهام اکثر شرکت‌های بزرگ در محدوده‌های مناسب و ارزنده‌ای است و نسبت قیمت به درآمد(P/E) برخی شرکت‌های حاضر در صنایع شیمیایی، فولادی و معدنی کمتر از میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار و بین 4 تا 6مرتبه است. او گفت: دیروز با وجود آنکه سهامداران حقیقی درصدد فروش سهام خود بودند اما سهامداران حقوقی به‌صورت گسترده سهام شرکت‌ها را خریداری کردند.خدابخش، تأکیدکرد: به همه سرمایه‌گذاران به‌ویژه سهم اولی‌ها، توصیه می‌شود ازرفتارهای هیجانی واحساسی پرهیزکرده و بامشخص کردن استراتژی سرمایه‌گذاری و نگاه بلندمدت، تصمیم‌گیری کنند.

نقاط قابل اتکای شاخص
محمودرضا خواجه‌نصیری، نایب‌رئیس هیأت مدیره بورس تهران هم گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در چند‌ماه گذشته ازجمله خریداران اصلی بازار بودند؛ بنابراین با توجه به ماندگار بودن دارایی‌های این صندوق‌ها در بازارسهام می‌توان گفت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و منابع مالی آنها نقطه اتکای اصلی بازار هستند. به گفته او، منابع پایداری در بازار وجود دارد که می‌تواند نقطه اتکای بازار باشد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند کمک کنند که بازار از شوک‌های زودگذر عبور کند. مدیرعامل تامین سرمایه تمدن افزود: در درازمدت سرمایه‌گذارانی که به‌صورت بنیادی و با تفکر مبتنی بر ارزش شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند می‌توانند منتظرشرایط مطلوبی باشند؛ بنابراین دوره سرمایه‌گذاری باید بلندمدت و میان‌مدت باشد و نوسان کوتاه‌مدت نباید خللی در این تحلیل‌ها ایجاد کند. او با تأکید براینکه درشرایط هیجانی تصمیمات گرفته شده به ضرر سرمایه‌گذاران است، به سهامداران توصیه کرد: بهتر است سهامداران با عمق بیشتر و دوره انتظار سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت‌تری به بازار نگاه و وضعیت بنیادی شرکت‌ها را هم رصد کنند.

فروشندگان پشیمان می‌شوند
نادر جزایری، مدیرعامل کارگزاری بهین پویا با بیان اینکه وضعیت فعلی بازار و فشار فروش‌ها عمدتا هیجانی است گفت: معتقدم افت قیمت‌ها اصلاح شده و بهتر است سهامداران از رفتارهای هیجانی بپرهیزند. او با بیان اینکه با درنظر گرفتن اوضاع سیاسی و ورود نقدینگی جدید به بازار، جایی برای نگرانی نیست افزود: در یکی، دو هفته اخیر، قیمت‌ها تا حدی اصلاح داشته و صف‌های فروش ماندگار نیست. فروشندگان دیروز احتمالا به‌زودی پشیمان خواهند شد. او تأکید کرد: جذابیت بازار سرمایه به همین هیجان‌ها و روندهای مثبت و منفی است و بازیگران با تجربه، نزول بورس را فرصتی برای بررسی و خرید پلکانی سهام می‌دانند.

توصیه‌هایی به سهامداران
ولید هلالات، یک تحلیل‌گر بنیادی توصیه کرد: ازاینجا به بعد سهامداران باید سبد سهام خود را دوباره بررسی کنند. او درباره سهام خوب در شرایط فعلی بازار گفت: سهامداران باید توجه کنند که سهامی را خریداری کنند که سود سال مالی آینده آنها کمتر از سود سال مالی 98نباشد و با اطمینان زیادی بتوان سود سال آینده آن شرکت را برآورد کرد. او افزود: باید نسبت قیمت به درآمد(P/E) یک شرکت نسبت به زمان تعادل بازار چندان افزایش نیافته باشد و از قدرت تقسیم سود مناسبی برخوردار باشد. او افزود: نکته بعدی این است که اطمینان نسبی داشته باشیم که شرکتی از محل تسعیر ارز، تجدید ارزیابی یا فروش دارایی و نظایر آن، اخبار مثبتی در آینده منتشر می‌کند که قیمت فعلی سهام را توجیه می‌کند.

توصیه مدیرعامل بورس به سهامداران
مدیرعامل بورس تهران هم به سهامداران توصیه کرد: سرمایه‌گذاران فقط پس‌انداز خود را وارد این بازار کنند و دارایی‌های ثابت و روزمره خود را به‌عنوان سرمایه‌گذاری وارد بورس نکنند و از خدمات شرکت‌های مشاوره که شناسنامه‌دار و مورد تأیید سازمان هستند کمک بگیرند. او درباره دلایل نزول بورس گفت: در آخرین عرضه اولیه این بازار ۹۳۰هزار نفر وارد بورس شدند؛ این نشان می‌دهد افراد جوانی به بازار آمده‌اند و دامنه و افق این سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت است که موجب نوسان در بورس شده است.

 بازار سهام به‌زودی به حالت طبیعی بازمی‌گردد
مهدی طحانی از کارشناسان بازار سرمایه درباره دلایل نزول روز گذشته بورس به همشهری گفت: باوجود آنکه نزول بازار سهام طبیعی بود و از قبل انتظار می‌رفت شاخص وارد یک دوره اصلاح شود، اما بازار سهام در مبادلات روز گذشته با هیجان زیادی مواجه بود و این موضوع بر شدت نزول شاخص بورس دامن زد. او توضیح داد: اصلی‌ترین علت نزول بورس در مبادلات روز گذشته هیجان بود، به‌طوری که دیروز در یک ربع اول معاملات قیمت سهام برخی شرکت‌ها ازجمله شرکت‌های بزرگ با رشد مواجه شدند، اما بعد از آن به‌دلیل غلبه هیجان دربازار، صف‌های فروش سنگینی در بورس تشکیل شد. اودرپاسخ به این پرسش که نزول بورس تا چه زمانی ادامه خواهد داشت گفت: شاخص بورس می‌تواند تا محدوده 300هزار واحد نزول کند، اما به اعتقاد من ظرف روز‌های آینده از فشار فروش و هیجان در بورس کاسته خواهد شدو شرایط به حالت طبیعی باز خواهد گشت. او توضیح داد: درشرایطی که همه بازار‌ها ازجمله بازار طلا، ارز و مسکن در رکود به‌سرمی‌برند، نقدینگی همچنان در بورس باقی خواهد ماند؛ زیرا سرمایه‌گذاری در سایر بازار‌ها بازده مناسبی برای سرمایه‌گذاران نخواهد داشت. طحانی ادامه داد: البته باید توجه کرد که یکی از محرک‌های اصلی بازار سهام، قیمت ارز است اما رفتار بانک مرکزی به‌عنوان بازارساز نشان داده است که تمایلی ندارد قیمت دلار بیش از این کاهش یابد و عمدتا در تلاش برای ایجاد ثبات ارزی است؛ بنابراین اگرچه انتظاری برای رشد قیمت دلار وجود ندارد اما قیمت‌ها در سطوح کنونی تثبیت خواهد شد.

او درباره تأثیر تثبیت قیمت دلار بر بورس گفت: با توجه به تثبیت قیمت دلار، قیمت سهام نیز در روز‌های آینده رشد‌های دامنه‌داری نخواهند داشت، ضمن اینکه اگر بخواهیم رفتار بازار را از این به بعد تشبیه کنیم باید بازار را به یک حیوان زخمی تشبیه کنیم که دیگر خیلی متهورانه اقدام به خرید سهام نخواهدکرد و این موضوع موجب خواهد شد شاخص بورس محتاطانه حرکت کند؛ با وجود این انتظار می‌رود ظرف روز‌های آینده از صف‌های فروش کاسته شود و بازار به حالت طبیعی خود بازگردد.

   توصیه‌های‌ کارشناسان به سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای

  محسن خدابخش، مدیر نظارت سازمان بورس: به همه سرمایه‌گذاران به‌ویژه سهم اولی‌ها، توصیه می‌شود از رفتارهای هیجانی و احساسی پرهیزکرده و بامشخص کردن استراتژی سرمایه‌گذاری و نگاه بلندمدت، تصمیم‌گیری کنند
  محمودرضا خواجه‌نصیری، نایب‌رئیس هیأت مدیره بورس تهران: تصمیم‌های هیجانی به ضرر سرمایه‌گذاران است؛  به سهامداران توصیه می‌کنیم با عمق بیشتر و دوره انتظار سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت‌تری وارد بازار سهام شوند و وضعیت بنیادی شرکت‌ها را هم رصد کنند.
  نادر جزایری، مدیرعامل کارگزاری بهین پویا: معتقدم افت قیمت‌ها مقطعی و به‌معنای اصلاح روند بازار است؛ بنابراین بهتر است سهامداران از رفتارهای هیجانی بپرهیزند.
  ولید هلالات، تحلیل‌گر بازارسرمایه: ازاینجا به بعد سهامداران باید سبد سهام خود را دوباره بازبینی و بررسی کنند.
  علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران: سرمایه‌گذاران فقط پس‌انداز خود را وارد این بازار کنند و دارایی‌های ثابت و روزمره خود را به‌عنوان سرمایه‌گذاری وارد بورس نکنند و از مشاوره افراد مورد اعتماد استفاده کنند.
  مهدی طحانی، کارشناس بازار سرمایه: شاخص بورس می‌تواند تا محدوده 300هزار واحد نزول کند اما به اعتقاد من ظرف روز‌های آینده از فشار فروش و هیجان در بورس کاسته خواهد شد و شرایط به حالت طبیعی باز خواهد گشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید