• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 23 مهر 1398
کد مطلب : 85411
+
-

ایجاد فروچاله‎هایی به عمق ۲۰۰ متر در دشت ابرکوه

مدیر عامل آب منطقه‎ای یزد با اشاره به فرونشست زمین در دشت‌‏های یزد که در دشت ابرکوه منجر به ایجاد فروچاله‎هایی به عمق ۲۰۰ متر شده است، این پدیده را ناشی از ناکارآمد شدن آبخوان‎ها و جاری شدن سیل در هنگام بارش‎ها دانست. به گزارش ایسنا، «محمدمهدی جوادیان‌زاده» در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان که با حضور استاندار برگزار شد، با بیان این‌که برنامه‌‏ریزی در خصوص اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه‎های کشاورزی مهم‌ترین اقدام شرکت آب منطقه‌ای یزد در فصول سرد سال است، گفت: اجرای این طرح نتایج خوبی را به دنبال داشته به گونه‏‌ای که حجم آب صرفه‌جویی شده در سال ۹۵ ناشی از خاموشی چاه‌ها ۴۴ میلیون مترمکعب، در سال ۹۶ بالغ بر ۷۵ میلیون متر مکعب و در سال ۹۷ نیز ۸۴ میلیون متر مکعب بوده است.

وی با اشاره به این‌که در سال جاری طرح تحویل حجمی آب چاه‏‌های کشاورزی برای ۱۰ دشت استان در دستور کار شرکت آب منطقه‏‌ای یزد قرار دارد، گفت: برای سایر دشت‏‌ها نیز اجرای طرح خاموشی ۶۰ روزه در نظر گرفته شده که لازم است برای دشت‏‌های با شوری بالا و نیازمند به آب‎شویی، طرح خاموشی به صورت ۴۵ روزه اجرا شود.

مدیر عامل آب منطقه‎ای یزد ادامه داد: همچنین شرکت آب منطقه‏‌ای برای ترغیب چاه‎های فاقد کنتور در دشت‎هایی که طرح تحویل حجمی آب دارند، برنامه خاموشی ۷۵ روزه را اجرا خواهد کرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود به پدیده فرونشست و فروچاله در استان اشاره کرد و گفت: فرونشست زمین موضوع بسیار مهمی است که متاسفانه کشور و استان یزد را درگیر خود کرده است.

جوادیان‎زاده با بیان این‌که فرونشست زمین منجر به تخریب آبخوان‏‌های استان می‎شود و بی‎توجهی به آن، کارکرد آبخوان‏‌ها را از بین می‏‌برد، تصریح کرد: در چنین شرایطی آبخوان‎ها توانایی ذخیره آب حاصل از بارندگی‎ها را ندارند و بارش‎ها بیشتر به شکل سیل جاری می‎شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید