• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 23 مهر 1398
کد مطلب : 85379
+
-

همراهی مترو با شهروندان پایتخت

حمل‌ونقل زیرزمینی پایتخت از معدود بخش‌های خدماتی است که پابه‌پای مراسم ملی و مذهبی به شهروندان خدمت‌رسانی می‌کند

همراهی مترو با شهروندان پایتخت

سیدمحمد فخار _ خبر‌نگار

متروی تهران از آن دست امکانات شهری محسوب می‌شود که در همه مناسبت‌های ملی و مذهبی کشور، به‌عنوان مهم‌ترین وسیله ترددی، کمک کار شهروندان و مسئولان بوده و هست. بزرگداشت مناسبت‌های ملی و مذهبی در ایران اسلامی از دیرباز از اولویت‌های مدیران شهری به‌حساب می‌آید. همراهی مسئولان با مردم در برپایی این مراسم باعث می‌شود تا شهروندان برای رسیدن و حضور در مراسمی نظیر راهپیمایی‌های 22بهمن، روز جهانی قدس، 13آبان روز دانش‌آموز، نمازهای اعیاد سعید فطر و قربان، شرکت در عزاداری‌ها و جشن‌های ملی و مذهبی، دیگر دغدغه زیادی نداشته باشند. در این میان شرکت بهره‌برداری متروی تهران، برنامه‌های ویژه‌ای برای مناسبت‌های مختلف درنظر می‌گیرد تا به این وسیله علاوه بر کاهش بار ترافیکی شهر، سرعت حضور مردم در مناسبت‌های ملی و مذهبی بیشتر شود. مراسم شیرخوارگان، تاسوعا و عاشورای حسینی و اربعین ازجمله مراسمی است که متروی تهران برای برگزاری آنها تسهیلات ویژه‌ای برای شهروندان و مسافران درنظر می‌گیرد. 
تسهیل در رفت‌وآمد اقشار خاص مانند سالمندان، زنان باردار و کودکان حائز اهمیت است و تلاش مدیران شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه بر آن است تا با کاهش سرفاصله حرکت قطارها، تهویه مناسب و اعزام قطارهای به موقع و فوق‌العاده این امر تحقق یابد.

مترو همراه مردم

هر سال همزمان با ایام عید و عزاداری، متروی تهران برنامه‌های متنوع فرهنگی در ایستگاه‌های منتخب متروی تهران برپا می‌کند. فرنوش نوبخت، نایب مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در این خصوص به همشهری می‌گوید: ایستگاه‌های منتخب متروی تهران با حال و هوای خاص در این مناسبت‌ها میزبان مسافران می‌شوند و هدف از اجرای این برنامه‌ها، ارتقای بیشتر سطح آگاهی و افزایش شناخت مسافران از الگوهای دینی و همچنین ایجاد فضای معنوی در ایستگاه‌های مترو است.



راهپیمایی‌های ملی

هر سال تهران در ماه‌های بهمن و رمضان، میزبان 2راهپیمایی مهم سیاسی است که متروی تهران با اختصاص قطارهای ویژه، در رساندن شهروندان به مسیرهای راهپیمایی تلاشی گسترده دارد و عمدتا در این روز مترو برای ترددکنندگان رایگان است. همچنین نماز عید فطر نیز به میزبانی مصلای تهران و با وجود 2ایستگاه شهید بهشتی و مصلی، یاری‌رسان شهروندان برای برگزاری چنین مناسبتی بزرگ است.

برنامه‌های فرهنگی مذهبی در مترو

کارشناسان مذهبی درخصوص مواردی همچون خانواده، تربیت فرزند و مهارت‌های زندگی و نیز پاسخ به سؤالات و شبهات دینی و مذهبی به مسافران مشاوره رایگان ارائه دادند. 

طی هفته‌های اخیر برنامه فرهنگی و اجتماعی با عنوان زندگی حسینی در 12ایستگاه مترو شامل ایستگاه تجریش، امام‌خمینی(ره)، شهید بهشتی، شهید نواب صفوی، تهران(صادقیه)، تهرانپارس، نوبنیاد، آزادگان، میدان حضرت ولیعصر(عج)، پیروزی، میدان آزادی و ارم سبز برپا شد.

ایده برپایی پیشخوان‌های خیرات نان نیز با مشارکت بنیاد خیریه وفاق سبز علوی در ایستگاه‌های متروی تجریش، میدان شهدا، دانشگاه شریف، میدان انقلاب اسلامی و توحید مستقر شدند. همچنین به‌منظور ایجاد محیط بصری مناسب، گذرگاه‌های فرهنگی مترو در این ایام فضا‌سازی‌ شده و مسافران مترو در این روزها توانستند نظاره‌گر نمایشگاه‌های مختلف عکس و پوستر با موضوع قیام عاشورا و حماسه حسینی باشند.

نمایشگاه‌های پوستر مرثیه آفتاب و سوگواره عاشورایی و نیز نمایشگاه‌های عکس جلوه سوگ، عکس حرم و عکس محرم در ایستگاه‌های شادمان، امام‌خمینی(ره)، تئاترشهر، میدان ولیعصر(عج)، تجریش، فردوسی، میدان انقلاب‌ اسلامی و ارم سبز میزبان نگاه مسافران بود.

نقاشی قهوه‌خانه‌ای نقش ماندگار، برنامه ورک‌شاپ هنری در ایستگاه تئاترشهر، ساخت تیزر و فتوکلیپ آماده از شبکه‌های مجازی و همچنین نمایشگرهای قطارها و سکوی ایستگاه‌های مترو، برنامه روزشمار محرم، پیام‌های فرهنگی و عاشورایی با عنوان اخلاق حسینی در قالب داستان کوتاه با موضوع اخلاقی و آموزش شهروندی و برگزاری نمایش تئاتر محیطی در قالب تعزیه با عنوان سقای حرم ازجمله برنامه‌های برگزار شده از سوی متروی تهران است.



میزبانی در دهه اول محرم 

شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، روز جمعه ۱۵شهریورماه ۹۸ با توجه به برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی در مصلای امام‌خمینی(ره) و ورزشگاه آزادی به‌منظور رفاه حال شهروندان و شرکت‌کنندگان در این مراسم از ساعت 6صبح سرویس‌دهی در تمامی خطوط یک، 2، 3، 4، 5، 6 و 7 آغاز شد و شهروندان برای حضور در این مراسم به ایستگاه‌های مصلای امام‌خمینی(ره)، شهید بهشتی واقع در خطوط یک و 3 و ورزشگاه آزادی واقع در خط 5 مترو انتقال یافتند. قطارهای فوق‌العاده نیز برای تسهیل در رفت‌وآمد مسافران اعزام شد. 

در زمان برگزاری این مناسبت‌ها، تردد مسافران در ایستگاه‌های خطوط مترو به‌صورت لحظه‌ای رصد و هرزمان که نیاز باشد قطارهای فوق‌العاده جهت جابه‌جایی بهتر و سریع‌تر مسافران اعزام می‌شود. علاوه بر آن در روز عاشورا همزمان با برگزاری مراسم خیمه‌سوزان در میدان 15خرداد و به‌علت عدم‌امکان تردد، مسافرگیری از ساعت ۱۰صبح تا پایان مراسم در این ایستگاه انجام نمی‌شود و بلافاصله پس از پایان مراسم سرویس‌دهی به مسافران در ایستگاه 15خرداد از سرگرفته می‌شود.

برنامه‌های اربعین حسینی

ایستگاه‌هایی که در مسیر پیاده‌روی اربعین تهران قرار دارند به‌ویژه ایستگاه‌های امام‌حسین(ع) واقع در خطوط 2و 6 و ایستگاه‌های جوانمرد قصاب و شهرری واقع در خط یک، آماده ارائه سرویس ویژه به عزاداران و مسافران در این روز هستند.

شنبه هفته آینده، مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی در تهران برگزار می‌شود. مترو، تمهیدات و تدابیر لازم برای خدمت‌رسانی مناسب به شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی اربعین حسینی تهران را درنظر گرفته و آماده ارائه خدمات حداکثری به عزاداران و شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی اربعین تهران است.

خط یک مترو به‌دلیل نزدیکی به اماکن مذهبی مختلف در شهر تهران، معمولا در روز اربعین بیشترین مسافر را دارد و با کاهش فاصله حرکت قطارها در این خط، سرویس‌دهی به مسافران در ساعات پرتردد با حداکثر توان انجام و درصورت نیاز قطارهای فوق‌العاده نیز اعزام خواهد شد.

مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی از میدان امام‌حسین(ع) آغاز می‌شود و عزاداران پس از طی کردن مسیر ۱۷کیلومتری هنگام نماز ظهر و عصر به حرم حضرت عبدالعظیم(ع) می‌رسند. در پایان مراسم، ایستگاه متروی شهرری و جوانمرد قصاب واقع در خط یک تا جابه‌جایی کامل شرکت‌کنندگان، آماده ارائه خدمات حداکثری به عزاداران و مسافران است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید