• جمعه 28 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 9 ذی القعده 1445
  • 2024 May 17
سه شنبه 23 مهر 1398
کد مطلب : 85361
+
-

از لندن تا سیدنی در چهار ساعت

انگلیسی‌ها در پروژه موسوم به پل فضایی در تلاش برای عملیاتی کردن موتورهایی راکت‌گونه هستند که می‌تواند انقلابی در صنعت هواپیمایی جهان ایجاد کند

از لندن تا سیدنی در چهار ساعت

  مدت زمان پرواز بین لندن تا سیدنی می‌تواند تا دهه2030میلادی، 80درصد کاهش پیدا کند؛ اگر موتورهای راکت‌گونه مافوق صوت در انگلیس توسعه و پیشرفت لازم را داشته باشد. یک شرکت انگلیسی موتورهای موشک‌گونه‌ای ساخته است که می‌تواند گام بلندی به سوی ساخت هواپیمای فضایی باشد. طبق طرح موجود، انگلیسی‌ها می‌خواهند با استفاده از این موتورها، هواپیمایی بسازند که ابتدا از جو زمین خارج شود، مسیر را در فضا بپیماید و درست بالای سر مقصد وارد جو شود و فرودآید.

شکل‌گیری نخستین پل فضایی جهان
به گزارش دیلی‌میل، آژانس فضایی انگلیس به تازگی در نشست سالانه خود اعلام کرد که در توافقنامه‌ای با عنوان «نخستین پل فضایی جهان»، همکاری نزدیک‌تری را با آژانس فضایی استرالیا خواهد داشت. موتور راکت‌گونه SABRE که در آکسفوردشایر ساخته شده، می‌تواند نگینی بر انگشتری این طرح باشد. گراهام تورناک -رئیس آژانس فضایی انگلیس- در این خصوص می‌گوید: «موتور راکت‌گونه‌ای که تولید کرده‌ایم، ممکن است ما را قادر سازد تا در سفری چهارساعته به استرالیا برسیم. این فناوری ممکن است که واقعا بتواند چنین کاری را برای ما انجام دهد. ما فعلا درباره عملیاتی شدن طرح‌مان در دهه2030صحبت می‌کنیم و باید بگوییم که این طرح در مراحل پیشرفته‌ای قرار دارد».

آزمایش موفق یک پیش‌خنک‌کننده
هواداران هواپیماهای مافوق صوت از زمانی که کنکورد در سال2003 پرواز خود را متوقف کرد، در آرزوی هواپیمای جدیدی بودند که بار دیگر از سرعت صوت عبور کند. در آوریل سال2019، شرکت «موتورسازی ری‌اکشن» اعلام کرد که پیش‌خنک‌کننده موتوری را در سرعتی معادل 3/3ماخ، یعنی 3برابر سرعت صوت آزمایش کرده است. این بیش از 50درصد سریع‌تر از سرعت کنکوردی است که سال‌ها قبل طی 5/3ساعت از پاریس به نیویورک می‌رفت؛ ضمن اینکه با رکورد هواپیمای بلکبرد اس‌آر-71 که سریع‌ترین هواپیمای جت جهان نام گرفته، برابری می‌کند. آزمایش‌ این پیش‌خنک‌کننده، در یک مرکز آزمایش در بندر هوایی و فضایی کلرادو در ایالات متحده انجام شده است. در چنین سرعت‌های بالایی، هوای موجود در موتور به دمای فوق‌العاده بالایی می‌رسد که می‌تواند خسارت‌هایی را در پی داشته باشد. یک پیش‌خنک‌کننده، دمای گازها پیش از ورود به موتور را کاهش می‌دهد. آزمایش‌های اخیر نشان می‌دهد که این دستگاه می‌تواند حرارت گازهایی را که بیش از 1000درجه سانتی‌گراد گرما دارند ظرف مدت یک‌بیستم ثانیه تا دمای محیط کاهش دهد. مارک توماس -مدیرعامل شرکت موتورهای ری‌اکشن- می‌گوید: «این نقطه عطف بسیار چشمگیری است که شرکت ری‌اکشن توانسته به فناوری اختصاصی پیش‌خنک‌کننده‌ها دست پیدا کند».

خروج از جو با SABER
موتور SABER به‌گونه‌ای طراحی شده است که در جو زمین می‌تواند به سرعت‌های بالاتر از 5ماخ نیز برسد. این موتور در فضا هم می‌تواند به موشکی تبدیل شود که تا حداکثر 25ماخ در خارج از جو زمین سرعت بگیرد. موتور SABER با مکیدن هوا باعث می‌شود راندمان بیشتری در مصرف سوخت و وزن کمتری نسبت به موتورهای راکت‌گونه موجود که مجبورند اکسیژن مورد نیاز خود را حمل کنند داشته باشد.‌ شان دریسکول -مدیر برنامه‌ریزی شرکت موتورهای ری‌اکشن- در این ارتباط می‌گوید: «SABER به‌نوعی هیبریدی محسوب می‌شود؛ هم از هوا تغذیه می‌کند و هم از سوخت موشک. موشک‌ها طی 70سال گذشته پیشرفتی نکرده‌اند، درحالی‌که موتورهای هوازی بسیار کارآمدتر از قبل شده‌اند. بنابراین اگر بتوانید یک موتور هوازی را با موشکی ترکیب کنید، می‌توانید پیشرانه‌ای بسیار سبک‌وزن داشته باشید و به‌طور کلی هواپیمایی فضایی بسازید».

مخفی‌کاری در تولید 
علاقه به فناوری باعث شده است که شرکت موتورسازی ری‌اکشن در 4سال گذشته بیش از 100میلیون پوند بودجه دریافت کند و تحقیقاتش را به‌طور کامل از دید شرکت‌های بزرگی چون بائه سیستمز، رولز- رویس و بوئینگ هوریزون ایکس، مخفی نگه داشته است. این شرکت همچنین درحال نهایی‌سازی ساخت مرکز آزمایشی در باکینگهام‌شایر در انگلستان است که این مکان برای نخستین نمایش هسته مکنده هوای موتور SABER خواهد بود.

صرفه‌جویی در مصرف سوخت موتور SABER با مکیدن هوا باعث می‌شود راندمان بیشتری در مصرف سوخت و وزن کمتری نسبت به موتورهای راکت‌گونه موجود که مجبورند اکسیژن مورد نیاز خود را حمل کنند داشته باشد

این خبر را به اشتراک بگذارید