• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 85063
+
-

آوار «هاگیبیس» بر سر ژاپن

طوفان هاگیبیس با 48ساعت بارندگی شدید و بادهایی با سرعت 255کیلومتر در ساعت ژاپن را در نوردید

آسیا
آوار «هاگیبیس» بر سر ژاپن


شدت و بزرگی طوفان هاگیبیس که از روز شنبه ژاپن و دیگر جزایر نزدیک به آن را در نوردیده، باعث شد تا دولت این کشور بیش از 2هزار و 700نفر از نیروی ارتش را برای کمک به مردم و گروه‌های امدادی روانه مناطق سیل‌زده کند. در اثر این طوفان سهمگین که طی 6دهه گذشته بی‌سابقه بوده، دست‌کم 26نفر کشته شده و 18نفر هم مفقود شده‌اند. به گزارش تلویزیون ملی ژاپن (NHK)، این طوفان زندگی در توکیو و بسیاری از مناطق اطراف آن را به کلی مختل کرده است. طبق این گزارش، بیش از 170نفر هم زخمی شده‌اند. بادهای این طوفان با سرعت 255کیلومتر در ساعت، باعث قطعی برق حدود نیم میلیون خانه شده و پروازها و حرکت قطارها متوقف شده است. روز شنبه هزار و 600پرواز و دیروز800پرواز لغو شدند. هاگیبیس در زبان ویتنامی به‌معنای «سرعت» است و کارشناسان هواشناسی به‌دلیل شدت باد و بارندگی، آن را «سوپر طوفان» نامیده‌اند. این طوفان علاوه بر تخریب بسیاری از خانه‌های روستایی، در برخی مناطق باعث رانش زمین نیز شده است؛ اتفاقی که باعث شده برخی جاده‌ها و مناطق مسکونی به‌طور کامل زیر گل و لای دفن شوند. تا صبح دیروز از شدت طوفان کاسته شده، اما وقوع یک زلزله 5.7ریشتری در توکیو، مدیریت را برای مسئولان سخت‌تر کرده است. به گفته مسئولان ژاپنی، بیشتر قربانیان به‌دلیل حضور در مناطقی که رانش زمین داشته‌اند، کشته شده‌اند. دیروز خبرگزاری فرانسه گزارش داد که یک زن 70ساله، پس از نجات از هلی‌کوپتر ارتش به بیرون پرت شده و جان داده است.
در مناطق ساحلی، موج‌های سهمگین، بندرگاه‌ها و خانه‌های مسکونی را تخریب کرده‌اند. منطقه ناگانو در شمال توکیو که از آن به عنوان مرتفع‌ترین نقطه ژاپن یاد می‌شود به‌دلیل طغیان رودخانه‌ها دچار آبگرفتگی گسترده شده است. ارتفاع آب در این منطقه تا طبقه دوم ساختمان‌ها رسیده است. در اثر بارندگی‌های شدید و بی‌سابقه، در مجموع در کل ژاپن، دست‌کم 77رودخانه طغیان کرده است. نیروهای امدادی و ارتش، در حال نجات ساکنان مناطق درگیر آبگرفتگی به کمک هلی‌کوپتر هستند.

ترس مردم از سرنوشت نیروگاه‌ها
هنوز آمار دقیقی از میزان خسارات وارد شده به ساختمان‌ها در مناطق سیل‌زده منتشر نشده است، اما‌ ماه گذشته طوفان شدیدی که ژاپن را درنوردید، موجب آسیب دیدن حدود ۳۰ هزار خانه شد. آسیب احتمالی به نیروگاه‌های هسته‌ای ژاپن اما نگرانی‌های بیشتری به‌دنبال داشته است. با این حال، مقام‌های دولتی اعلام کرده‌اند نیروگاه‌های این کشور در وضعیت مناسب قرار دارند.
پیش از این در سال 2011، یکی از شدیدترین زلزله‌هایی که در نزدیکی ژاپن ثبت شده، به وقوع پیوست و سونامی بزرگی که در اثر آن رخ داد باعث آسیب دیدن رآکتور فوکوشیما داییچی شد. در اثر آسیب‌دیدگی، سوخت هسته‌ای رآکتور ذوب و به نشت مواد رادیوآکتیو منجر شد. کسی در اثر نشت رادیواکتیو کشته نشد، اما ساکنان تا شعاع 20کیلومتری تخلیه شدند. فاجعه فوکوشیما را بزرگ‌ترین فاجعه اتمی پس از حادثه چرنوبیل می‌دانند.

پایان طوفان، ادامه خطر
ژاپنی‌ها به باران‌های موسمی شدید عادت دارند اما باران‌های 2روز اخیر، بی‌سابقه بوده است. در برخی مناطق تا 1000میلی‌متر بارندگی اعلام شده است. پیش‌بینی می‌شود امروز باران قطع شود و توفان هاگیبیس از سمت شمال جزیره ژاپن به سوی اقیانوس آرام خارج شود اما مقام‌های دولتی معتقدند خطر همچنان وجود دارد. طی 2روز 48رانش زمین اتفاق افتاده که بیشتر در مناطق کوهستانی رخ داده است. با این حال، احتمال وقوع رانش‌های بیشتر وجود دارد. دولت به همین دلیل، دستور تخلیه 6میلیون نفر را در مناطق مختلف صادر کرده است. همزمانی طوفان با برگزاری مسابقات جام جهانی راگبی باعث لغو بسیاری از این مسابقات شده است. همچنین تمامی تمرین‌های مسابقات اتومبیلرانی فرمول 1در ژاپن متوقف شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید