• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 85018
+
-

گیاه لوفا در تفرش کشت شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تفرش بیان کرد: گیاه لوفا نخستین بار در استان مرکزی در اراضی شهرستان تفرش با موفقیت کشت شد.  «حسن حسنی» به ایرنا گفت: گیاه لوفا از خانواده کدو است و کشت آن به اقلیم گرم و مرطوب نیاز دارد.  وی ادامه داد: تفرش اقلیم سرد دارد، اما گیاه لوفا در نخستین دوره کشت در این شهرستان از سوی یکی از کارآفرینان در 4 هزار متر از عرصه گلخانه‌ای این منطقه به‌صورت داربستی موفق بوده است . مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تفرش شمار میوه‌های گیاه لوفا را در بوته ۱۰ عدد عنوان کرد و افزود: کشت این گیاه در تفرش به صورت میانگین در هر بوته 5 میوه داشته‌ است. 

حسنی میزان تولید میوه گیاه لوفا را در شهرستان تفرش ۵۰ هزار عدد عنوان کرد و گفت: کشت این گیاه در تفرش برای ۵۰ نفر به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال‌زایی داشته است. 
وی خاطرنشان کرد: وزن و اندازه میوه در کشت گیاه لوفا مهم نیست، بلکه شمار میوه‌ها روی هر بوته در پرورش این محصول از اهمیت ویژه برخوردار است. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تفرش توضیح داد: کشت گیاه لوفا به‌ صورت نشایی است و پس از کشت نشایی به گلدان‌هایی با خاک استریل منتقل می‌شود و پس از ۹ ماه تا یک سال دوره رشد در گلخانه میوه آن قابل برداشت است. 
حسنی افزود: میوه گیاه لوفا به صورت الیاف طبیعی در صنایع آرایشی و بهداشتی، ارتوپد و محصولات مراقبت از پوست کاربرد دارد. 

وی یادآور شد: الیاف گیاه لوفا در کارگاه به ‌صورت لیف تهیه و به‌ صورت بسته‌بندی‌شده در بازار عرضه می‌شود. 
لایه‌برداری طبیعی پوست، خاصیت چربی‌سوزی، ضدعفونی‌بودن، از بین بردن چین و چروک و بهبود گردش خون از خواص گیاه لوفا برای سلامت پوست است. 
به گفته کارشناسان، دمنوش لوفا برای درمان دیابت، دیسک، سیاتیک، انسداد کلیه و ناراحتی‌های کبد مفید است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :