• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 84966
+
-

فرسودگی نیمی از ماشین آلات کشاورزی خراسان شمالی

در استان
فرسودگی نیمی از ماشین آلات کشاورزی خراسان شمالی

خراسان شمالی بیش از ۵۷ هزار دستگاه ادوات و ماشین‌آلات بخش کشاورزی دارد که به گفته رئیس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی استان، ۵۲ درصد ناوگان این بخش فرسوده است. به گزارش ایرنا، «سیدمجید بهشتی» اظهار کرد: از سال ۹۲ خط اعتباری برای خرید ادوات و ماشین‌آلات بخش کشاورزی اختصاص یافته است، اما طرح ویژه‌ای برای خارج کردن ناوگان فرسوده و اسقاط آن از بخش کشاورزی وجود ندارد. وی افزود: از سال ۹۲ تاکنون، 1۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل ردیف خط مکانیزاسیون و مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال نیز از محل اشتغال پایدار روستایی برای خرید ماشین‌آلات بخش کشاورزی جذب شده است. 

رئیس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان این‌که ناوگان فرسوده بخش کشاورزی باید اسقاط و از رده خارج شود، اظهار داشت: اما هم‌اکنون ادوات و ماشین‌آلات بخش کشاورزی با عمر بالای ۲۰ سال از چرخه فعالیت خارج نشده‌اند و بخشی از سوخت به این دستگاه‌ها که کاربری مفیدی ندارند اختصاص می‌یابد. بهشتی افزود: سالانه در این استان حدود ۳۰۰ دستگاه تراکتور خریداری و به ناوگان بخش کشاورزی افزوده می‌شود، اما امسال به علت مشکلاتی که برای کارخانه تراکتورسازی ایجاد شده، تنها ۵۲ دستگاه خریداری شده است. 

رئیس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ضریب مکانیزاسیون استان در ابتدای سال ۹۲، 2/1 اسب بخار بوده و هم‌اکنون به 8/1 اسب بخار رسیده است که از این نظر در مقایسه با میانگین کشور برابر هستیم. وی افزود: از سال ۹۲ تاکنون 1۸۲۰ دستگاه تراکتور، ۷۴ دستگاه کمباین غلات، برنج و کمباین خودگردان چغندرقند، ۷۰۰ دستگاه انواع خاک‌ورزی، ۴۴۰ دستگاه بذرکارهای کشت غلات و کلزا و 4 دستگاه بذرکار کشت مستقیم برای این استان تامین شده است. بهشتی کل ماشین‌های خودگردان کشاورزی با احتساب فرسوده را ۱۵ هزار و ۵۸۷ دستگاه و ماشین‌های خودگردان کشاورزی موجود استان بدون احتساب فرسوده را 8۶۶۸ دستگاه عنوان کرد. 

وی افزود: به طور متوسط برای هر ۳۰ هکتار زمین یک تراکتور و برای هر ۸۵۰ هکتار زمین غلات یک دستگاه کمباین در این استان وجود دارد. خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزاز است و بیش از ۸۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد. سالانه بیش از 2 میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصول زراعی، باغی و دامی در خراسان شمالی تولید می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید