• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 84957
+
-

عمر کوتاه تیم‌های موفق فوتسال اردبیل

پس از انحلال سه تیم فوتسال در گذشته امسال هم تیم‌های الغدیر و شهید کیان با مشکلات زیادی مواجهند

گزارش ورزشی
عمر کوتاه تیم‌های موفق فوتسال اردبیل

در سال‌های اخیر فوتسال جور ورزش استان اردبیل را در رقابت‌های کشوری کشیده است، از حضور و صدور بازیکن گرفته تا درخشش و تاریخ‌سازی. اما خبرها حاکی از انحلال تیم‌های الغدیر اردبیل و شهید کیان پارس‌آباد - 2 مجموعه ریشه‌دار و بسیار موفق فوتسال اردبیل - است. 

به گزارش فارس، در سال‌های اخیر برخلاف وضعیت فوتبال و دیگر رشته‌های ورزشی استان، حال فوتسال خوب بوده است، از حضور بهراد در لیگ یک و شهید دهقانی‌نیا و شهید کیان پارس‌آباد در لیگ 2 گرفته تا درخشش و سربلندی الغدیر اردبیل در 2 فصل اخیر لیگ دسته دوم فوتسال کشور. هر چند تیم‌های بهراد، شهید دهقانی‌نیا و مغان‌کارا عملکردی موفق داشتند، عمرشان کوتاه بود و با مشاهده حجم عظیم مشکلات، عطای حضور در این عرصه را به لقایش بخشیدند. به نظر می‌رسد اگر مسئولان استان به فکر نباشند به‌زودی گره مشکلات فوتبال، والیبال و کشتی در کار فوتسال اردبیل هم خواهد افتاد.


حسرت خروج استعدادها از استان 

تمام بازیکنانی که امروز به وجودشان افتخار می‌کنیم، نه در کشوری دیگر و حتی استانی دیگر، بلکه در همین اردبیل پرورش یافته‌اند و حتی در سال‌هایی که زیرساخت‌ها فراهم نبوده، با کمترین انتظارات و بعضا به‌ طور رایگان برای موفقیت استان تحت لوای تیم‌های مختلف به میدان رفته‌اند. 

اما چرا فوتسال اردبیل با داشتن چنین استعدادهایی باید حسرت به دل حضور در لیگ برتر و لیگ دسته یک کشور باشد؟ احتمالا در آینده نه‌چندان دور حسرت نداشتن تیم در لیگ دسته دوم نیز به جمع حسرت‌های دیگر اضافه خواهد شد. آری، سندروم عمر کوتاه تیم‌های موفق فوتسال اردبیل همچنان وجود دارد؛ سندرومی که تیم‌های بزرگ و بااصالتی همچون سایپا، مغان‌کارا، بهراد و شهید دهقانی‌نیا را زمین زده است. 

نگاهی به چند باشگاه موفق سال‌های اخیر فوتسال اردبیل و سرگذشت آنها نشان می‌دهد که دلایل عمر کوتاه آنها به نبود مدیریت و حمایت مسئولان استان اردبیل بازمی‌گردد. با اخباری که به گوش می‌رسد، احتمالا به‌زودی انحلال و فروش امتیاز تیم‌های درخشان، بازیکنان‌ساز و آینده‌دار الغدیر اردبیل و شهید کیان پارس‌آباد را هم شاهد خواهیم بود، چراکه مدیران هر 2 باشگاه مدتی است با اعلام عمومی در فضاهای حقیقی و رسانه‌ای به ‌دنبال فروش امتیاز تیم‌های خود هستند.


بهترین تیم تاریخ فوتسال اردبیل

این روزها در اردبیل و ایران فوتسال اردبیل را با برند الغدیر می‌شناسند؛ تیمی که از لیگ برتر استان شروع کرد، در لیگ 3 درخشید و در لیگ 2 ماندگار و تاریخ‌ساز شد. الغدیر که متشکل از مجموعه‌ای یکدل، کاربلد و جوان است، در 2 فصل اخیر لیگ دسته دوم فوتسال کشور به طور پیدرپی راهی مرحله نهایی شده؛ اتفاقی که تاکنون در تاریخ فوتسال اردبیل برای هیچ تیمی رخ نداده است.

تیم فوتسال الغدیر اردبیل فصل گذشته در مرحله گروهی رقابت‌ها رکورد صد درصد پیروزی در بازی‌های خارج از خانه را به ثبت رساند تا به کابوس تیم‌های لیگ دسته دوم فصل ۹۷-۹۸ تبدیل شود. این تیم در 2 سال اخیر همواره با قدرت راهی مرحله نهایی شده و نتایج بسیار خوبی نیز کسب کرده است. الغدیر در سال اول صعود خود تنها به دلیل گلِ زده کمتر از صعود به لیگ یک بازماند و فصل گذشته نیز نتایج خوبی را کسب کرد، اما برخی حواشی و حمایت نشدن از آنها موجب شد تاریخ‌سازان باز هم در گام آخر بلغزند. 

«حامد عباس‌پور» و «مرتضی رحیمی» 2 فوتسالیست اردبیلی که هم‌اکنون در تیم‌های لیگ یکی خالص‌سازان و آرنوش کاشان توپ می‌زنند، ساخته این باشگاه و مجموعه هستند. «وحید اسمعیلی» دیگر لیگ یکی این فصل آرنوش کاشان نیز سابقه بازی در الغدیر را دارد. غیر از این بازیکنان بزرگسال، باید به «نیما محمدی» و «حسین میرزاده» 2 ستاره فوتسال اردبیل نیز اشاره کنیم؛ بازیکنان آینده‌داری که در الغدیر کشف شده و پرورش یافته‌اند و هم‌اکنون برای تیم لیگ برتری پرسپولیس خوزستان به میدان می‌روند.


شهید کیان پارس‌آباد؛ بازیکن‌ساز و قدرتمند

تیم فوتسال شهید کیان پارس‌آباد جان‌سخت‌ترین باشگاه دهه ۹۰ فوتسال استان اردبیل است. این تیم که مدت طولانی است در لیگ‌های دسته 3 و 2 کشور به میدان می‌رود، هر سال با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، اما همواره مانده‌ و جنگیده و البته برای پارس‌آباد و اردبیل درخشیده است.

تیم فوتسال شهید کیان پارس‌آباد شاید در ۲ فصل اخیر لیگ 2 به جمع تیم‌های برتر راه نیافته، اما در هر 2 سال نتایج خوب و قابل قبولی کسب کرده است. این تیم همواره بازیکنان بسیاری را به فوتسال اردبیل و کشور معرفی کرده که آخرین آنها «رضا طلوعی» بازیکن فعلی تیم لیگ برتری ارژن فارس است.

شهید کیانی‌ها در فصل ۹۵-۹۶ لیگ دسته دوم فوتسال کشور به مرحله نهایی این رقابت‌ها نیز صعود کردند، اما همچون دیگر همتای اردبیلی خود، در آخرین لحظات کم آوردند و از صعود به لیگ دسته یک کشور بازماندند. آینده این تیم نیز برای فصل آینده لیگ ۲ مشخص نیست و طبق اخبار رسیده، مدیران آنها نیز تصمیم به فروش امتیاز خود گرفته‌اند. این اتفاقی تلخ و ناگوار است اگر نماینده باسابقه شمال استان را دیگر در میدان فوتسال نبینیم.

هر چند مدیران برخی باشگاه‌های اردبیل تصمیم به انحلال و فروش امتیاز تیم فوتسال خود گرفته‌اند، هنوز انتقال و انحلالی صورت نگرفته است. پس مسئولان ارشد استان و ورزش اردبیل برای حفظ این مجموعه‌های مهم و ریشه‌دار فرصت دارند. یادمان نرود که در سال‌های اخیر، فوتسال جور ورزش استان را در رقابت‌های کشوری کشیده است، از حضور و صدور بازیکن گرفته تا درخشش و تاریخ‌سازی. آری، همه امیدوار هستند که همتی ببینند تا نرسد روزی که از انحلال الغدیر و شهید کیان صحبت شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید