• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 84950
+
-

جایگاه قصه در حوزه کودک و نوجوان تقویت می‌شود

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با اشاره به این‌که فرهنگ قصه‌گویی در جامعه رو به افول است، بر ضرورت ارتقای جایگاه قصه در پرورش کودکان و نوجوانان تاکید کرد.  «زعفر احدزاده» در گفت‌وگو با مهر با بیان این‌که قصه‌گویی میراث ارزشمند فرهنگی بوده که سینه به سینه از گذشتگان منتقل شده است، اظهار کرد: با توجه به تغییرات زندگی اجتماعی، این فرهنگ رو به افول بوده و ظهور رسانه‌ها و شبکه‌های نوین مجازی نیز بر کمرنگ‌تر شدن آن تاثیر گذاشته است.

آثار تربیتی قصه‌گویی بر رشد هوش‌های هفت‌گانه و پرورش مهارت‌های شهروندی مشهود بوده و باید برای تقویت این هنر غنی از تمامی ظرفیت‌ها بهره برد. وی افزود: از رسانه‌ها و دیگر نهادهای فرهنگی تقاضا می‌شود در نهادینه‌سازی فرهنگ قصه‌‌گویی خانواده‌ها پیشگام شوند تا به جای بهره‌مندی خارج از چارچوب شبکه‌های مجازی، گفتمان‌های درون خانوادگی به‌ویژه قصه‌گویی تقویت شود.


برپایی بیست و دومین جشنواره قصه‌گویی 

احدزاده درباره اقدامات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل برای تقویت فرهنگ قصه‌گویی بیان کرد: مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی با حضور ۲۶ منتخب در ۳ رده کودک و نوجوان، زنان و مردان و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها برگزار شد تا فرهنگ‌سازی و علاقه‌مندسازی خانواده‌ها و گرایش هرچه مناسب آنها به این رویکرد فرهنگی هدفگذاری شود.

به گفته مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل، با هدف تفویض اختیار به دیگر شهرستان‌ها و تقویت باورهای فرهنگی در دیگر شهرها، میزبانی مرحله نهایی بیست و دومین جشنواره قصه‌گویی به شهرستان نمین اعطا شد که میزبانی خوبی هم در این زمینه شاهد بودیم. 

این مسئول درباره ظرفیت فرهنگی شهرستان نمین گفت: استقبال خانواده‌ها از برگزاری این جشنواره چشمگیر بود به طوری که سالن در هر بار اجرا پر می‌شد. این شهرستان از قابلیت میزبانی دیگر رویدادهای فرهنگی در سطح ملی و حتی بین‌المللی نیز برخوردار است، به شرط آن‌که در ارتقای زیرساخت‌های مورد نیاز این منطقه همت مضاعف وجود داشته باشد.


افزایش حضور شرکت‌کنندگان در جشنواره قصه‌گویی 

احدزاده با بیان این‌که سال گذشته تنها ۵۸ شرکت‌کننده در مرحله شهرستانی جشنواره قصه‌گویی حضور داشتند، اظهار کرد: امسال با علاقه‌مند‌سازی بیشتر خانواده‌ها با رشد بیش از ۳ برابری شرکت‌کنندگان مواجه بودیم و تعداد حاضران در این جشنواره به ۱۶۰ نفر رسید. وی ادامه داد: در مرحله نهایی جشنواره قصه‌‌گویی کشور در سال گذشته 3 شرکت‌کننده اردبیلی خوش درخشیدند و امیدواریم در سال جاری نیز موفقیت نمایندگان استان ادامه‌دار باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید