• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 22 مهر 1398
کد مطلب : 84865
+
-

خاموشی یک ماهه موتور پمپ‌های رفسنجان

مدیر امور منابع آب رفسنجان گفت: در جلسه شورای حفاظت منابع آب شهرستان مقرر شد موتور پمپ‌های کشاورزی شهرستان رفسنجان از ۱۷ آبان تا ۱۵ آذر خاموش شوند. به گزارش مهر «علی احمدی‌پور» افزود: از سال ۹۳ تعداد ۹۴ طرح کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی با خاموشی چاه‌موتورها اجرا شده است که فکر می‌کنیم در صرفه‌جویی آب در مصارف کشاورزی مؤثر بوده است. وی با طرح این سؤال که چرا پیشنهاد می‌کنیم موتور پمپ‌ها در پاییز و زمستان خاموش شوند، افزود: این موضوع به دلیل تأثیر کم و ناچیز روی درختان پسته است و کشاورزان به این موضوع واقف هستند.

وقتی برگ در پاییز و زمستان به خواب می‌رود عملاً مکشی از زمین انجام نمی‌دهد و بر اساس آبی که در اندام‌ها موجود است و رطوبت خاک خودش را تا بهار می‌کشد. زمانی که برگ روی درخت می‌آید اختلاف پتانسیل که بین برگ و ریشه ایجاد می‌شود موجب مکش آب از زمین می‌شود. وی ادامه داد: تنها موضوعی که وجود دارد این‌که درخت در زمستان آب نیاز ندارد؛ اما زمین آب می‌خواهد. در زمستان یک نوبت آب سنگین برای آبشویه باید انجام شود تا املاح و نمکی که محدوده ریشه است شسته شود. 

مدیر امور منابع آب رفسنجان یادآور شد: با خاموشی یک ماهه موتورهای ۹۷۰ حلقه چاه فعال کشاورزی در رفسنجان حداقل ۴۰ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی می‌شود؛ البته اگر این خاموشی 3 ماه انجام شود می‌توانیم کسری مخزن را جبران کنیم که کشاورزان همکاری نمی‌کنند. احمدی‌پور ادامه داد: تلاش ما برای ماندن منابع آبی شهرستان است. منابع آب متعلق به مردم و وظیفه ما حفاظت از آن است. وی با بیان این‌که دو برابر آنچه باید استفاده کنیم برداشت می‌کنیم، یادآور شد: یک ماه خاموشی هم ارزشمند است، چون مجبوریم صرفه‌جویی کنیم و نیز باید کنتور بگذاریم تا هر کسی به‌اندازه برداشت مصرف کند. 

وی با اشاره به آبیاری تحت فشار درختان گفت: درصد بالایی از اراضی نیاز به کاهش سطح زیر کشت ندارند، چون با آبیاری تحت فشار آب تأمین می‌شود. بعضی جاها با ۱۰ لیتر بر ثانیه ۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت می‌رود که در این جاها حتماً باید خاموشی انجام شود. مدیر امور منابع آب رفسنجان گفت: اگر هر چه کشاورزی آب نیاز دارد قرار باشد تأمین شود، پس هنر مدیریت جهاد کشاورزی چیست؟ لذا باید دنبال راهکارهای افزایش بهره‌وری رفت نه برداشت از منابعی که رو به اتمام است.

این خبر را به اشتراک بگذارید