• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 21 مهر 1398
کد مطلب : 84722
+
-

این شهر جایی برای عابران پیاده ندارد

طی 6 ماه اول سال جاری در مجموع ۱۹ عابر پیاده در یزد فوت شدند

شهری
این شهر جایی برای عابران پیاده ندارد

«انسان‌محوری» در حالی شعار شورای شهر یزد است که عابران پیاده هنوز جایی در این شهر ندارند و آمار قربانیان تصادفات شهری که بیشترین آنها کودکان و سالمندان هستند، گواهی بر این ادعاست. به گزارش مهر، یزد که روزگاری به شهر دوچرخه‌ها شهرت داشت، امروز محل تردد تعداد تامل‌برانگیزی خودرو و موتورسیکلت است، به نحوی که شهر آرام و بی‌هیاهوی روزگاران نه‌چندان دور، در ساعت‌هایی از روز چنان درگیر ترافیک و درهم‌تنیدگی خودروها می‌شود که تحمل آن از حوصله خارج است.

تردد این حجم از موتورسیکلت و خودرو که البته ارمغان ضعف سیستم حمل ‌و ‌نقل عمومی است، روزی نیست که چند تصادف را در معابر مختلف رقم نزند و در برخی از این تصادفات نیز متاسفانه برخی شهروندان دچار جراحات شدید و معلولیت و در حالت بدتر و تاسف‌برانگیزتر آن، فوت می‌شوند.


کودکان و سالمندان؛ قربانیان اصلی 

آمارهای ارائه شده از سوی پلیس راهور استان یزد گویای این است که بیشترین تعداد فوت‌شدگان حوادث رانندگی درون‌شهری یزد سالمندان و کودکان هستند. البته دانش‌آموزان هم سهم قابل توجهی از فوتی‌های حوادث رانندگی معابر شهری را به خود اختصاص داده‌اند. به طور قطع دلایل متعددی در بروز این تصادفات دخیل هستند، اما به نظر می‌رسد با توجه به این‌که تعداد زیادی از فوتی‌ها را سالمندان تشکیل می‌دهند، نقص‌های جدی در معابر یزد وجود دارد.

از آنجا که اغلب خیابان‌های یزد بلوارهای عریض و طویلی هستند که خودروها با سرعت در آنها تردد می‌کنند، عبور از آنها خطرات بسیاری به دنبال دارد، بنابراین پل‌های عابر پیاده باید به کمک عابران به‌ویژه سالمندان بیایند. پل‌های عابر پیاده یزد هم فاصله زیادی از یکدیگر دارند و هم مکانیزه نیستند. 

پیمودن بیش از ۶۰ پله برای سالمندان مقدور نیست، بنابراین آنها به ناچار از عرض خیابان عبور می‌کنند و اغلب دچار حادثه می‌شوند. گرچه به لطف دوربین‌های نصب شده در سطح شهر اغلب خودروها با سرعت ۶۰ کیلومتر تردد می‌کنند، اما همین سرعت هم برای عابران پیاده خطرساز است. بنابراین شهرداری و شورای ترافیک باید به فکر چاره برای عبور و مرور عابرانی باشند که به نظر می‌رسد این روزها هیچ جایی در شهر ندارند.


آمار فوتی‌های عابر پیاده در معابر شهری

رئیس پلیس راهور استان یزد در مورد فوتی‌های عابر پیاده در معابر شهری یزد اظهار کرد: ۴۰ درصد از فوتی‌های تصادفات شهری را عابران پیاده و ۴۴ درصد آنها را موتورسیکلت‌سواران تشکیل می‌دهند. سرهنگ «علی زارع» افزود: در 6 ماه اول سال جاری در مجموع ۱۹ عابر پیاده در یزد فوت شدند که سن 6 نفر از آنها زیر ۱۰ سال و سن 6 نفر دیگر نیز بالای ۵۰ سال بود. وی گفت: در این مدت همچنین 3 دانش‌آموز و 2 راکب موتورسیکلت جان خود را در تصادفات درون‌شهری از دست دادند.

زارع یادآور شد: سال گذشته تعداد فوتی‌های پیاده در معابر شهری استان ۱۶ نفر بود که ۱۲ نفر آنها دانش‌آموز بودند و بر اثر برخورد با موتورسیکلت، مینی‌بوس و... فوت شدند. اما گذشته از آمار فوتی‌ها، آمار مجروحان نیز قابل تامل است. در 6 ماه نخست امسال این تعداد 30۳۲ نفر بوده و این به معنای نقص عضو شدن تعداد زیادی از شهروندان است که به طور قطع تبعات فردی و اجتماعی بسیاری برای آنها و خانواده‌هایشان به دنبال دارد. گذشته از این، آمار ارائه شده از فوتی‌های معابر شهری در سال جاری تنها مربوط به عابران پیاده بوده، در حالی که آمار فوتی‌های تصادفات معابر شهری در سال جاری ۵۶ نفر بوده است و این آمار با توجه به جمعیت نه‌چندان زیاد یزد، جای تامل و تاسف دارد.


فرهنگ‌سازی و آموزش ترافیک 

مسئول آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان یزد در این مورد گفت: عابر پیاده از موضوعات حساس است و تلاش‌های بسیاری انجام شده است که آمار فوتی‌ها در این بخش بین سال‌های ۹۴ تا ۹۶ از ۳۶ درصد به ۱۳ درصد برسد. این مهم به دلیل نرده‌گذاری‌ها، خط‌کشی‌ها و... محقق شده است. «علیرضا آدمی‌زاده» بیان کرد: از اوایل سال جاری، بسیاری از این اقدامات کمرنگ شد و دوباره تصادفات عابر پیاده به ۳۵ درصد برگشت، به نحوی که در شهریور امسال 7 نفر بر اثر تصادف در معابر شهری فوت شدند که 5 نفر از آنها عابران پیاده بودند.

وی با تاکید بر این‌که شهروندان به آموزش و فرهنگ‌سازی نیاز دارند، ادامه داد: متاسفانه، به جز صدا و سیما، هیچ دستگاه دیگری در زمینه فرهنگ‌سازی و آموزش همکاری ندارد. آدمی‌زاده با اشاره به اقداماتی که در راستای آموزش و فرهنگ‌سازی انجام شده است، گفت: کار آموزش تعدادی از رانندگان سرویس‌های مدارس و رانندگان خودروهای عمومی را انجام داده‌ایم.

وی با بیان این‌که بسیاری از دانش‌آموزان دبیرستان‌های پسرانه از موتورسیکلت برای تردد استفاده می‌کنند، افزود: نقش مدیران مدارس نیز باید پررنگ باشد. آنها باید از ورود موتورسیکلت به حیاط مدرسه جلوگیری و دانش‌آموزان را تشویق کنند به جای موتور از دوچرخه استفاده کنند. در کنار این اقدامات، به طور قطع شناسایی نقاط حادثه‌خیز و رفع آنها می‌تواند در کاهش آمار تلفات اثرگذار باشد.


شناسایی ۲۸۰ نقطه حادثه‌خیز شهری

 بر اساس اعلام پلیس راهور استان یزد، هم‌اکنون در معابر شهری یزد ۲۸۰ نقطه حادثه‌خیز شناسایی شده که به طور قطع رفع آنها بسیار زمان‌بر است. اما بدیهی است باید مجموعه‌ای از اقدامات، از آموزش و فرهنگ‌سازی تا ایمن‌سازی معابر و مکانیزه کردن پل‌های عابر پیاده، انجام شود که خیابان‌های شهر قتلگاه شهروندان نباشد. ضعف آموزش در شهروندان یزدی و عابران پیاده به شدت احساس می‌شود، به نحوی که هنوز بسیاری از آنها نمی‌دانند حضور با لباس‌های تیره در شب و عبور از خیابان در چنین وضعیتی تا چه حد می‌تواند خطرناک باشد. در حال حاضر بیشتر تصادفاتی که به فوت عابر پیاده منجر می‌شوند، در ساعات ابتدایی شب رخ می‌دهند.

همچنین بسیاری از شهروندان یزدی آگاهی لازم را درباره نحوه عبور از خیابانی که چراغ راهنمایی دارد، نمی‌دانند. این امر هم حادثه را برای آنها و هم ترافیک و معطلی را برای خودروها به دنبال دارد. به نظر می‌رسد باید در این زمینه‌ اقدام لازم انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید