• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 13 اسفند 1396
کد مطلب : 8464
+
-

کدخدایی: شورای نگهبان موافق همه‌پرسی است

گزارش
کدخدایی: شورای نگهبان موافق همه‌پرسی است

سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید: این شورا موافق همه‌پرسی است اما رفراندوم شرایطی دارد.

عباسعلی کدخدایی که روز گذشته در نشست خبری‌اش سخن می‌گفت، تأکید کرد: مسئله همه‌پرسی در 2اصل قانون اساسی مطرح شده و در یک اصل هم ترتیبات آن مطرح شده است؛ یکی اصل۵۹ قانون اساسی و دیگری اصل۱۷۷ که مربوط به بازنگری آن است. به گزارش ایلنا، سخنگوی شورای نگهبان گفته است: در اصل۱۱۰ قانون اساسی هم اعلام همه‌پرسی جزء اختیارات مقام معظم رهبری اعلام شده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور 22بهمن در جشن پیروزی انقلاب گفته بود:اگر جایی ما با هم بحث داریم باید به اصل۵۹ قانون اساسی مراجعه کنیم و ما در کشور بن‌بست نداریم. روحانی گفته بود: اگر در 2مسئله اختلاف‌نظر داریم، جناح‌ها اختلاف دارند، دعوا و شعار ندارد، صندوق آرا را بیاوریم و طبق اصل۵۹ قانون اساسی هرچه مردم گفتند، به آن عمل کنیم، این ظرفیت قانون اساسی ماست و باید به ظرفیت‌های قانون اساسی‌مان عمل کنیم.

بعد از سخنان رئیس‌جمهور، کدخدایی در کانال تلگرام‌اش به این اظهارات واکنش نشان داد و نوشت: رئیس‌جمهور «پیشنهادی را مطرح فرمودند که گویا کارشناسی نشده باشد.» وی در ادامه افزود: اصل۵۹ قانون اساسی برای «همه آشنایان به حقوق اساسی معلوم است. نیاز به بحث بیشتر ندارد.»

سخنگوی شورای نگهبان نوشته بود: «شاید آقای رئیس‌جمهوری با اصل دیگری آن را اشتباه کرده‌اند.» او اما دیروز گفته است: منظور ما این بود که مسئله همه‌پرسی سیاسی نشود. سخنگوی شورای‌نگهبان تأکید کرد: شورای نگهبان آمادگی برگزاری همه‌پرسی را دارد.

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهورهم بعد از واکنش‌ها به سخنان روحانی در روز 27بهمن گفته بود: سخنان رئیس‌جمهوری درواقع، دعوت عام به وفاق ملی براساس میثاق ملی یعنی قانون اساسی بود او منظور خاصی نداشته است.

اصل 59 قانون اساسی می‌گوید: در مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آرای عمومی باید به تصویب دوسوم مجموع نمایندگان مجلس برسد. اصل177 قانون اساسی هم در مقام تبیین راه‌حل بازنگری در قانون اساسی است که به وسیله شورای بازنگری تعیین شده توسط رهبری، همه‌پرسی آن برگزار می‌شود. به موجب اصل11 قانون اساسی هم فرمان همه‌پرسی را رهبری صادر می‌کند.

حسن روحانی 3سال پیش هم در دی‌ماه سال93 در کنفرانس اقتصاد ایران، مسئله همه‌پرسی را مطرح کرده بود و گفته بود 36سال است که اصل59 قانون اساسی اجرا نشده و برای یک‌بار هم که شده این اصل را درباره مسائل مهم کشور اجرا کنیم. او در کتاب خاطراتش، با نام امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای هم به این مسئله اشاره می‌کند در اواخر دولت اصلاحات پیشنهاد برگزاری همه‌پرسی درباره مسئله هسته‌ای را طرح کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید