• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 21 مهر 1398
کد مطلب : 84609
+
-

تکمیل کتابخانه مرکزی کرج 2 سال طول می‌کشد

کتاب
تکمیل کتابخانه مرکزی کرج 2 سال طول می‌کشد

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز با اشاره به آخرین وضعیت کتابخانه مرکزی کرج، گفت: برای تبدیل منازل مسکونی به فضای کتابخانه محلی آمادگی وجود دارد.

«احمدعلی هراتی» در گفت‌وگو با مهر در خصوص آخرین مراحل کار احداث کتابخانه مرکزی شهر کرج که در مجاورت پارک ابن سینای بلوار سربازان گمنام در حال اجراست، اظهار کرد: شهرداری کرج در انجام این پروژه تعامل و همراهی خوبی با نهاد کتابخانه‌های عمومی استان دارد. در این راستا اداره پیمان این شهرداری قرارداد کار را به پیمانکار ابلاغ کرده و تجهیز کارگاه نیز صورت گرفته است.

وی ادامه داد: نشستی در شهرداری کرج با حضور مسئولان پروژه‌های فنی و عمرانی شهرداری، پیمانکار پروژه کتابخانه مرکزی کرج، مشاوران طرح و اداره کل کتابخانه‌های عمومی البرز برگزار شد که در جریان این نشست در خصوص نحوه طراحی فضاها در ساختمان کتابخانه مرکزی کرج بحث و گفت‌و‌گو داشتیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز در ادامه از برگزاری جلسه‌ای با اداره کل عمرانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد و گفت: در آن جلسه نیز تمامی نیازهای ضروری عرصه ۱۰ هزار متربعی کتابخانه مرکزی کرج مطرح شد.

هراتی عنوان کرد: در ادامه کار و در مدتی کوتاه نیز نقشه‌های اجرایی پروژه کتابخانه مرکزی به تایید دستگاه‌های بهره‌بردار یعنی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان البرز و شهرداری کرج می‌رسد.


سالن‌های قرائت‌خانه ۵۰۰ متری 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی البرز با تاکید بر این‌که بعد از تایید نقشه‌ها، عملیات احداث ساختمان کتابخانه مرکزی کرج آغاز خواهد شد، گفت: از قبل پیش‌بینی‌ها در خصوص اعتبارات این پروژه انجام شده بود و با همکاری استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان، نهاد کتابخانه‌های عمومی استان و همچنین مدیریت شهری کرج برای تزریق اعتبار به پروژه نگرانی از این بابت وجود ندارد.

وی با اشاره به این‌که تجهیزات کتابخانه مرکزی استان توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی استان فراهم می‌شود، افزود: ساخت کتابخانه مرکزی کرج کاری جهادی است. طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده برای کارهای اجرایی و تکمیل آن در کل به اعتباری ۵۲ میلیارد تومانی نیاز است. اجرا و تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی نیز 2 سال به طول می‌انجامد.

هراتی با تاکید بر اهمیت مشارکت و دلسوزی مسئولان استان از جمله نماینده ولی فقیه در البرز و استاندار البرز برای به ثمر رساندن ساخت کتابخانه مرکزی کرج، گفت: شهرداری این کلان‌شهر نیز هر آنچه را برای پیشبرد پروژه کتابخانه مرکزی در سال جاری تعهد کرده است تا پایان سال اجرایی می‌کند.

وی در بخش دیگری در خصوص مزیت‌های وجود کتابخانه مرکزی در کلان‌شهری مانند کرج گفت: این کتابخانه سالن‌های قرائت‌خانه وسیع تا سقف ۵۰۰ مترمربع خواهد داشت که به‌یقین این حجم از فضا برای مطالعه پاسخگوی حجم بالایی از مراجعان است.


اختصاص ۳۰۰ متر فضا به کودکان 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز با اشاره به این‌که اعتقاد داریم فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید از دوران کودکی نهادینه شود، افزود: در راستای نیل به این هدف، بخش بسیار وسیعی از فضای کتابخانه مرکزی کرج تا سقف ۳۰۰ مترمربع برای کودکان منظور می‌شود تا در آن فضا مباحثی از جمله شاهنامه‌خوانی، قصه‌گویی و داستان‌سرایی و دیگر برنامه‌های مربوط به کودکان اجرایی شود.

هراتی با اشاره به این‌که آثار، کتب و نسخ خطی در فضایی ویژه در کتابخانه‌های مرکزی نمایش داده خواهد شد، گفت: جانمایی سالن چندمنظوره به متراژ ۳۰۰ مترمربع و همچنین لحاظ کردن فضای ویژه فعالیت‌های مجازی و چندرسانه‌ای با سالن‌های وی‌آی‌پی از دیگر امکانات موجود در کتابخانه مرکزی شهر کرج خواهد بود.

وی با تاکید بر این‌که در راستای حمایت از ناشران نیز در کتابخانه مرکزی کرج فعالیت‌هایی را پیش خواهیم برد، گفت: با احداث این کتابخانه گامی بسیار مهم در راستای افزایش سرانه‌های کتابخانه‌ای البرز برداشته می‌شود.


لزوم مشارکت هرچه بیشتر خیرین کتابخانه‌ساز

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز با اشاره به این‌که در حال حاضر فضای کتابخانه‌ای در استان البرز بالغ بر ۳۰ هزار متر‌مربع است، افزود: این میزان سرانه کافی نیست، اما با حرکتی که در راستای ایجاد کتابخانه مرکزی و همچنین احداث کتابخانه‌های جدید در شهرهای مختلف البرز داشته‌ایم، در افق ۱۴۰۴ و در پایان برنامه ششم توسعه، استان البرز یکی از استان‌های سرآمد کشور در حوزه فضاهای کتابخانه‌ای خواهد شد. 

هراتی با اشاره به این‌که امسال در نقاط مختلف البرز شاهد پروژه‌های کلنگ‌زنی یا افتتاحی ساختمان‌های جدید کتابخانه‌ای هستیم، افزود: چند مورد از این پروژه‌ها در آبان سال جاری و در هفته کتاب و کتابخوانی انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت ورود و مشارکت هرچه بیشتر خیرین کتابخانه‌ساز در بحث توسعه پروژه‌های کتابخانه‌ای استان گفت: این مشارکت می‌تواند حتی در قالب مشارکت افراد حقیقی برای تبدیل یک منزل مسکونی به فضای کتابخانه محلی باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید