• جمعه 28 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 9 ذی القعده 1445
  • 2024 May 17
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83841
+
-

نظارت شبانه‌‌روزی بر سلامت

شرکت‌های فناوری به‌دنبال آن هستند که با تجهیزاتی مثل گلدان‌خانگی و لباس خواب هوشمند، سلامت آدم‌ها را به‌صورت ۲۴‌ساعته رصد کنند

نظارت شبانه‌‌روزی بر سلامت

 شایعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد، شرکت والمارت، یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای جهان می‌خواهد وارد حوزه سلامت هم بشود و فناوری جدیدی را به‌عنوان یکی از محصولات ساخت خود، روانه بازار کند. تحلیل‌گران می‌گویند این شرکت درحال ساخت محرمانه یک گلدان است که می‌تواند سلامت انسان را از دور تحت کنترل خود قرار دهد.

گلدانی به جای درمانگاه
گلدان شرکت والمارت که هنوز در مراحل اولیه آزمایش و تکمیل است، می‌تواند حرکات و عملکرد بدن را مشاهده کند و بر وضعیت بیماری و پیشرفت و بهبود آن نظارت داشته باشد. روزنامه دیلی‌میل در این خصوص نوشته است که نخستین بار Business Insider با انتشار این خبر اعلام کرد که این گلدان مرموز وسیله‌ای است که می‌تواند در خانه باشد و جای درمانگاه را بگیرد. گفته‌شده است که این گلدان در درمانگاه جدید والمارت در دالاس مشاهده شده و تحلیل‌گران وال‌استریت نیز آنجا حضور داشته‌اند. در این کلینیک، یک گلدان مجهز به سنسورها و یک لوگوی والمارت حسابی جلب توجه کرده بود.  سیستم تشخیص این گلدان همه‌جا می‌تواند حرکت‌ها و عملکردهای بدن مانند ضربان قلب، راه رفتن و در نهایت پیشرفت برخی بیماری‌ها را زیرنظر داشته باشد تا از پیامدهای منفی‌ای که ممکن است پرهزینه یا حتی بدتر، کشنده باشد، جلوگیری کند.

حرکت به‌سوی آینده با نظارت بیشتر
به گزارش همشهری، به‌نظر می‌رسد دستگاه‌های نظارت بر سلامت انسان، حرکتی پرسرعت به سمت آینده داشته باشند. اوایل سال‌جاری میلادی دانشمندان از لباس‌خواب‌های هوشمند که دارای سیستم نظارت بر ضربان قلب، تنفس و وضعیت بدن است و به‌زودی می‌تواند در دسترس باشد، رونمایی کرده بودند.
این لباس خواب نخی به سنسورهایی مجهز است که می‌تواند کیفیت خواب فردی را که آن را می‌پوشد، حفظ ‌کند اما باید بدانید که قیمت هر دست از آنها بین 100تا 200دلار (معادل تقریبی یک میلیون و 150تا 2میلیون و 300هزار تومان) است.

عملکرد لباس‌خواب هوشمند
5سنسور که نیروی‌شان را خودشان تامین می‌کنند به آستین پیراهن دوخته شده‌اند تا نظارتی مستمر بر الگوهای تنفس و میزان دفعات REM فرد در خواب داشته باشند.
REM یا Rapid eye movement sleep، یکی از مراحل خواب در پستانداران است که در آن بدن در حالت خواب عمیق بوده اما واکنش مغز در حالت بیداری است. طی خواب REM، حرکات بسیار سریع چشم با دوره‌های 10تا 20ثانیه‌ای به‌وجود می‌آید، ضربان قلب تندتر می‌شود و میزان سوخت‌وساز مغز به حد زمان بیداری می‌رسد.
4سنسور، فشار را اندازه‌گیری می‌کنند و بدنی که در برابر تخت فشرده شده است ارزیابی می‌کنند. پنجمین سنسور روی سینه قرار دارد و تغییرات سریع فشار را حس می‌کند و اطلاعاتی در مورد ضربان قلب و وضعیت تنفس ارائه می‌دهد. این سنسورها توسط سیم‌های نخی باریک نقره‌ای‌رنگ به یکدیگر متصل می‌شوند و بنابراین در دید قرار ندارند. سیگنال‌های فرستاده‌شده از این 5سنسور به یک مدار کوچک ارسال می‌شوند که مانند یک دکمه معمولی به‌نظر می‌رسد. این دکمه دارای یک فرستنده بلوتوث داخلی است که داده‌ها را برای تجزیه و تحلیل به‌صورت بی‌سیم به رایانه می‌فرستد. دانشمندان دانشگاه ماساچوست در مراحل اولیه کار هستند و صحت کار سنسورها را روی انسان‌های مختلف آزمایش می‌کنند.

خواب کافی لازم است
خواب کافی و باکیفیت می‌تواند به محافظت انسان در برابر استرس، عفونت‌ها و بیماری‌های متعدد مانند بیماری‌های قلبی و کلیوی، فشار خون بالا و دیابت کمک کند. تحقیقات قبلی نشان داده است که خواب باکیفیت باعث افزایش کارایی ذهنی و مهارت در تصمیم‌گیری می‌شود، اما افراد به اندازه کافی آن را دریافت نمی‌کنند. دکتر تریشا اندرو از دانشگاه ماساچوست می‌گوید: «پوشاک هوشمند با سنسورهایی که دارد می‌تواند تغییراتی را در رفتار انسان ایجاد کند. نکته اصلی در ساخت این لباس‌ها این است که ضمن حفظ وزن، احساس راحتی و کارکرد خوب، می‌توانید به‌طور نامحسوس عناصر سنجش و منابع قدرت قابل حمل را در پوشاک قرار دهید». اگرچه برخی از تولیدکنندگان تشک‌های هوشمند ادعا می‌کنند که محصولات‌شان می‌توانند حرکات و وضعیت خواب را حس کنند، اما این تشک‌ها به‌هیچ عنوان اطلاعات دقیقی در مورد خواب ارائه نمی‌دهند و برای سفر نیز قابل حمل نیستند.

نظارت شبانه
به‌نظر می‌رسد دستگاه‌های نظارت بر سلامت انسان، حرکتی پرسرعت به سمت آینده داشته باشند. به تازگی دانشمندان از لباس خواب‌های هوشمند که دارای سیستم نظارت بر ضربان قلب، تنفس و وضعیت بدن است، رونمایی کرده‌اند

این خبر را به اشتراک بگذارید