• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83806
+
-

نمایشگاه تهران باستان از دشت تا کوهپایه افتتاح شد


آیین گشایش نمایشگاه تهران باستان از دشت تا کوهپایه با حضور احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران بعدازظهر دیروز در موزه ملی ایران برگزار شد.
احمد مسجدجامعی با اشاره به الواح تخت جمشید که به تازگی از مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو وارد کشور شده و در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده است، گفت: با پیگیری‌های چندساله یک‌دهم از لوح‌های گلی مربوط به دوره هخامنشی به ایران بازگردانده شد. وی افزود: این لوح‌ها نشان‌دهنده دقتی است که به مسائل اداری از پایین‌ترین تا بالاترین سطوح از سوی این امپراتوری صورت گرفته و نشان می‌دهد اداره امپراتوری هخامنشی با آن ابعاد چه عقبه و چه برنامه‌ریزی دقیقی داشته است. مسجدجامعی تأکید کرد: همچنین برای بازگرداندن و نمایش این الواح از آقای ظریف وزیر امورخارجه هم تشکر ویژه می‌کنیم که با وجود تحریم‌ها راه‌حلی را برای بازگرداندن این مجموعه پیدا کرد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آیین گشایش نمایشگاه تهران باستان گفت: اشیای تهران قدیم بسیار زیاد هستند. متأسفانه تهران با حوزه تمدنی جدید معرفی می‌شود، اما ما پیشینه قدرتمند تاریخ باستان را هم داریم. مسجدجامعی افزود: عمده آثار این نمایشگاه مربوط به اشیای یافت شده در چشمه‌علی شهرری و قیطریه تهران بود. وی گفت: شهرری تمدنی بیش از 7هزار ساله دارد و همواره آثار ارزشمندی از این منطقه که نشان‌دهنده شیوه زندگی و تفکر مردم آن دیار بوده به‌دست می‌آید. وی اضافه کرد: مشابه این آثار با قدمت کمتر در شمال تهران و حوزه قیطریه هم وجود دارد که سابقه درخشان تمدنی را با تعداد بسیار بالا و متنوع اشیای قدیمی نشان می‌دهد. مسجدجامعی با اشاره به ضرورت ایجاد موزه‌ای ویژه تهران گفت: یکی از دستاوردهای روز و هفته تهران توجه به این آثار قدیمی و نمایش آنهاست. اما تعدد این آثار ضرورت ایجاد موزه ویژه تهران را بیش از پیش مطرح می‌کند.
وی گفت: چندی پیش طرحی را برای ایجاد موزه تهران در خیابان اتحادیه مطرح کردیم و قرار شد به مرور این موزه بسط و گسترش یابد. مسجدجامعی با انتقاد از نمایش موقتی این آثار گفت: هم‌اکنون به این دلیل که جای تعریف‌شده و مشخصی برای نمایش دائمی آثار تهران قدیم نداریم نمایشگاه‌ها دوره‌ای برگزار می‌شود. امیدواریم شهرداری تهران برای این کار جدی همت کند تا فکر، اندیشه، تاریخ و هویت تهران قدیم آشکارتر شود.
وی در پایان عنوان کرد: بسیاری از این اشیا را می‌توان در نمادها و پیکره‌های شهری بازسازی کرد. به عقیده ما توجه به ساخت و نمایش این آثار قطعا جذاب‌تر از المان‌های مدرن خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید