• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83712
+
-

حسرت تماشاگر بر دل سینماهای اردبیل

فروش بلیت در سینماهای اردبیل نسبت به تابستان سال گذشته 80 درصد کاهش داشته است

هنر هفتم
حسرت تماشاگر بر دل سینماهای اردبیل

آمار فروش بلیت در سینماهای انقلاب و قدس اردبیل طی سال‌های اخیر به شدت ریزش کرده است و به نظر می‌رسد هیچ مسئول و برنامه‌ریزی نمی‌خواهد برای این اوضاع ناخوش هنر هفتم در استان چاره‌جویی کند. 

مدیر سینما انقلاب اردبیل در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که قبل از پیروزی انقلاب 5 سالن سینما در شهر اردبیل فعالیت می‌کرد و اکنون این تعداد در کل استان به 2 سینمای قدس و انقلاب کاهش یافته است، اظهار کرد: برخلاف همه حوزه‌ها، ما در توسعه سینماها نتوانستیم در استان موفق عمل کنیم به طوری که سینماها در شهرهای پارس‌آباد، خلخال، گرمی و مشگین‌شهر نیمه‌تعطیل یا تعطیل هستند.


در حسرت روزهای پررونق سینما 

«بهنام شهبازی» با بیان این‌که در روزگار خوش سینماهای اردبیل ما حتی در 5 سئانس فروش بلیت داشتیم و بین 300 تا 500 نفر در هر سئانس وارد سالن‌ها می‌شدند و فیلم‌های اکشن و مهیج را تماشا می‌کردند، گفت: بعد از گذر از دهه 70 با ورود ویدئوها و سی‌دی‌ها به داخل خانه‌ها، به‌تدریج رفتن به سینما کمرنگ شد. فیلمسازان نیز نتوانستند متناسب با ذائقه مخاطبان تولید فیلم کنند و آنها را به سالن‌های سینما بکشانند.

وی با اشاره به این‌که نسبت به استان‌های همجوار علاقمندی تماشاگران برای حضور در سینماها در استان اردبیل بسیار کم است و خانواده‌ها همچنان نگاه خوبی به صنعت سینما ندارند، افزود: در حالی که باید سینماها به محل حضور خانواده‌ها برای دیدن فیلم‌های اجتماعی و حتی طنز تبدیل شود، عده‌ای با تبلیغات ناصحیح تلاش می‌کنند فضای سینماها را ناسالم جلوه دهند در حالی که در همه سینماها تلاش بر اکران مناسب و ارائه خدمات مطلوب به تماشاگران است.

مدیر سینما انقلاب اردبیل به بازسازی این سینما در سال‌های اخیر و اکران همزمان 2 فیلم طنز و اجتماعی روی 2 پرده این مجموعه اشاره کرد و گفت: بنده خودم به هیچ وجه در این 28 سال فعالیت به دنبال درآمد از سینما نبوده‌ام، بلکه بسیار مشتاق بوده‌ام که علاقه‌مندان فرهنگ و هنر و سینما بتوانند با رضایت کامل از سینما انقلاب بیرون بروند. 

وی ادامه داد: با وجود این تلاش و خواسته، روز ‌به ‌‌روز از تعداد تماشاگران سینما کاسته شده است و باید منتظر روزی بود که صندلی‌های خالی در سینماها ما را به حسرت روز‌های پرتماشاگر سینما در دهه 60 و 70 ببرد.


اتحاد برای جذب خانواده‌ها به سینما 

شهبازی به وضعیت فروش در تابستان امسال و اوضاع نامناسب اکران فیلم‌ها اشاره کرد و گفت: از تابستان به عنوان فصل سینما یاد می‌شود، اما امسال با افت شدید حضور تماشاگران روبه‌رو بودیم به طوری که نسبت به تابستان گذشته 80 درصد کاهش فروش بلیت داشتیم. استقبال کمی را از فیلم‌های اکران شده - به غیر از ایام نوروز - شاهد بودیم.

این مسئول یکی از دلایل روزگار ناخوش هنر هفتم را در کشور و استان اردبیل عدم برنامه‌ریزی درست مسئولان برای اکران فیلم‌ها و بی‌انگیزگی مردم در این اوضاع سخت اقتصادی اعلام کرد و افزود: در این استان که 6 ماه از سال هوا سرد و برودت شدیدی حاکم است، به نظر می‌رسد هیچ فضای تفریح سالمی برای خانواده‌ها غیر از سینما وجود ندارد و باید خانواده‌ها را به حضور در سینما ترغیب و تشویق کرد.

مدیر سینما انقلاب اردبیل بیان کرد: برخلاف دیدگاه جمعی از خانواده‌ها در استان، باید اذعان کرد که فضای سینماها سالم و محیط مخاطب‌پسند است. ولی این‌که مردم به سینماها بیایند تنها در حیطه اختیارات ما نیست و باید صدا و سیما، مجموعه‌های فرهنگی، شهرداری‌ها، فرهنگ و ارشاد و استانداری پیشگام شوند تا انگیزه‌ مردم برای حضور در سینما بیشتر شود.

شهبازی ادامه داد: بنده در 2 مقطع مجوز پخش فیلم‌های جشنواره فجر را برای اردبیل با همکاری فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل اخذ کردم، اما در سال اول به خاطر تبلیغات کم و عدم همکاری صدا و سیما و سایر نهادها با استقبال کمرنگ تماشاگران روبه‌رو شدم. البته جشنواره سال گذشته وضعیت بهتری پیدا کرد. وی گفت: انتظار داریم شهرداری نیز به احیای سینما ایران که 2 دانگ آن در اختیار شهرداری و 4 دانگ نیز متعلق به بخش خصوصی است، با یک توافق مناسب، اقدام کند. متاسفانه این امر تاکنون محقق نشده است.

 شهبازی با قدردانی از حمایت‌های مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در چند سال اخیر از سینماگران اردبیل اظهار کرد: برخلاف 2 سال اول مدیریت که مدیر کل چندان تمایلی به حمایت از حوزه سینما نداشت، در سال‌های اخیر این رویه تغییر یافته و شخص مدیر کل و معاونین وی درصدد حل مشکلات و موانع سینماداران هستند.


راه‌اندازی خانه مستند و انیمیشن در اردبیل 

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: از سال 94 تاکنون، با تعمیر و تجهیز سینماهای استان و همچنین ارتقای کیفی فیلم‌های تولید و اکران‌شده، شاهد استقبال مردم از سینماها و راه‌اندازی کمپین‌های تشویقی و ترغیبی در این حوزه هستیم که زمینه‌ساز مشارکت بالای تماشاگران در سینماهاست.

«غریب منوچهری» به فعالیت 2 سینما در مرکز استان و 5 سالن سینما در شهرهای مختلف به‌ویژه پارس‌آباد، گرمی، مشگین‌شهر و خلخال اشاره کرد و افزود: سینما سیار نیز در مشگین‌شهر راه‌اندازی شده و در حال فعالیت است. 

البته در شهرستان‌ها استقبال کمرنگی را از سوی اهالی شاهد هستیم و تصمیم گرفتیم این سالن‌ها را به پردیس‌های سینمایی تبدیل و مراکز خرید در کنار این سالن‌ها راه‌اندازی کنیم تا خانواده‌ها با علاقه‌مندی بیشتر در این فضاها حضور یابند و از اکران فیلم‌ها استقبال کنند.

وی از راه‌اندازی خانه مستند و انیمیشن در اردبیل خبر داد و بیان کرد: ما میزبان خوبی برای جشنواره کودک و نوجوان، فیلم حقیقت و جشنواره فیلم فجر بودیم و در آینده‌ نزدیک فیلمسازان ما در جشنواره‌های بین‌المللی حضور خواهند داشت.

منوچهری به برگزاری موفق جشنواره منطقه‌ای سینما جوان با حضور 12 استان کشور اشاره و تاکید کرد: در تولید فیلم ویدئویی، با تلاش فیلمسازان، موفق عمل کردیم به طوری که تولید 3 اثر مهم در این حوزه و یک فیلم سینمایی بلند در دستور کار بوده و مجوز لازم در این زمینه صادر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید