• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83700
+
-

مرمت حمام خان تبریز در پیچ و خم مشکلات

میراث
مرمت حمام خان تبریز در پیچ و خم مشکلات

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌ شرقی جلوگیری مالکان و تعدد وراث ملک مربوط به حمام خان را دلیل اصلی مرمت نشدن این بنای تاریخی در تبریز عنوان کرد. به گزارش ایرنا، «مرتضی آبدار» با بیان این‌که ثبت حمام خان تبریز به دلیل نارضایتی مالکین و وجود وراث متعدد تاکنون در فهرست میراث ملی، محقق نشده است اظهار کرد: با این‌که میراث فرهنگی استان اقداماتی در این زمینه انجام داده تاکنون به نتیجه نرسیده است.

وی با تاکید بر این‌که بخش خصوصی و اشخاص مالک خانه‌ها و ابنیه تاریخی باید برای صیانت از آثار تاریخی مسئولیت بیشتری از خود نشان دهند عنوان کرد: طی سال‌های گذشته، اقدامات میراث فرهنگی برای ثبت و احیای این بنا با اقدام حقوقی مالک مواجه و متوقف شده است. این در حالی است که مالکین ابنیه‌ تاریخی باید توجه داشته باشند که مسئولیت بخشی از تاریخ این سرزمین را در دست دارند و نباید موجب از بین رفتن آنها شوند. 

این مسئول تاکید کرد: با توجه به سوابق موجود و اقدامات صورت‌گرفته از سوی شهرداری منطقه یک تبریز و استانداری آذربایجان شرقی با هدف تملک این بنا، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آمادگی دارد در صورت تملک این بنا از سوی شهرداری تبریز و یا تغییر نظر مالکین در زمینه نگهداری از آن وارد عمل شود. آبدار گفت: میراث فرهنگی استان آمادگی دارد اقدام به ارائه طرح مرمت و خدمات فنی و مهندسی لازم در زمینه نجات‌بخشی و مرمت این اثر کند.

حمام خان تبریز یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های تاریخی این شهر است که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد که در محله دانش‌سرا و میرزا رضا دالانی واقع شده است. این حمام دارای بخش‌هایی عظیم با ستون‌های سنگی و طاق‌های آجری است و در محوطه بیرونی این حمام نیز باغی بسیار زیبا و مشجر واقع شده که بر زیبایی‌های این حمام قاجاری افزوده است. چند سال قبل، یکی از مالکان این حمام تاریخی با مساعدت استاندار وقت در دهه ۱۳۸۰ اقدام به مرمت و بازسازی آن کرده که پس از حدود ۳۰ درصد پیشرفت یکباره این عملیات متوقف شد و تاکنون نیز همین روند تداوم داشته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید