• جمعه 28 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 9 ذی القعده 1445
  • 2024 May 17
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83648
+
-

کاهش زاد و ولد در روستاهای‌ اردبیل

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان: در برخی روستاهای استان پدیده تک‌فرزندی رواج یافته و برخی دیگر هم خالی از سکنه شده‌اند

خبر
کاهش زاد و ولد در روستاهای‌ اردبیل

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل با بیان این‌که ساختار سنی جمعیت در این استان به هم خورده است اظهار کرد: با تشدید مهاجرت و کاهش زاد و ولد با نوعی به‌هم‌ریختگی جمعیتی به‌ویژه در روستاها روبه‌رو هستیم. 

به گزارش ایرنا، «فریبرز دهقان» گفت: بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ در استان، با کاهش جمعیت روبه‌رو هستیم که از اصلی‌ترین دغدغه‌های مسئولان است، به طوری که در بخش مرکزی خلخال در برخی از آبادی‌ها آمار جمعیتی در حد صفر است و بسیاری از روستاها نیز به دلیل تشدید مهاجرت خالی از سکنه به نظر می‌رسند. این رویه آثار ناگواری در همه حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی به همراه دارد.

وی بیان کرد: تناسب فرهنگی در ساختار سنی جمعیت نیز به هم خورده و در برخی از روستاها پدیده تک‌کودکی رواج یافته است و این امر اوضاع نابسامان در زاد و ولد را نشان می‌دهد. دهقان افزود: تناسب جمعیت سالمند در این استان 5/ 6 درصد است، در حالی که در کشور این تناسب 5/ 8 درصد است.

این مسئول به موقعیت روستاهای مرزی و اهمیت تثبیت حضور روستاییان و حفظ نیروهای جوان در این مناطق اشاره کرد و گفت: اگر منابع موجود درست مدیریت نشود، بخش بزرگی از سرمایه‌ها به‌راحتی از دست می‌رود.بر اساس آمارهای موجود از مجموع یک میلیون و ۲۴۸ هزار و ۶۱۰ نفر جمعیت استان اردبیل ۴۴۸ هزار و ۵۵۴ نفر در 1۸۵۹ روستا سکونت دارند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید