• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83601
+
-

۵۶۶۲ نوزاد در بندرعباس شنوایی‌سنجی شدند

5۶۶۲ نوزاد بندرعباس در راستای اجرای طرح سلامت بدو تولد امسال در این شهرستان شنوایی‌سنجی شدند. 

به گزارش ایرنا، کارشناس غربالگری شنوایی نوزادان بهزیستی بندرعباس بیان کرد: از این تعداد نوزاد غربالگری‌شده در اولین روزهای تولد، ۳۱ نفر به بخش تشخیص، ۲۵ نفر مداخله دارویی و درمانی و ۶ نفر هم به توان‌بخشی و مداخله سمعک ارجاع داده شدند. «سکینه رنجبر» افزود: همچنین در سال گذشته، ۱۲ هزار و۲۹۶ نفر غربالگری شنوایی شدند که ۲۹ نفر مشکل شنوایی و دریافت سمعک داشتند و ۲۷ نفر هم با مشکلات طبی و مداخله دارویی و درمانی مواجه بودند. 

وی بیان کرد: طرح غربالگری شنوایی نوزادان ابتدا از سال ۱۳۸۳ در بهزیستی بندرعباس برای اولین بار اجرا شد و پس از آن در بیمارستان‌ها و زایشگاه‌های شهر انجام شد و اکنون در ۹ پایگاه انجام می‌شود. 

کارشناس غربالگری شنوایی نوزادان بهزیستی بندرعباس گفت: این پایگاه‌ها در بیمارستان و زایشگاه‌های ام‌لیلا، امام رضا(ع)، خاتم‌الانبیا(ص)، صاحب‌الزمان(عج) و خلیج فارس مستقر هستند. 

رنجبر افزود: همچنین ۲ پایگاه غربالگری شنوایی نوزادان نیز در بهزیستی بندرعباس، یک پایگاه دیگر در مرکز مشاوره پیش از ازدواج به آدرس چهارراه مرادی و یک پایگاه هم در مرکز غیردولتی مشاوره مامایی مهرانه فعال هستند. 

وی اضافه کرد: تعرفه تعیین‌شده دولتی بیمارستان‌ها برای انجام این طرح ۲۱۵ هزار ریال و در بخش غیردولتی حدود ۴۶۰ هزار ریال است. 

وی غربالگری را جداسازی نوزادان کم‌شنوا از نوزادان سالم دانست و عنوان کرد: بهترین زمان برای غربالگری نوزادان، از بدو تولد تا یک ماهگی است که اگر دچار کم‌شنوایی یا ناشنوایی باشند، به واحد تشخیص ارجاع داده می‌شوند و در صورت نیاز هم به توانبخشی برای دریافت سمعک هدایت می‌شوند. 

رنجبر با تاکید بر همکاری بیشتر خانواده‌ها برای انجام طرح غربالگری شنوایی فرزندانشان از ابتدای تولد تصریح کرد: به خانواده‌ها توصیه می‌شود نوزادان خود را برای انجام این آزمایش به مراکز تعیین‌شده ببرند تا در سنین بالاتر با مشکلات شنوایی روبه‌رو نشوند. 

وی ادامه داد: برخی خانواده‌ها به اشتباه فکر می‌کنند به دلیل این‌که نوزادشان به صداهای بلند واکنش نشان می‌دهد پس مشکل شنوایی ندارد در صورتی که پس از بررسی مشخص می‌شود مشکل شنوایی خفیف دارد. 

کارشناس غربالگری شنوایی نوزادان بهزیستی بندرعباس عنوان کرد: فقط با انجام غربالگری می‌توان به طور دقیق مشکلات شنوایی نوزادان را تشخیص داد و راهکارهای مناسب برای پیشگیری یا درمان به موقع معرفی کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید