• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 15 مهر 1398
کد مطلب : 83454
+
-

چه والیبالی! چه پسرهای رشیدی!

چه والیبالی! چه پسرهای رشیدی!

2 پیروزی و یک بازی خوب؛ این نتیجه‌ای است که تیم ملی والیبال با بازیکنان جوانش گرفته است. بعد از اینکه ایران با بازیکنان اصلی‌اش مقابل روسیه و مصر در جام‌جهانی باخت، ترکیب عوض شد. ایگور کولاکوویچ، سرمربی این تیم که اعتراف کرده بود این 2شکست به‌خاطر خستگی بازیکنان بوده است، از بازی سوم ترکیب را تغییر داد. در بازی با کانادا و استرالیا جوانان به میدان رفتند و 3 بر یک هر 2بازی را بردند.
بازی در مقابل برزیلی که در 4بازی اول فقط در بازی با مصر یک ست از دست داده بود، سخت به‌نظر می‌رسید. به هرحال برزیل یکی از بهترین‌های جهان است. آنها برای بازی صبح دیروز همه ستاره‌هایشان را هم داشتند؛ لئال هیدالگو، آلان سوزا، لوکاس ساتکمپ، ریکاردو لوکارلی، مائوریسیو دسوزا، برونو رزنده و تالس هوس. بیشتر آنهایی که برای ایران بازی را شروع کردند جوان بودند؛ جواد کریمی، پوریا یلی، مسعود غلامی، امیرحسین اسفندیار، پوریا فیاضی، علی شفیعی و محمدرضا حضرت‌پور.
کسانی که ساعت5/8 صبح پای تلویزیون بودند، از بازی جوانان شگفت‌زده شدند. با اینکه این بازیکنان 2بازی قبلی را برده بودند اما برای آنها قابل پیش‌بینی نبود در مقابل برزیل بازی خوبی را به نمایش بگذارند. ایران در ست اول ۲۷ بر ۲۵ به پیروزی رسید. گرفتن یک ست از این تیم هم برای بازیکنان مهم بود. برزیل ست‌های بعدی را ۲۵ بر ۲۱، ۲۷ بر ۲۵ و ۲۵ بر ۲۲ برد. این شکست جایگاه ایران را از هفتمی به هشتمی رساند اما با همین شکست والیبال ایران به آینده امیدوار شد. در این چند سال اخیر که والیبال در اوج بوده، تغییراتی داشته، در هر دوره جای دو ،سه‌بازیکن با هم عوض شده اما کمتر کسی جرأت کرده این تیم را بدون سعید معروف، محمد موسوی و دیگر ستاره‌هایش تصور کند. دیروز جواد کریمی با پاس‌هایش همه را امیدوار کرد که اگر روزی معروف نباشد، کسی هست که جایش را پر کند. نگرانی اصلی برای تیم ملی والیبال پرکردن جای خالی معروف بود. در پست‌های دیگر هم بازی جوانان قابل تأیید است. برای این تأیید، می‌شود به آمار بازی استناد کرد. پوریا یلی، پشت‌خط‌زن ایران با 25امتیاز، امتیاز‌آورترین بازیکن بود. این در حالی است که یاندی لئان پشت‌خط‌زن برزیلی فقط 16امتیاز گرفت.
به‌نظر می‌رسد مشکل اصلی بازیکنان جوان ایران، همان مشکل همیشگی والیبالیست‌های ایرانی، یعنی دریافت است. 34درصد دریافت‌های ایران در بازی موفق بود ولی در تیم برزیل این موفقیت 49درصد بود. از 96سرویسی که ایرانی‌ها زدند، 18سرویس به خطا رفت. از 101سرویس برزیلی‌ها هم 16سرویس خطا بود. در آبشار، ایران 58امتیاز گرفت و برزیل 59امتیاز. 2تیم در دفاع تور به اندازه هم امتیاز گرفتند؛ 8امتیاز. بازی جوانان، خود ایگور کولاکوویچ را هم راضی کرده است، هرچند او می‌گوید از شکست تیم ناراحت است: «ما همیشه از بازی مقابل برزیل لذت می‌بریم و بزرگ‌ترین هدف ما ارائه یک بازی خوب مقابل آنهاست، چراکه برزیل یکی از بهترین تیم‌های دنیاست. هم بازیکنان جوان و هم بازیکنان باتجربه ما با انگیزه بالا مقابل برزیل به میدان می‌روند. حتی اگر از نحوه بازی بازیکنانم راضی باشم، از باخت در این دیدار ناراحت هستم.»
این 3بازی و نتایجی که جوانان گرفته‌اند علاوه بر اینکه والیبال ایران را از داشتن پشتوانه مطمئن کرده است، این سؤال را هم ایجاد کرده که ایگور برای بازی‌های مهم، به‌خصوص بازی‌های انتخابی المپیک هم از جوانان استفاده می‌کند؟ هرچند نظر برخی این است در بازی‌هایی که به‌دست آوردن سهمیه در اولویت است، باید چهره‌ها به میدان بروند‌ اما پاسخ سرمربی تیم هم به این سؤال قابل توجه است: «می‌خواهیم بازیکنان جوان در این رقابت‌ها از بازی با تیم‌های قدرتمند دنیا لذت ببرند و برای هر توپ بجنگند. از عملکرد بازیکنان راضی‌ام و می‌خواهم ابتدا آنها برای باشگاه‌های خود و سپس در انتخابی المپیک چین برای تیم ملی آماده باشند.»
سعید معروف، کاپیتان تیم هم در نشست خبری، از بازی جوانان تمجید کرد: «باید از عملکرد بازیکنان ‌جوان خود مقابل برزیل راضی باشیم. بازی دشواری بود و برزیلی‌ها هم توقع چنین عملکردی از بازیکنان ما نداشتند. بازیکنان جوان ما در این دیدار خوب جنگیدند و حتی به برزیل فشار هم آوردند.» 
جوانان ایران از نگاه رنان دال‌زاتو، سرمربی برزیل هم بازی خوبی انجام دادند: «بازی‌های ایران و برزیل همیشه دشوار است. آنها همیشه حریف سرسختی هستند، در این بازی نیز همینطور بود. ایران ترکیب خوبی از بازیکنان ‌جوان و باتجربه دارد که آنها را به یک تیم منسجم تبدیل می‌کند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید