• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 14 مهر 1398
کد مطلب : 83156
+
-

آمادگی استان برای توسعه کشت کلزا

آمادگی استان برای توسعه کشت کلزا

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان این‌که قیمت پیشنهادی کلزا 4700 تومان به ازای هر کیلوگرم است از تلاش برای افزایش این قیمت به هر کیلوگرم 5‌هزار تومان از سوی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی فارس، «محمدمهدی قاسمی» در جمع کشاورزان شهرستان مرودشت، کشت کلزا را در قیاس با سایر اقلام نظیر گندم، جو و گلرنگ مقرون به صرفه دانست و گفت: برای تامین روغن خوراکی مردم بیش از 85 درصد وابستگی به خارج داریم و این موضوع بیش از 5 میلیارد دلار ارزبری برای کشور دارد.

وی با یادآوری این‌که برای تامین دانه‌های روغنی مورد نیاز کشور، کاشت کلزا به عنوان گیاهی که حدود 40 تا 45 درصد روغن دارد در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است افزود: با توجه به این‌که کشور در روغن خوراکی وابسته است، این وابستگی در شرایط حاضر که امکان انتقال ارز وجود ندارد، بسیار سخت‌تر است. ضمن این‌که روغن خوراکی تولیدی در داخل کشور بسیار باکیفیت‌تر از روغن‌های خارجی است.

قاسمی با اشاره به این‌که تأمین امنیت غذایی بر‌عهده وزارت جهاد کشاورزی است لزوم هم‌افزایی برای این مهم را یادآور شد و افزود: کلزا گیاهی مناسب برای اجرای تناوب زراعی در استان است. تناوب کلزا- گندم موجب کنترل بیماری‌های خاکزاد از جمله پاخوره- لکه نواری گندم، کنترل علف‌های هرز باریک برگ مثل جودره و جوموشی و یولاف می‌شود. در گندم بیش از 5/1 تا 2 تن افزایش عملکرد محصول بعد از کشت کلزا وجود دارد.

این مقام مسئول با اشاره به این‌که کلزا بالاترین میزان روغن استحصالی را در بین دانه‌های روغنی دارد یادآور شد: روغن استحصالی از کلزا باکیفیت‌ترین روغن‌ها به دلیل داشتن بالا‌ترین میزان اسید‌های چرب غیراشباع است و کنجاله آن در تعلیف دام و طیور و در توسعه صنعت زنبورداری نقش اساسی دارد.

قاسمی بیان کرد: کلزا به دلیل داشتن ریشه عمیق و نفوذ به اعماق خاک می‌تواند از مواد غذایی استفاده کند و در شرایط خشکسالی مقاومت بیشتری داشته باشد.
وی با اشاره به این‌که تراکم مطلوب کلزا 4 کیلوگرم در هکتار است گفت: بذر و همچنین کودهای ازته، فسفاته و پتاسه برای کشت کلزا در استان فارس فراهم شده است و هیچ گونه کمبودی در این زمینه نداریم.

قاسمی در ادامه با اشاره به این‌که قیمت کلزا 4700‌تومان پیشنهاد شده است و وزارت جهاد کشاورزی به دنبال افزایش قیمت کلزا به ازای هر کیلوگرم 5‌هزار تومان است تاکید کرد: اگر کلزا را با کشت‌های شتوی نظیر گندم، جو و گلرنگ قیاس کنیم، متوجه می‌شویم که کشت کلزا از هر لحاظ مقرون به صرفه است.

وی با اشاره به این‌که اگر دغدغه کشور و تولید محصول کافی و باکیفیت روغن را برای کشورمان داریم، باید کلزا بکاریم اظهار کرد: زیرساخت‌ها (صنایع روغن‌کشی) در کشور وجود دارد و همچنین تجربیات 25ساله در زمینه‌های تحقیقاتی– فنی و مدیریتی در کشور موجود است.

قاسمی افزود: چون امکان برداشت مکانیزه کلزا با هدهای مخصوص وجود دارد، این امر ریزش محصول را به حداقل می‌رساند و از ضایعات محصول جلوگیری خواهد کرد.

او گفت: انتظار داریم کشاورزان پیشرو حداقل 20 درصد از اراضی خود را به کشت محصول کلزا اختصاص دهند و این مهم را به دیگر کشاورزان منطقه خود توصیه کنند. تمام کشاورزان می‌توانند با کاشت یک هکتار کلزا به کمپین خوداتکایی در تولید روغن خوراکی بپیوندند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :