• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 14 مهر 1398
کد مطلب : 83099
+
-

تعطیلی ۲۶ کشتارگاه سنتی

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی اصفهان با بیان این‌که ۳۱ کشتارگاه دام و ۱۸ کشتارگاه طیور در استان اصفهان فعال است، گفت: تاکنون ۲۶ کشتارگاه سنتی در استان تعطیل شده و به زودی ۳ کشتارگاه صنعتی در اصفهان اضافه و 7 کشتارگاه سنتی دیگر تعطیل می‌شود.
به گزارش ایسنا، «وحیدرضا خامسی‌پور» در نشست خبری به مناسبت هفته ملی دامپزشکی در جمع خبرنگاران در اصفهان، با بیان این‌که نظارت بر چرخه تولید، فراوری، توزیع و عرضه فراورده‌های خامی دامی از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: فراورده‌های دامی سهم مهمی در سبد غذایی خانوار دارند و بهداشت آن به طور مستقیم با سلامت جامعه مرتبط است.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی اصفهان با بیان این‌که طی سال گذشته در اصفهان تنها ۲ مورد تب کریمه کنگو ثبت شد، افزود: تجهیز کشتارگاه‌ها به عملیات پیش‌سرد دام می‌تواند به کاهش این بیماری‌ها کمک کند. وی اظهار کرد: در سال گذشته، بالغ بر ۲۵۰ نمونه در آزمایشگاه کل و بالغ بر ۲ هزار نمونه از مراحل تولید، توزیع و عرضه در آزمایشگاه‌های استان مورد بررسی قرار گرفته است.
 تمدید ۱۵۷ پروانه مرکز دام در استان 
رئیس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی اصفهان نیز در این نشست گفت: در سال گذشته، ۸۹۱ بازرسی از مراکز دامی و ۷۱۵ بازرسی از داروخانه‌های بخش خصوصی انجام و بیش از ۷ کلاس آموزشی و ۱۹ جلسه هماهنگی بین بخشی در این حوزه برگزار شد. «سید رضا موسوی» افزود: سال گذشته ۱۵۷ پروانه مراکز دامی تمدید و ۴۵ مورد نظارت و کنترل کیفی انجام شد، همچنین بیش از ۲۰۹ مورد داروی تاریخ گذشته امها شد.  وی همچنین ادامه داد: ۱۵ مورد نمونه‌برداری از سطح عرضه انجام و ۱۵ مورد داروهای غیرمجاز شناسایی و به مراجع قضایی ارجاع داده شده است، همچنین ۱۶ پرونده تخلف نیز به هیئت وضعی نظام ارجاع یافت.

سیاست دامپزشکی، حمایت از بخش خصوصی
رئیس اداره آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان نیز گفت: در یک سال گذشته بالغ بر ۴۵ نوع آزمایش در راستای وجود یا عدم وجود امراض در گونه‌های حیوانی، مواد غذایی و محصولات دام انجام شد.
«محمد حق‌شناس» افزود: از زمانی که نمونه به آزمایشگاه تحویل داده شود تا زمان تحویل جواب، برای بیماری‌های خاص تنها 4 ساعت زمان صرف می‌شود.
وی از سیاست‌های دامپزشکی در جهت حمایت از بخش خصوصی خبر داد و گفت: در این حوزه در بخش برون‌سپاری استان بالغ بر ۱۷۵ هزار نمونه در آزمایشگاه‌های بخش خصوصی بررسی شده است.

اصفهان؛ پیشتاز صادرات فراورده‌های خام دامی 
رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: در یک سال گذشته حدود ۱۶ هزار تن صادرات فراورده خام دامی به ۲۳ کشور انجام شد که حدود 5/18 میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است. «منصور کیمیایی» افزود: طی ۶ ماه سال جاری در اصفهان، ۳ هزار و ۲۰۰ تن خامه منجمد به روسیه صادر شده است. وی با بیان این‌که اصفهان پیشتاز صادرات فراورده‌های خام دامی است، تصریح کرد: اصفهان در تولید پودر گوشت در رتبه نخست قرار دارد و سال گذشته ۴۲۰۰ تن این محصول به ترکیه صادر شد.
رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان از صادرات ضایعات دامی خبر داد و گفت: بخش‌هایی از دام که قبلا دور ریخته می‌شد، اکنون به کشورهای مختلف صادر می‌شود، همچنین سال گذشته پر شترمرغ در مقیاس وسیع به لبنان و ۹۰ هزار قطعه ماهی زینتی به دیگر کشورها صادر شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید