• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 11 مهر 1398
کد مطلب : 82650
+
-

تقلای طالبان برای زنده نگه‌داشتن مذاکرات صلح


3هفته پس از توقف مذاکرات میان آمریکا و طالبان به دستور دونالد ترامپ، اکنون سران طالبان بار دیگر تلاش‌ها برای احیای مذاکرات را آغاز کرده‌اند.
هیأت مذاکره‌کننده طالبان به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر دیروز طی سفر به اسلام‌آباد، با مقام‌های پاکستانی دیدار و گفت‌وگو کردند. مذاکره با آمریکا و دلایل ناکام ماندن مذاکرات، محور گفت‌وگوهای طالبان و پاکستانی‌ها اعلام شده است.
به گزارش رویترز، این نخستین‌بار از زمان آغاز مذاکرات صلح است که هیأت طالبان به اسلام‌آباد سفر می‌کند. سال گذشته نیز نمایندگان این گروه قصد سفر به پایتخت پاکستان را داشتند که پس از شکایت دولت افغانستان به سازمان ملل، این سفر لغو شد. اغلب اعضای ارشد طالبان در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارند.
سفر هیأت مذاکره‌کننده طالبان به اسلام‌آباد در شرایطی از اهمیت بالایی برخوردار شده که همزمان زلمای خلیل‌زاد، سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکایی و نماینده ویژه دونالد ترامپ در امور افغانستان نیز در این شهر حضور دارد. خلیل‌زاد پیش از این در طول مذاکرات بارها به اسلام‌آباد سفر کرده و مقام‌های دولتی پاکستان را در جریان روند گفت‌وگوها قرار داده بود. پاکستان از دهه1990، یعنی زمانی که طالبان، بنیان گذاشته شد، جزو حامیان اصلی طالبان بوده است. به همین دلیل، هیأت‌های مذاکره‌کننده طالبان و آمریکا ‌ماه گذشته پس از 11‌ماه مذاکره در دوحه قطر، به توافقی برای خروج گام‌به‌گام نیروهای خارجی مستقر در خاک افغانستان دست پیدا کردند. براساس این توافق، آمریکا بیش از 5هزار نیروی خود را در گام اول از افغانستان خارج می‌‌کرد و باقیمانده نیروها نیز طبق جدول زمان‌بندی طی 14‌ماه مسیر خروج را در پیش می‌گرفتند. طالبان نیز در مقابل متعهد می‌شد که مانع انجام هرگونه حمله تروریستی علیه منافع آمریکا از خاک افغانستان شود. این توافق در نهایت به‌دنبال اختلاف پیش‌آمده میان سران طالبان و دونالد ترامپ به مرحله امضا نرسید و مذاکرات متوقف شد. ترامپ خواستار سفر رهبران طالبان به خاک آمریکا برای امضای این توافق بود که با مخالفت سران طالبان روبه‌رو شد.
حضور همزمان عبدالغنی برادر از بنیانگذاران طالبان و معاون این گروه و زلمای خلیل‌زاد در اسلام‌آباد، احتمال ازسرگیری مذاکرات را قوت بخشیده است. ملابرادر سال گذشته به درخواست آمریکا از زندانی در پاکستان آزاد شد تا بتواند برای پایان دادن به 18سال جنگ در افغانستان با آمریکایی‌‌ها بر سر میز مذاکره بنشیند. ملابرادر 8سال در پاکستان زندانی بود. هیأت مذاکره‌کننده طالبان پیش از این نیز طی سفر به روسیه، چین و ایران، از آمادگی خود برای ازسرگیری مذاکرات با آمریکا خبر داده بود.



2.5میلیون رأی در انتخابات افغانستان

4روز پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، کمیسیون مستقل انتخابات از حضور 2.5میلیون نفری رأی‌دهندگان پای صندوق‌ها خبر داده است. انتخابات، روز شنبه پس از دوبار تعویق و در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. باوجود اینکه 9میلیون و 600هزار نفر از مردم افغانستان برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرده‌بودند، تهدید طالبان باعث شد تا بیشتر ثبت‌نام‌کنندگان از حضور در پای صندوق‌ها منصرف شوند. کابل با 458هزار نفر، قندهار با 193هزار نفر و ننگرهار با 255نفر رأی بیشترین شمار شرکت‌کنندگان را داشته‌اند. نتیجه نهایی هنوز اعلام نشده اما 3نامزد پیشرو یعنی اشرف غنی، عبدالله‌عبدالله و گلبدین حکمتیار هر یک به‌صورت جداگانه مدعی پیروزی شده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید