• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82466
+
-

راهکار‌هایی برای تحول ساختاری در کرج

احمد نصیری| کارشناس امور شهری


با اقدامات زیرساختی همزمان با عمران و آبادانی شهر، کرج از شهری عبوری به شهری اقامتی تبدیل می‌شود. راه‌اندازی خطوط ریلی نقش بسزایی در روان‌سازی ترافیک شهری دارد. ایجاد خط بی‌آرتی نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر کاهش ترافیک داشته باشد، از این رو قرار است یک خط بی‌آرتی در دهه فجر افتتاح شود.
افزایش روزافزون خودروها در شهر سبب رشد فزاینده ترافیک شده است. معضلی که در کلان‌شهری همچون کرج از جمله چالش‌های مدیریت شهری به شمار می‌رود و برای کاهش این امر باید به گسترش حمل‌و‌نقل عمومی، اجرای قوانین و مقررات، مشارکت جامعه و فرهنگ‌سازی پرداخت و بدین‌ترتیب در راستای رفع مشکل ترافیک کوشید.
امروزه با افزایش خودروها و رشد سفرهای درون‌شهری، ساماندهی و مدیریت ترافیک به یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های مدیریت شهری تبدیل شده است. باید با برنامه‌ریزی‌های کارآمد، استفاده از ظرفیت‌های موجود و افزایش بهره‌وری سیستم‌ها، سبب کاهش ترافیک در شهر شد.
اکنون مساله ترافیک در کرج به معضلی چندوجهی تبدیل شده است که آثاری همچون ایجاد اختلال‌های روانی، اتلاف وقت، افزایش مصرف سوخت،‌ آلودگی‌های محیطی و افزایش تصادف‌ها را به دنبالدارد.
توسعه بزرگراه‌ها به‌تنهایی نمی‌تواند مشکل ترافیک را رفع کند. گسترش زیرساخت‌های ترافیکی مانند بزرگراه‌ها نیز باید همزمان با توسعه خطوط ریلی صورت گیرد. مشارکت مردم در بحث مدیریت شهری می‌تواند زمینه را برای ایجاد تحول ساختاری این کلان‌شهر از شهری عبوری به شهری اقامتی تبدیل کند.

با فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای توسعه حمل‌و‌نقل عمومی مانند مترو، می‌توان بار ترافیک درون‌شهری را کاهش داد. محدودسازی تردد خودروهای تک‌سرنشین از راه‌های رفع معضل ترافیک است؛ به طوری که تردد آنها باید در ساعت‌های اوج ترافیک ممنوع شود، زیرا این خودروها در افزایش ترافیک شهری نقش زیادی دارند.  همچنین برای کاهش تراکم ترافیک می‌توان از تجربه‌های دیگر جوامع همچون توجه به راه‌حل‌های پایدار در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی بهره برد. شناسایی نقاط حساس و پرترافیک در شهر نیز از دیگر راهکارهای اصلی برای حل این معضل به شمار می‌رود. شهرداری کرج متولی این امر است تا با برنامه‌ریزی‌های مشخص و تخصیص بودجه‌های لازم این مشکل را برطرف کند که البته باید گفت در حوزه ترافیک بخش‌هایی از راه‌حل‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت در دستور کار این سازمان قرار گرفته است. 
حدود 80 درصد اتوبوس‌ها در کرج فرسوده هستند و باید از خطوط اتوبوسرانی خارج شوند. بنابراین تامین منابع مالی برای افزایش تعداد اتوبوس‌ها مهم به شمار می‌رود که اکنون بستر لازم برای ایجاد اتوبوس‌های خطوط بی‌آرتی آماده است. تاکسی در هیچ کجای دنیا وسیله حمل‌و‌نقل عمومی محسوب نمی‌شود، بلکه در زمره وسایل حمل‌و‌نقل لوکس قرار دارد که شهروندان به صورت اختصاصی از آن استفاده می‌کنند. مترو، اتوبوس و خودروهایی از این قبیل از عمده وسایل حمل‌‌و‌نقل عمومی هستند که فرسودگی آنها به طور طبیعی به آلودگی هوا می‌انجامد.

این خبر را به اشتراک بگذارید