• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82403
+
-

تصرف حریم رودخانه‌ها؛ عامل خسارت‌های جبران‌ناپذیر سیل

با مسئول
تصرف حریم رودخانه‌ها؛ عامل خسارت‌های جبران‌ناپذیر سیل

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان ‌شرقی ۵۸ درصد خسارات سیل را ناشی از تصرف غیرمجاز حریم بستر رودخانه‌ها، 5/ 37 درصد را به دلیل سازه‌های غیرفنی و غیراصولی و 5/ 4 درصد را عوامل طبیعی عنوان کرد. 

به گزارش ایرنا، «مجتبی جلیل‌زاده» گفت: از سال ۷۸ تاکنون، از میان ۳۵۹ سیل رخ‌داده در استان ۹۱ درصدشان کمتر از دبی ۲۵ساله بودند که این نشان می‌دهد اگر رودخانه‌ها دستکاری نشوند، در ۹۱ درصد مواقع، این سیل‌ها خسارتی به بار نمی‌آورند. وی با بیان این‌که برخلاف تصور مردم، بیشتر سیل‌ها در فصل تابستان جاری می‌شوند، تاکید کرد: ۸۶ درصد سیل‌ها در رودخانه‌های درجه 3،  حدود۱۳ درصد آنها در رودخانه‌های فرعی درجه‌ 2 و تنها یک درصد سیل‌های خسارت‌بار در رودخانه‌های اصلی به وقوع پیوسته‌اند.

این مسئول همچنین ناآگاهی مردم از خطرات سیل و قدرت ویرانگر آن را از دیگر مواردی دانست که در سیل‌هایی همچون سیل بهار ۹۶ آذرشهر موجب تلف شدن تعداد زیادی از شهروندان شد.معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بیان کرد: در سال‌های گذشته، بیش از ۲۰ هزار کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیرهای پرخطر شناسایی شده که شامل تصرف حریم بستر و سازه‌های غیراصولی هستند. نبود جریمه برای متخلفان در مورد تجاوز به حریم بستر رودخانه‌ها و سواحل موجب تشدید تخلفات در این زمینه شده است.

البته تصرفات در بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها عموما جرم تلقی نمی‌شود و جریمه‌ای برای شخص متخلف در نظر گرفته نمی‌شود و باید راهکارهای قانونی برای این امر مد نظر قرار گیرد.جلیل‌زاده با اشاره به اقدامات مناسب و به‌موقع شرکت آب منطقه‌ای برای پیشگیری از وقوع سیل در شهرستان‌ها گفت: با توجه به این‌که فرماندهی مدیریت سیلاب با شرکت آب منطقه‌ای است، هر زمانی اخطاریه یا اطلاعیه‌ای از هواشناسی ارسال می‌شود، بلافاصله به شهرستان‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم و ستادهایی در شهرستان‌ها تشکیل می‌شود و تصمیمات و هماهنگی‌های لازم برای پیشگیری از وقوع خسارات مالی و جانی انجام می‌شود.

این مسئول تاکید کرد: امسال نیز با وجود بارندگی‌های شدید، با تدابیری که در مدیریت استان اندیشیده‌ شد شاهد سیل خسارت‌باری در استان نبودیم و یکی از دلایل اصلی آن آزادسازی ۱۱۰ کیلومتر از حریم بستر رودخانه‌های استان و آزادسازی بیش از ۲۰۰ هکتار زمین برای پیشگیری از وقوع سیل است.

این خبر را به اشتراک بگذارید