• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82377
+
-

اردبیل 115 هزار سالمند نیازمند مراقبت دارد

مدیر کل بهزیستی: 120 هزار نفر از جمعیت استان در دوران سالمندی هستند

جامعه
اردبیل 115 هزار سالمند نیازمند مراقبت دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از وجود ۱۱۵ هزار و ۴۸۸ نفر سالمند این استان که به مراقبت و حمایت ویژه نیاز دارند، خبر داد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر «قدرت اخوان‌اکبری» گفت: مراقبت‌های ادغام‌یافته سلامت سالمندان در ۲ سطح غیرپزشکی و پزشکی در خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و مراکز جامع سلامت ارائه می‌شود. وی افزود: در ۶ ماه اول سال جاری ۳۳ هزار و ۲۸۹ نفر از سالمندان استان به شکل غیرپزشکی و ۱۴۰ هزار و ۱۸ نفر نیز به شکل پزشکی تحت مراقبت قرار گرفته‌اند.

اخوان‌اکبری بیان کرد: این مراقبت‌ها شامل ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات فشار خون، ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات چربی خون، سوء‌تغذیه و غربالگری‌های تغذیه، افسردگی و تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ است.

این مسئول تعداد سالمندان ثبت‌نام‌شده در سامانه سیب استان اردبیل را معادل 3/ 11 درصد جمعیت ثبت‌نام‌شده استان اعلام کرد و ادامه داد: ۴۸ درصد از آنها را مردان و ۵۲ درصد را زنان تشکیل می‌دهند. وی با تاکید بر فرهنگ‌سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تامین سلامت و نگهداری آنها در میان خانواده بیان کرد: با توجه به آمار رشد جمعیت سالمندان کشور پیش‌بینی می‌شود که رقم سالمندی در ایران تا سال ۱۴۳۰ به ۲۸ میلیون نفر برسد.

اخوان‌اکبری گفت: این موضوع برای ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی و نیز برای اعضای خانواده‌ها و جامعه یک چالش مهم محسوب می‌شود، ولی با رعایت شیوه زندگی سالم، می‌توان سالم پیر شد و یا در صورت وجود بیماری، عوارض آن را کنترل کرد و جلو ناتوانی را گرفت. 

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل هم با بیان این‌که 120 هزار نفر از جمعیت استان در دوران سالمندی هستند اظهار کرد: حدود 10 درصد از جمعیت استان را جمعیت بالای 60 سال تشکیل می‌دهند و شعار امسال در مورد سالمندی «فرصت‌های برابر برای همه» است که در این زمینه، بهزیستی خدمات گوناگونی را در قالب مراکز روزانه و شبانه‌روزی به آنها ارائه می‌دهد. «بهزاد ستاری» افزود: 4 مرکز شبانه‌روزی سالمندان شامل 2 مرکز برای بانوان و 2 مرکز برای آقایان جمعا با ظرفیت 200 نفر در استان وجود دارد و سالمندان خدمات روزانه را در این مراکز دریافت می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید