• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82321
+
-

معضل مدارس کم‌جمعیت در کهگیلویه و بویراحمد

817 مدرسه در مقاطع مختلف تحصیلی استان زیر 10 دانش آموز دارند

آموزش
معضل مدارس کم‌جمعیت در کهگیلویه و بویراحمد

با این‌که کهگیلویه و بویراحمد یکی از بالاترین سرانه‌های فضاهای آموزشی در کشور را دارد پراکندگی روستاها، کوهستانی بودن استان، به حد نصاب نرسیدن تعداد دانش‌آموزان و فرسودگی ساختمان برخی مدارس از مشکلات آموزش و پرورش برای ساماندهی دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید است.

 به گزارش ایرنا، سرانه فضای آموزشی در کهگیلویه و بویراحمد هم‌اینک 2/8 متر‌ مربع است که بعد از یزد دومین استان به لحاظ سرانه فضای آموزشی در کشور است. 

ظرف 5 سال گذشته، در استان ۱۳۴ کلاس درس با زیربنای بیش از ۶۲هزار متر‌ مربع و با اعتباری افزون بر ۴۳۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی استان ساخته شده است. راه‌اندازی ۱۶۵ مدرسه پیش‌ساخته در روستاها و مناطق عشایری این استان از دیگر فضاهای آموزشی جدید ایجادشده در سال‌های اخیر است. از سویی، به گفته مسئولان آموزش و پرورش استان، هم‌اکنون ۳۰ درصد از مدارس کهگیلویه و بویراحمد فرسوده و نیازمند تخریب و بازسازی است. 


چالش‌ فضاهای آموزشی 

مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که پایین بودن تراکم دانش‌آموزی از جدی‌ترین چالش‌های فضاهای آموزشی در سال تحصیلی جدید است که نیاز به مشارکت والدین برای پیشگیری از اتلاف هزینه و افزایش کیفیت آموزشی دارد. «هادی زارع‌پور» اضافه کرد: در زمان حاضر، از 30۲۰ مرکز آموزشی شامل پیش‌دبستانی و مقاطع مختلف تحصیلی در کهگیلویه و بویراحمد ۸۱۷ مدرسه زیر ۱۰ دانش‌آموز دارد. 

وی با اشاره به اخبار برخی رسانه‌ها درباره تعطیلی مدرسه متوسطه دوم روستای شوتاور با تایید این خبر اظهار کرد: در حالی که استاندارد احداث دبیرستان ۱۲۰ دانش‌آموز و شرط استمرار آن ۷۰ نفر است این مدرسه تنها ۱۱ دانش‌آموز دارد. مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در صورت فعالیت این تعداد دانش‌آموز، شمار کادر آموزشی و معلمان مدرسه بیشتر از دانش‌آموزان خواهد بود. 

زارع‌پور ادامه داد: در خردادماه سال جاری، پس از بررسی‌ها و مشخص شدن تعداد دانش‌آموزان، چند نشست با والدین دانش‌آموزان برگزار و قرار شد دانش‌آموزان در مدرسه شبانه‌روزی قلعه رئیسی تحصیل کنند و والدین هم با پذیرش مشکلات اقتصادی کشور حاضر به همکاری شدند.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان از روستای شوتاور تا شهر قلعه رئیسی را پرداخت می‌کند و در صورتی که دانش آموزی بخواهد هر روز به خانه برود، هزینه‌های ایاب و ذهاب او پرداخت خواهد شد. 
زارع‌پور با اشاره به این‌که خوابگاه شهر قلعه رئیسی امسال با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار احداث شده است افزود: نیاز است والدین و دانش‌آموزان در این زمینه با آموزش و پرورش همکاری کنند. 


تراکم جمعیت در دبیرستان‌های روستایی

وی عنوان کرد: هم‌اکنون ۱۱۴ دبیرستان در مناطق روستایی استان زیر استاندارد تعریف‌شده جمعیت دانش‌آموزی دارند که به دلیل مشکلات جغرافیایی و خطرهای طبیعی احتمالی برای دانش‌آموزان از سویی و نبودن امکانات فضاهای خوابگاهی، امکان تجمیع این مدارس وجود ندارد. مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بر اساس قانون، از شمار کلاس‌های موجود در استان باید ۲۵۰ کلاس درس کم شود. 


فرسوده و غیرمقاوم بودن مدارس

زارع‌پور فرسوده بودن 2۶۰۰ کلاس درس و استیجاری بودن ۱۲۹ مدرسه را از دیگر مشکلات آموزش و پرورش استان ذکر کرد. مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: سرویس‌های بهداشتی ۲۵۰ مدرسه و فضای آموزشی در استان به‌ویژه در روستاها غیرقابل‌استفاده هستند که این مهم نارضایتی والدین را در پی‌ داشته است.  

وی گفت: بخش عمده‌ای از مدارس فرسوده استیجاری و فاقد امکانات در شهرستان بویراحمد و روستاهای آن قرار دارند و از سویی، تراکم دانش‌آموزی استان بیشتر در شهرستان بویراحمد است. 


راه‌اندازی کانکس برای مدارس کم‌جمعیت

مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: ظرف 5 سال گذشته، ۱۶۵ مدرسه پیش‌ساخته در روستاها و مناطق عشایری استان راه‌اندازی و تحویل آموزش و پرورش داده شده است. وی تصریح کرد: کانکس به دلیل قابل انتقال بودن و وجود فضای استاندارد بهترین راهکار برای ساماندهی مدارس کم‌جمعیت در دوره ابتدایی است. 

زارع‌پور با بیان این‌که بیشترین نیازهای آموزشی و تجهیزات در حوزه هنرستان‌ها و مدارس روستایی و عشایری است گفت: ساخت ۱۵ استخر و سالن ورزشی نیمه‌تمام در استان به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده است. 


مقاوم‌سازی مدارس در انتظار اعتبار

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: 1۳۸۰ کلاس درس در این استان برای مقاوم‌سازی نیاز به حدود 1۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار دارد. «پیروز کرمی» اظهار کرد: همچنین، ۷۲۷ کلاس درس در این استان نیاز به تخریب و بازسازی کامل دارد که اعتبار مورد نیاز برای بازسازی آنان 1810 میلیارد ریال است. 

وی افزود: در زمان حاضر، ۲۹ پروژه با ۱۱۹ کلاس درس در کهگیلویه و بویراحمد در دست بازسازی است. وی عنوان کرد: هم‌اینک ۱۱۵ طرح نیمه‌تمام مدرسه‌سازی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که حدود ۹۵ درصد از آنها امسال فعال شده‌اند. 


بازگشت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به‌مدرسه

مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: با وجود این مشکلات، ۴۶۵ دانش‌آموز پسر و دختر مقطع ابتدایی بازمانده از تحصیل این استان در سال تحصیلی به چرخه تعلیم و تربیت برگشتند و این روند همچنان ادامه دارد. ۶۸۰ دانش‌آموز مقطع ابتدایی بازمانده از تحصیل در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی
 شده‌اند. 

زارع‌پور افزود: طرح انسداد مبادی بی‌سوادی شامل کودکان ۶ تا ۱۲ سال است که با هدف افزایش میزان پوشش تحصیلی در کهگیلویه و بویراحمد اجرا می‌شود. 

در سال تحصیلی جدید، ۱۶۱ هزار دانش‌آموز پسر و دختر در مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم روانه کلاس درس شدند. این تعداد دانش‌آموز در 30۲۰ مدرسه و در قالب 9۱۲۱ کلاس مشغول تحصیل شدند. آمار موجود و بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین مشکل فضای آموزشی در این استان مربوط به شهرستان بویراحمد است. 


مهاجرت؛ معضل جدید

مهاجرت بی‌رویه از سایر مناطق استان به بویراحمد اکنون در بخش آموزش به یک معضل جدی تبدیل شده است. مسئولان آموزش و پرورش و مدیران استانی اگر برای حل این معضل در کوتاه‌مدت و بلندمدت چاره‌اندیشی نکنند، مسیر شیوع آسیب‌های اجتماعی از کانال آموزش شتاب می‌گیرد و دامن خانواده‌های بسیاری را آلوده می‌کند. 

جمعیت شهرستان بویراحمد از مرز ۳۰۰ هزار نفر گذشته است و کمتر از نیمی از جمعیت استان را شامل می‌شود. در یاسوج، مرکز شهرستان بویراحمد و استان کهگیلویه و بویراحمد، بر اساس آمار رسمی، هم‌اینک به بیش از ۲۵۰ هزار نفر خدمات‌رسانی می‌شود، در حالی که جمعیت این شهر از ۱۵۰ هزار نفر کمتر است. 

حدود ۷۰ هزار نفر از جمعیت دانش‌آموزی کهگیلویه و بویراحمد در بویراحمد تحصیل می‌کنند، یعنی نزدیک به ۵۰ درصد دانش‌آموزان استان در این شهرستان زندگی می‌کنند، در حالی که از نظر فضای آموزشی، تربیتی و ورزشی همگام با رشد جمعیت دانش‌آموزی، فکری برای شهرستان بویراحمد نشده است. 

رشد جمعیت دانش‌آموزی در شهرستان بویراحمد به مرز انفجار رسیده است. باید با برنامه‌‌ریزی اصولی از انفجار این بمب خاموش جلوگیری کرد، چون در غیر این صورت ‌تر و خشک یک‌جا می‌سوزد.

این خبر را به اشتراک بگذارید