• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82294
+
-

خشکسالی‎ عشایر را به حاشیه‌ها راند

عشایر
خشکسالی‎ عشایر را به حاشیه‌ها راند

مدیرکل امور عشایری استان کرمان گفت: خشکسالی‌های اخیر عرصه را بر عشایر تنگ کرده و درآمد آن‌ها را کاهش داده است. این موضوع سبب شده آن‌ها سکونتگاه‌های خود را ترک و در حاشیه شهرها اسکان کنند. غافل ماندن از این قشر تبعاتی دارد که سبب تحمیل هزینه‌های بیشتر بر جامعه می‌شود. 

به گزارش ایسنا «رضا نیکزادی» افزود: جامعه عشایری به عنوان بخشی از تاریخ کشور باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی با بیان این‌که ۶۰۰ خانوار از عشایر با بیش از ۳۵۰۰ نفر در حوزه شهرستان کرمان زندگی می‌کنند که با حدود ۱۵۰ هزار رأس دام نقش عمده‌ای در تامین و تولید مواد غذایی مردم شهرستان دارند، ادامه داد: این جامعه مولد با کمترین توقعات و امکانات توانسته‌اند خدمات بسیاری ارائه دهند. 

نیکزادی با اشاره به آیین‌نامه سال ۸۴ هیأت وزیران با موضوع وظایف دستگاه‌های اجرایی در قبال جامعه عشایری گفت: با توجه به پراکندگی جغرافیایی عشایر، امکانات ارائه‌شده از ناحیه دستگاه‌های اجرایی، اعتبار در نظر گرفته‌شده برای آنان کافی نیست. 

مدیرکل امور عشایری استان با تاکید بر حفظ فرهنگ جامعه عشایری گفت: اقدامات ما باید به گونه‌ای باشد که اصالت و فرهنگ عشایری حفظ شود. 

نیکزادی حضور عشایر را در برقراری امنیت حائز اهمیت دانست و یادآور شد: نقش عشایر در تامین امنیت قابل تقدیر و تمجید است. ممکن است در مناطقی که خالی از عشایر شده مانند شرق استان و مناطق هم‌مرز پاکستان و افغانستان ناامنی ایجاد شود؛ همچنین در مناطق بسیار خوب و بکری که عشایر زندگی می‌کنند می‌توان با تاسیس خانه‌های بوم‌گردی گردشگران را جذب و درآمدی برای عشایر منطقه ایجاد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید