• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 82257
+
-

دست کوتاه سودجویان از اراضی ملی البرز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز از کاهش شدید تصرف‌ها در اراضی ملی البرز خبر می‌دهد

دست کوتاه سودجویان از اراضی ملی البرز

فتانه احدی _ کرج-خبرنگار 

 اراضی ملی شهرستان کرج، با برخورداری از ارزش افزوده قابل توجه، یکی از اهداف دست‌درازی برخی متصرفان است. بر این اساس، حفاظت از اراضی یادشده در برابر آسیب‌ها به صورت ویژه مطرح شده که با همکاری جوامع محلی و یگان حفاظت منابع طبیعی این شهرستان حاصل می‌شود.

کاهش تصر‌ف‌ها در البرز
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز از کاهش شدید تصرف‌ها در اراضی ملی البرز خبر می‌دهد و می‌گوید: برای نمونه با کمک مقام‌های قضایی یک پرونده 1۲۰۰ هکتاری در ساوجبلاغ رفع تصرف شد. حامد فرضی با بیان این‌که یکی از معضلات اصلی در محور کرج- چالوس به‌ویژه بخش آسارا وجود آش‌فروشی‌های محدوده کندوان است، می‌افزاید: برای ۹ آش‌فروشی حکم رفع تصرف صادر شده است. فرضی می‌گوید: از ۲۰۰ میلیون دلاری که سال قبل از محل صندوق توسعه ملی برای انجام طرح‌های آبخیزداری و منابع طبیعی تخصیص یافت، بیش از ۲۰ میلیارد تومان سهم البرز بود که در ۳۸ هزار هکتار از حوزه بحرانی استان هزینه شد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز اضافه می‌کند: امسال از محل صندوق توسعه ملی ۱۵۰ میلیون یورو به اجرای طرح‌های آبخیزداری و منابع طبیعی کشور اختصاص یافت که سهم البرز ۳۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود و در ۱۶۰ هزار هکتار از اراضی استان و برای ۳۵ پروژه جدید هزینه شده است.

انگیزه متصرفان 
مدیر اداره منابع طبیعی شهرستان کرج با بیان این‌که این شهرستان بیش از 150 هزار هکتار اراضی ملی دارد، می‌گوید: از این میزان 138 هزار هکتار از ارزش افزوده بالایی برخوردارند و در البرز و شهرستان کرج حرف اول را می‌زنند. از سوی دیگر با توجه به توریستی بودن محور چالوس، انگیزه برای تصرف، کوه‌خواری و زمین‌خواری توسط متصرفان بیشتر است.
سیاوش ذاکری با بیان این‌که منابع طبیعی با همکاری یگان حفاظت اقدامات خوبی در این زمینه انجام می‌دهد که البته با کمک جوامع محلی است، ادامه می‌دهد: توانمند‌سازی اقتصادی جوامع محلی برای جلوگیری از بروز تخلف‌ها اهمیت زیادی دارد. 

جلوگیری از حریق‌های احتمالی
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان کرج هم درباره اقداماتی که برای جلوگیری از حریق‌های احتمالی در عرصه‌های طبیعی انجام شده است‌، می‌گوید: در این زمینه با توجه به این‌که کل اراضی شهرستان مستعد حریق است، فعالیت‌های شاخصی انجام شده.
سیاوش ذاکری ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که گونه‌های مرتعی و گونه‌هایی که در اراضی می‌رویند قدرت حریق طولانی‌مدت را دارند، نیازمند نظارت زیادی برای پیشگیری از آتش‌سوزی است و با تلاش‌های صورت‌گرفته، امسال آتش‌سوزی زیادی نداشتیم. فقط یک یا دو مورد معدود بود که به‌موقع از‌ آنها جلوگیری شد.

نقش تعیین‌کننده گزارش‌ها 
فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان کرج با بیان این‌که بیشترین اراضی ملی اولویت‌دار در کرج است، می‌گوید: اجرای 3 فقره اعمال تبصره یک ذیل ماده 55 که مربوط به جلوگیری از رفع تصرف است، اجرای 3 فقره احکام قطعی صادره قضایی مبنی بر خلع ید، اجرای احکام قضایی، تشکیل 44 فقره پرونده تخلف ماده 55 مبنی بر تخریب و تصرف عدوانی از مهم‌ترین اقدامات 2 ماه اخیر است. همچنین تشکیل 9 پرونده تخلف ماده 44 چرای غیرمجاز، اطفای حریق در اراضی ملی به تعداد 3 فقره و دریافت و بررسی 28 فقره گزارش مردمی به عنوان مهم‌ترین اقدامات و عملکردهای شاخص یگان حفاظت این شهرستان در ماه‌های مرداد و شهریور است. علی بابازاده ادامه می‌دهد: همه اقداماتی که در این اداره انجام می‌شود، بیشتر بر مبنای پیشگیری است. در همان مراحل اولیه طرح روستا بررسی می‌شود و جلسه مشارکتی با اهالی درباره تصرف برگزار و اطلاع‌رسانی درباره پهنه‌بندی اراضی ملی انجام و موارد لازم بعد از این بررسی‌ها اجرا می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید