• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
پنج شنبه 10 اسفند 1396
کد مطلب : 8222
+
-

همه‌‌ چیز درباره سفر به سنگاپور

سرزمین تغییر

سرزمین تغییر

فاطمه عسگری‌آزاد:

برخلاف بسیاری از شهرهای جهان فرهنگ سنگاپور از آمیزش فرهنگ‌های دیگر به‌دست آمده ‌است. در این کشور با بیش از 20زبان زنده دنیا روبه‌رو خواهید شد و همپوشانی جالبی از معماری جدید و قدیم را درکنار هم خواهید دید. در سنگاپور خانه‌های کوچک در کنار آسمانخراش‌ها و رستوران‌های مدرن در کنار غذاهای خیابانی به شما می‌گویند که با چه شهری سرو کار دارید. درحالی‌که پیدا کردن یک بشقاب غذایی که قیمت آن بیش از 500دلار باشد کار چندان دشواری نیست اما شما می‌توانید با پنج دلار هم درست مثل پادشاهان، شکمی از عزا درآورید. در سنگاپور شما با یکی از کارآمدترین و گسترده‌ترین سامانه‌های حمل‌ونقل جهان روبه‌رو هستید.

بنابراین تنها چند دقیقه طول خواهد کشید تا سراسر شهر را زیر پا‌ بگذارید. خطوط جدید مترو که تقریبا هر دو سال یک ‌بار افتتاح می‌شود، رفت‌وآمد را در این جزیره کوچک آسان‌تر می‌کند و همین امر به گردشگران امکان بازدید جاذبه‌های بیشتری را داده است. در تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین می‌توان ردپای کشورهای مختلف را دنبال کرد. با استقلال رسمی سنگاپور از بریتانیا در 1965مردم و مسئولان این سرزمین تصمیم گرفتند تغییرات اساسی در سامانه اداره کشور اعمال کنند.به همین‌خاطر سنگاپور امروزه به یکی از مراکز اقتصادی برتر و یکی از مهم‌ترین بندرهای تجاری دنیا تبدیل شده ‌است. سفر به سنگاپور در مقایسه با سایر کشورهای جنوب شرقی آسیا گران است، اما جاذبه‌های طبیعی فراوان، تنوع قومی، استفاده از زبان انگلیسی، غذاهای خوشمزه، سواحل زیبا و پارک‌های سرگرم‌کننده باعث شده این سرزمین به یکی از مناطق گردشگری جهان تبدیل شود. علاوه بر این مردمان زیادی در جهان دوست دارند شهری را که توانسته در طول دو قرن تغییرات چشمگیری را با سرعت بالا تجربه کند از نزدیک ببینند. برای کشف این سرزمین زیبا همراه ما باشید.

 

تقویم سفر

بهترین زمان برای سفر به سنگاپور، هر زمانی است! در حقیقت این سرزمین آب و هوای گرمسیری را در طول سال تجربه می‌کند و هر زمانی که شما قصد سفر کنید سنگاپور زیباترین‌های خود را به نمایش می‌گذارد. هتل‌های شهر در طول سال به ندرت خالی می‌شوند و همین باعث می‌شود که قیمت اتاق‎ها در طول سال ثابت بماند‌ اما اگر دوست دارید ارزان‌تر سفر کنید بهتر است از سفر در تعطیلات ملی این سرزمین مانند سال نوی چینی پرهیز کنید. احتمال بارش باران در تمام طول سال وجود دارد. پس بهتر است چتر خود را فراموش نکنید. دمای شهر در طول روز بین 24تا 31درجه است و رطوبت هوا در برخی روزها افزایش می‌یابد.

 

چگونه برویم

برای سفر به سنگاپور نیازمند ویزا هستید و از آنجایی که جمهوری سنگاپور در ایران سفارت ندارد شما باید به کارگزاری‌های آن ‌ یا کشورهایی که سنگاپور در آن سفارتخانه دارد مراجعه کنید. برای درخواست ویزای سنگاپور باید اسکن رنگی از صفحه اول پاسپورت، اسکن عکس، فرم مشخصات فردی و مدارک مالی و شغلی خود را ارائه کنید. برای سفر به سنگاپور می‌توانید از خطوط هوایی الاتحاد، امارات، قطر و تای استفاده کنید.

 

  گردش با ترن

همانگونه که پیشتر هم اشاره کردیم، سامانه حمل‌ونقل سنگاپور یکی از کارآمدترین و گسترده‌ترین سامانه‌های حمل‌ونقل جهان است بنابراین بابت ماندن در ترافیک شدید نگرانی نخواهید داشت. علاوه بر این تمام تابلوها و علامت‌های شهری به زبان انگلیسی هم نوشته شده و به همین‌خاطر می‌توانید با خیال راحت در این سرزمین سفر کنید. ترن سنگاپور یکی از سریع‌ترین وسایل حمل‌ونقل شهری است. شما می‌توانید بلیت‌های تکی برای یک سفر بگیرید یا با خرید بلیت‌های ترکیبی رفت و برگشت در هزینه‌های‌تان صرفه‌جویی کنید. اگر قصد دارید به مقصدی بروید که دسترسی آن با حمل‌ونقل عمومی آسان نیست به راحتی می‌توانید به تاکسی‌ها اعتماد کنید. تاکسی‌های شهر مجهز به تاکسی متر هستند و با خیال راحت می‌توانید در مورد نرخ کرایه تاکسی اقدام کنید.

 

جشنواره‌های چند فرهنگی

با وجود تنوع قومی در سنگاپور عجیب نیست که جشنواره‌های این سرزمین در طول سال همواره پر رنگ باشند. ترکیب گروه‌های قومی چینی، مالایی، هندی و عربی از یک سو و هجوم غربی‌ها در سال‌های اخیر از سوی دیگر، سنگاپور را یک سرزمین چند فرهنگی کرده که هر ملتی تلاش دارد آداب و رسوم خاص خود را به شکل منحصر و ویژه‌ای بازتاب دهد. جشنواره‌های سنگاپور شامل جشن‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است که هر کدام شکوه خاص به‌ خود را دارند. در سنگاپور هر قومیتی جشن‌های ویژه خود را برگزار می‌کند و ادیان‌ها و مذهب‌های مختلف آیین‌های خود را به جای می‌آورند. علاوه بر این روزهای مهمی در سال وجود دارد که در سراسر کشور جشن گرفته می‌شود. سال نو، سال نوی چینی، جمعه خوب، روز کارگر، روز وساک(مربوط به آیین بودا)، روز ملی، هاری ریا پیازا، دیپاوالی، هاری رایی حاجی و روز کریسمس ازجمله جشن‌هایی است که در سراسر سنگاپور برگزار می‌شود.

 

در سال 2016 دو نوع نودل سنگاپوری با نام‌های «نودل جوجه پلو» با سس سویا و «نودل هیل استریت تای هیوا » به‌عنوان نخستین غذاهای خیابانی جهان موفق به دریافت نشان ستاره میشلین(نظام رتبه‌بندی غذا) شدند

 

 بهترین مکان اقامت

جایزه‌های گردشگری سنگاپور نشان‌دهنده تجربه‌های برجسته این کشور در صنعت گردشگری است و شما می‌توانید هتل‌های این کشور را به‌عنوان مصداق اصلی این مدعا مورد مطالعه قرار دهید. از هتل‌های لوکس گرفته تا هاستل‌های ارزان قیمت را می‌توان در این کشور یافت. البته اگر بتوانید از دو‌ماه قبل از سفرتان در مورد مکان اقامت تمهیدات لازم را بیندیشید غالبا مکان‌های بهتری نصیب‌تان خواهد شد.

مطلوب آرامش دوستان

هتل مارینا بی‌سندز(Marina Bay Sands) در محدوده خلیج مارینا ‌‌واقع شده و تنها 24کیلومتر از «جوهور بهرو» فاصله دارد. رستوران هتل با انواع غذاهای محلی و بین‌المللی از مسافران پذیرایی می‌کند. اگر دوست دارید یک اقامت آرامش‌بخش را تجربه کنید این هتل کاملا مناسب شماست. علاوه بر اینکه برندهای مشهوری مانند کارتیه، تیفانی، هرمس و لویس ویتون در نزدیکی شماست، طبیعت بکری هم انتظارتان را خواهد کشید. این هتل یکی از محبوب‌ترین هتل‌های سنگاپور در نظرسنجی‌های سایت بوکینگ بوده. برای یک شب اقامت در این هتل باید 400دلار بپردازید.

 

 

لوکس و پاکیزه

هتل ماندارین اورچد(Mandarin Orchard Singapore) با یک استخر روباز و باغ سرسبز از مهمانان پذیرایی می‌کند. تمام اتاق‌های این هتل دارای تلویزیون صفحه تخت هستند و یک کتری برقی برای مهمانان در اتاق درنظر گرفته شده. این مکان برای مسافرانی که به‌دنبال غذاهای لذیذ و مراکز خرید هستند و به پاکیزگی اهمیت بسیار می‌دهند کاملا ایده‌آل است. برای اقامت یک شب در این هتل پنج ستاره باید 200دلار بپردازید.

 

 

مناسب زوج‌ها

هتل هالیدی این(Holiday Inn) در محله اورچد(Orchard) سنگاپور واقع شده و 20کیلومتر با «جوهور بهرو» فاصله دارد. در این هتل رستورانی با انواع غذاهای لذیذ، اینترنت رایگان و یک کافه 24ساعته وجود دارد. تمام اتاق‌های این هتل تلویزیون صفحه تخت دارند و کتری برقی، اتو و حمام خصوصی برای آسایش مهمان‌ها درنظر گرفته شده. زوج‌ها به‌طور خاص از این هتل استقبال کرده‌اند. برای یک شب اقامت در این هتل 5ستاره باید 120دلار بپردازید.

 

 

ویژه هنرمندان

هتل هیلتون گاردن این(Hilton Garden Inn) که در محله فارر پارک (Farrer Park) واقع شده با «جوهور بهرو» 20 کیلومتر فاصله دارد. اتاق‌های این هتل مجهز به دستگاه تهویه مطبوع و اینترنت رایگان در سراسر هتل برای مهمانان قابل دسترسی است. محدوده هتل برای کسانی که هنر دوست هستند و از گشت و‌گذار در محیط شهری لذت می‌برند کاملا ایده‌آل است. برای اقامت در این هتل باید شبی 100دلار بپردازید.

 

معمار یرو به آینده

 بهنام برزگر/ معمار نمود شیوه‌های ساخت‌وساز در سنگاپور مانند بیشتر نقاط دیگر جهان، دارای تنوع وسیع و منحصر به فردی است. معماری سنتی این جزیره شامل خانه‌های بومی مالایی و مغازه‌خانه‌های محلی و تیپ ویلاهای ییلاقی سیاه و سفید در حومه شهر‌ها است. البته نفوذ معماری اروپایی نیز درست مانند اکثر دیگر مناطق جهان در این سرزمین به شکل فضاهای مذهبی و شهری با کاربری تجاری به سبک نئو کلاسیک اروپایی، گوتیک و رنسانس به چشم می‌خورد. معماری مدرن در سنگاپور درسال‌های دهه 50تا 70میلادی شروع شد و به‌خصوص در شیوه معماری بلوک‌های آپارتمانی جلوه یافت. سبک بروتالیسم هم در دهه 70در میان دیگر ساختار‌های معماری در سنگاپور نمود پیدا کرده است. از دوره‌های مهم در روند دگردیسی معماری سنگاپور می‌توان به دهه 80و به‌خصوص اواخر دهه 90اشاره کرد. در این دوره معماران جوان بومی و همچنین رسته‌هایی از معماران بریتانیایی سعی بر ایجاد شیوه‌ای نوین در معماری مدرن داشتند. این شیوه مدرن که با رویکرد اقلیمی ترکیب شد و می‌توان آن را معماری مدرن-استوایی یا معماری استوایی نوین نامید، یکی از وجوه مهم معماری سنگاپور است. در این سبک تلاش بر ایجاد ساختاری بر گرفته از معماری بومی خانه‌های مالایی به کمک مصالح و شیوه‌های نوین معماری بوده است. از اواخر دهه 90میلادی، سنگاپور مانند بسیاری از شهر‌های توسعه یافته جهان، به‌صورت هوشیارانه جریانی را به راه انداخت که در آن شکل شهر به کمک معماری آیکونیک و جهانی، برای پذیرایی از گردشگران و نیروی کار مجرب و همچنین سرمایه‌گذاران بین‌‌‌المللی مناسب باشد. این تلاش‌ها نگاه رو به آینده زمامداران این منطقه را بازگو می‌کند. این حرکت به کمک برگزاری مسابقات بزرگ بین‌المللی معماری آغاز شد که نتیجه آن ساخت «تئاتر اسپلانداد» در خلیج، ساختمان دیوان عالی سنگاپور، کتابخانه ملی سنگاپور، مجموعه تفریحی-تجاری-گردشگری «مارینا بی‌سندز» و چرخ و فلک بزرگ سنگاپور شد که کمک شایانی به تغییر رو به جلوی شکل شهر داشته.

 

 غذا می‌خوری؟

در سنگاپور غذا به‌عنوان هویت و فرهنگ ملی دیده می‌شود. حتی در ادبیات این کشور هم از غذا خوردن به‌عنوان یک رفتار جمعی ملی یاد شده است. غذاهای این جزیره ترکیبی از عناصر بومی و فرا بومی است؛ به‌طوری که از طعم‌های مالزیایی، چینی، اندونزیایی، هندی و حتی گروه‌های مهاجر غربی مانند انگلیسی و پرتغالی در آن دیده می‌شود. پرهیز‌های مذهبی نیز در منوی غذایی سنگاپور تأثیر‌گذار بوده ‌است؛ برای نمونه مسلمانان گوشت خوک و هندو‌ها گوشت گاو نمی‌خورند. این درحالی است که تنوع غذایی در رستوران‌های شهر دیده می‌شود و حتی گاهی گروه‌های مختلف با عقاید متفاوت در یک محل و با درنظر گرفتن شرایط مذهبی یکدیگر، در کنار هم به صرف غذا مشغول می‌شوند. سنگاپوری‌ها غذا خوردن را به‌صورت جمعی ترجیح می‌دهند. مراکزی با نام هاکر که در آن فود کورت‌های متعددی با منوهای متفاوت در یک مکان گردهم آمده‌اند؛ ازجمله نقاط مهم در صنعت غذایی سنگاپور است. در سنگاپور غذاهای عمومی ارزان قیمت با مزه‌ها و طعم‌های برگرفته از سنت‌های متفاوت آشپزی، در کنار غذاهای گران‌تر و بین‌المللی مجموعه‌ای کامل را تشکیل داده‌ که هر گردشگری را راضی می‌کند. ازجمله مهم‌ترین مراکز هاکر می‌توان به «لائو پا سات» و مرکز رستورانی «نیوتون» نام برد. در سال 2016دو نوع نودل سنگاپوری با نام‌های «نودل جوجه پلو» با سس سویا و «نودل هیل استریت تای هیوا» به‌عنوان نخستین غذاهای خیابانی جهان موفق به دریافت نشان ستاره میشلین(نظام رتبه‌بندی غذا) شدند. تنوع غذایی در این منطقه به پنج دسته گوشتی، دریایی، برنج، نودل و دسر یا میان وعده‌ها تقسیم می‌شود. سنگاپور به‌خاطر غذاهای دریایی خود بسیار معروف است. خرچنگ فلفل سیاه و خرچنگ تند دو پیشنهاد خوشمزه برای گردشگران است. غذای دیگر مورد توجه در این کشور؛‌ «سمبال استینگرین» است. «برنج مرغ هینان» (، Hainanese chicken rice) معروف‌ترین غذای این منطقه است که از برنج به همراه مرغ بخارپز و سس تند تشکیل شده. در فرهنگ سنگاپور در نخستین دیدار با شخصی دیگر، پرسش «آیا غذا خوردی؟» نوعی تعارف و احترام به دیگران محسوب می‌شود که باز هم این حقیقت تأکید دارد که غذا خوردن و فرهنگ تغذیه در این منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید