• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 82082
+
-

موزه‌ای برای معرفی جاذبه‌های اردبیل

موزه دائمی جاذبه‌های گردشگری اردبیل در نگارخانه شاه‌اسماعیل صفوی اولین گام در معرفی آثار شاخص استان اردبیل است

گردشگری
موزه‌ای برای معرفی جاذبه‌های اردبیل

تعدد جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل به حدی است که طی ماه‌های اخیر نمایش گوشه‌ای از آن در موزه دائمی نگارخانه شاه‌اسماعیل صفوی حیرت گردشگران را به دنبال داشته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، هرچند بیش از 2 هزار جاذبه در استان اردبیل شناخته شده، به تعبیر کارشناسان تعدد جاذبه‌ها به مراتب بیشتر است تا جایی که برخی جاذبه‌های گمنام در هیچ کجای کشور مشابهی ندارند و مجموع آن موجب شده اردبیل پاسخ‌گوی تمامی سلایق باشد.

با وجود تنوع جاذبه‌ها تاکنون معرفی مقبولی از آنها صورت نگرفته است به طوری که حتی شهروندان اردبیلی نیز از وجود بسیاری از آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی اطلاعی ندارند. برپایی موزه دائمی جاذبه‌های گردشگری اولین گام در معرفی آثار شاخص استان اردبیل در کمترین زمان ممکن است. 

این مجموعه با استقبال کم‌نظیری در فصل تابستان مواجه شد و گردشگران اظهار می‌کردند در این بازدیدها اطلاعات جالب توجهی از آثار اردبیل کسب کرده‌اند. علاوه بر معرفی آثار طبیعی و تاریخی، جاذبه‌های گردشگری غذا نیز در این موزه معرفی شده و مسافران می‌توانند با غذاهای سنتی و سوغاتی آشنا شوند و حتی از مکان‌های تهیه آن نیز اطلاع یابند. 


خروج از مرکزگرایی

یکی از محاسن موزه دائمی جاذبه‌های استان اردبیل، قائل شدن سهم برابر برای تمامی شهرهاست. اگر پیش از این عمده تمرکز معرفی جاذبه‌ها چه در رسانه‌ها و چه از سوی دستگاه متولی، معرفی جاذبه‌های شاخص به ویژه در مرکز استان بود، در موزه دائمی، آثار تمامی شهرها معرفی شده است. 

یکی از بازدیدکنندگان در این باره گفت: ما فکر نمی‌کردیم در اردبیل این مقدار جاذبه تاریخی و طبیعی وجود داشته باشد اما در این نمایشگاه آثار بسیاری را دیدیم که قبلاً شناختی از آن نداشتیم. 

«معصومه آقایی» افزود: به دلیل سکونت اقوام هر سال به اردبیل سفر و از شورابیل و بازار تاریخی بازدید می‌کنیم؛ به آب‌های گرم سرعین نیز سر می‌زنیم. آثار جالب توجهی در شهرستان‌های این استان وجود دارد که در سفرهای بعدی قصد داریم از آنها بازدید کنیم. 


برگزاری ورک‌شاپ‌های صنایع‌دستی

یکی از بخش‌های مهم موزه دائمی جاذبه‌ها، برگزاری ورک شاپ‌های صنایع‌دستی است. در واقع علاوه بر معرفی آثار میراثی و گردشگری، ۷ ورک‌شاپ صنایع‌دستی در این موزه دایر است که شامل آثار هنرمندان شاخص این استان می‌شود. گردشگر اهل اصفهان درباره ورک‌شاپ‌های برگزارشده گفت: این موزه به دلیل این‌که اطلاعات جامعی در اختیار بازدیدکننده قرار می‌دهد و در نهایت فرد می‌تواند با قیمت مناسب صنایع‌دستی تهیه کند، شایان توجه است. 

«رامین مهرانی» افزود: صنایع‌دستی تولیدی این استان کیفیت مطلوبی دارند و زیبایی کم‌نظیر آثار جالب توجه است. هنرمندان با استقرار در نمایشگاه می‌توانند نسبت به معرفی صنایع‌دستی اقدام کنند و حتی علاقه‌مندان را برای آموزش ترغیب سازند. 

مطابق اظهارات مسئولان بیش از نیمی از صنایع‌دستی تولیدی کشور در استان اردبیل تولید می‌شود و این استان از قطب‌های تولید بافته‌های داری است. در موزه دائمی جاذبه‌ها چرم، ورنی، گلیم، قلم‌زنی، سنگ‌های نیمه‌قیمتی و قیمتی به نمایش درآمده است. 


استقرار دبیرخانه دائمی ستاد خدمات سفر

در کنار معرفی جاذبه‌ها، تکریم مسافران و پاسخ‌گویی به سؤال‌های گردشگران بخشی از خدمات ارائه شده است. تا جایی که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل، دبیرخانه ستاد دائمی خدمات سفر در نگارخانه شاه‌اسماعیل صفوی مستقر شده است. 

«نادر فلاحی» گفت: به دلیل این‌که بخش عمده‌ای از گردشگران از میدان عالی‌قاپو و موزه‌های پیرامون آن بازدید می‌کنند، دبیرخانه ستاد دائمی خدمات سفر در نگارخانه مستقر شده است تا به سوالات مسافران پاسخ دهد و راهنمایی لازم از جاذبه‌ها و آثار گردشگری انجام شود. 

وی افزود: علاوه بر این نرم‌افزارهای گردشگری نیز در این موزه مستقر شده‌اند تا خدمات گردشگری الکترونیک را به مسافران ارائه دهند. معرفی جاذبه‌ها یکی از ضرورت‌هایی بود که طی سال‌های اخیر برای آن برنامه‌ریزی شده است و راه‌اندازی موزه دائمی نیز به همین منظور عملیاتی شد. 

موزه دائمی معرفی جاذبه‌های گردشگری محلی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی اختصاص داده است تا برای تبیین هویت تاریخی، معرفی جاذبه‌های طبیعی و فرهنگ‌سازی عادات و رفتارهای صحیح اجتماعی و فردی نقش ایفا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید