• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 82013
+
-

ضرورت برنامه‌ریزی برای زندگی سالمندان

گیلان بیشترین جمعیت سالمند کشور را دارد

اجتماعی
ضرورت برنامه‌ریزی برای زندگی سالمندان

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با همکاری بهزیستی استان در رشت به مناسبت هفته سالمندان همایش «سالمند، فرصت‌ها و چالش‌ها» را برگزار کرد. به گزارش ایرنا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان در این مراسم تحول در نظام سلامت برای مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی در برابر نیازهای سلامت سالمندان را امری ضروری دانست و بر لزوم انجام برنامه‌‌ریزی با شتابی بیشتر برای این قشار از جامعه تاکید کرد. 

«فردین مهرابیان» اظهار کرد: توجه و برنامه‌‌ریزی برای مدیریت سالمندی امری اساسی و غیرقابل انکار است. بر اساس تقسیم‌بندی سازمان بهداشت جهانی افراد ۶۰ سال و بالاتر به عنوان سالمند تلقی می‌شوند. در این تعاریف افراد ۶۰ تا ۷۴ ساله سالمند جوان، 75 تا ۸۹ ساله سالمند میانسال و ۹۰ سال به بالاتر سالمند پیر هستند.این مسئول بیان کرد: بر اساس منابع علمی، زمانی که 8 درصد جمعیت یک جامعه را افراد ۶۵ سال و بالاتر یا ۱۲ درصد جمعیت را افراد ۶۰ سال و بالاتر تشکیل ‌دهد پدیده سالمندی در جمعیت شکل می‌گیرد. 


رتبه یک سالمندی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این‌که امید به زندگی در کشور و به‌ویژه در گیلان بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: گیلان رتبه اول سالمندی کشور را در اختیار دارد. در حال حاضر، بر اساس آخرین آمار 13.25 درصد از جمعیت این استان را سالمند تشکیل می‌دهد. کشورهای توسعه‌یافته به دنبال امید به زندگی سالم و با کیفیت هستند. البته جوامع در حال توسعه باید با شتاب بیشتری برای سالمندان برنامه‌‌ریزی کنند.مهرابیان با تاکید بر ضرورت همکاری همه نهادها برای توجه به سالمندان و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم حضور راحت این قشر در جامعه اظهار کرد: همه سازمان‌های دولتی، غیر دولتی، مردم‌نهاد و آحاد جامعه از جمله رسانه‌ها باید برای ارتقای جایگاه سالمندان همکاری کنند.


روز سالمند در آمل گرامی داشته شد

همزمان با هفته سالمندان با حضور مسئولان جشن ویژه و تجلیل از سالمندان شهرستان آمل هم برگزار شد. رئیس اداره بهزیستی آمل، در حاشیه این مراسم اظهار کرد: بهزیستی از مرکزمحوری و نگهداری سالمندان در مراکز شبانه‌روزی، به سمت نگهداری سالمند در خانواده پیش می‌رود. در این زمینه مرکز نگهداری توانبخشی روزانه به حدود ۳۵ سالمند این شهرستان خدمات ارائه می‌دهد.«کبری اسفندیاران» افزود: تامین وسایل کمک توانبخشی در زندگی روزمره و تسهیل دسترسی از حیطه‌های اصلی خدمات طرح توانمند‌سازی سالمندان است. 

آموزش فعالیت‌های روزمره زندگی، تامین فناوری‌های کمکی اعم از وسایل کمک توانبخشی در زندگی روزانه بر حسب میزان عملکرد سالانه، ارائه آموزش‌های لازم در خصوص استفاده درست و مناسب از وسایل کمک توانبخشی، آموزش تحرک، جابه‌جایی و مناسب‌سازی محیط زندگی از دیگر خدمات قابل ارائه در طرح توانمند‌سازی هستند. اکنون یک مرکز روزانه سالمندان در شهرآمل به گروه‌های هدف زیر پوشش خدمات‌رسانی می‌کند.رئیس اداره بهزیستی آمل با تاکید بر اقدامات موثر برای رفع تبعیض و توانمند‌سازی و ارتقای وضعیت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی سالمندان صرف نظر از سن، جنس، ناتوانی، نژاد و سایر مؤلفه‌ها افزود: فعالیت‌های اجتماعی سالمندان در جامعه باید تقویت شود. با اجرای طرح توانمند‌سازی سالمندان توسط بهزیستی گامی برای افزایش آرامش روان این افراد برداشته می‌شود.


تعریف سالمندی  

سالمندی بنا به تعریف سازمان جهانی بهداشت جهانی عبور از مرز ۶۰ سالگی است. امروزه افزایش امید به زندگی و کاهش سطح باروری و زاد و ولد موجب بالا رفتن شمار سالمندان نسبت به جمعیت کل شده و این رشد فزاینده افراد مسن همچنان ادامه دارد. به طوری که بر اساس پیش‌بینی کارشناسان در آینده‌ای نه چندان دور در جهان از هر 5 نفر یک نفر سالمند خواهد بود. با افزایش سالمندان مساله بهداشت، سلامت و تامین آسایش و رفاه آنان در جامعه هر روز ابعاد تازه و گسترده‌ای پیدا می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید