• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 81992
+
-

راه‌اندازی جاده انحرافی سد هراز تا آخر پاییز

راه
راه‌اندازی جاده انحرافی سد هراز تا آخر پاییز

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران بیان کرد: تا پایان فصل پاییز جاده انحرافی سد هراز زیر بار ترافیکی می‌رود.به گزارش ایرنا «مهدی رازجویان» در بازدید از عملیات اجرایی سد هراز گفت: در حال حاضر جاده انحرافی در مرحله ساخت پل قوسی است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان آذر به اتمام برسد.وی بیان کرد: نباید بازگشایی محور جایگزین را به عنوان پایان کار پیمانکار دانست.

 برای رسیدن این جاده به سطح ایمنی و استانداردهای وزارت راه و شهرسازی بیش از این زمان نیاز است.رازجویان با اشاره به بازدید ماه گذشته استاندار از پروژه ساخت سد هراز افزود: سد در حال ساخت است و تا چند روز آینده خاک‌ریزی هسته آغاز می‌شود.معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران ادامه داد: ساخت سد هراز برای استان بسیار حیاتی است و خواست ما اتمام هر چه زودتر این پروژه و افزایش ۲ برابری کنترل و ذخیره آب سطحی استان برای تامین آب شرب و همچنین نیاز کشاورزی است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر 8 درصد از آب‌های سطحی استان کنترل و ذخیره می‌شود، گفت: این میزان اصلا مورد قبول نیست و نیاز مازندران بیش از این مقدار است.ساخت سد هراز که به عنوان سد «منگول» هم در طراحی‌های اولیه شناخته می‌شود، در سال‌های ۶۹ و ۷۰ ردیف اعتباری در بودجه ملی کشور گرفت، اما به دلیل اختلافات سیاسی، زیست‌محیطی و اجتماعی، عملیات اجرایی آن حدود ۱۸ سال بعد در سال ۱۳۸۸ آغاز شد.

سد مخزنی هراز روی رودخانه‌ای به همین نام در آمل در حال ساخت است. این سد از نوع خاکی با هسته رسی است که قرار است به ارتفاع ۱۵۰ متر با طول تاج ۳۷۳ متر ساخته شود. ظرفیت نهایی پیش‌بینی شده برای این سد ۶۵۰ میلیون متر مکعب است و به تنهایی می‌تواند برابر با 8 سد بزرگ و کوچک موجود در مازندران و ۸۰۰ قطعه آب‌بندان فعلی استان آب ذخیره‌سازی کند.

به گفته کارشناسان و مسئولان مربوطه، با اتمام ساخت سد ذخیره آب سطحی مازندران به ۱۴ درصد خواهد رسید. از دیگر قابلیت سد هراز می‌توان به تامین آب زراعی 100 هزار هکتار اراضی کشاورزی، آب شرب ۱۴ شهر و ۵۰۰ روستا، تامین انرژی برقابی به میزان ۲۵ مگاوات ساعت و کنترل سیلاب و بهبود شرایط زیست‌محیطی اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید