• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 10 اسفند 1396
کد مطلب : 8196
+
-

رنگ بهار به خانه بزنید

گاهی برای نو کردن خانه، نیاز به تغییر جدی دکوراسیون نیست. کافی است یک یا دو دیوار اصلی را رنگ کنید. اتاق خواب یا اتاق کودک را خودتان رنگ‌آمیزی کنید. یک دیوار دستشویی را با استفاده از نمادهای رنگی، زیبا کنید. این تغییرات کمک می‌کند تا بدون صرف هزینه گزاف در آستانه نوروز، خانه را زیبا کنید‌ اما مهم است که بدانید کدام رنگ برای کدام فضا و به چه دلیل خوب یا بد است. مهم است بدانید کدام رنگ را باید با کدام رنگ هماهنگ کنید. بنابراین نیاز به خرید رنگ، رل رنگ‌آمیزی در اندازه‌های مناسب دارید. قبل از خرید رنگ، رنگ‌ها را بشناسید. برای خرید رنگ، بهتر است از رنگ بدون بو و با قابلیت خشک شدن سریع استفاده کنید. به این دلیل که هم زمان کم است و هم اینکه در سرمای هوا نمی‌توانید پنجره‌ها را باز بگذارید. برای خرید فروشگاه‌های متعددی در سطح شهر وجود دارد؛ اما بازار تهران یکی از مطمئن‌ترین مکان‌هاست.

 

قرمز:

رنگ قرمز، رنگ هشدار و خطر است. بنابراین معمولا همراه با رنگی آرام‌بخش به‌کار می‌رود. بنابراین نیاز به خرید این رنگ به مقدار زیاد نیست؛ چون باید کم و در ترکیب با رنگ دیگر به‌کار رود.

 

نکته‌های کلیدی:

رنگ کردن یک دیوار، یک یا دو ستون، یک قاب پنجره و... کافی است. رنگ قرمز می‌تواند محور قرار گرفته و اطراف آن رنگ ملایم دیگری مانند سفید یا طوسی کار شود.

 

نارنجی:

روشنایی، نور و شادی مشخصه این رنگ است. بسته به رنگ غالب خانه می‌توانید از طیف رنگی نارنجی استفاده کنید. گرمای این رنگ برای شروع فصل بهار خوب است.

 

نکته‌های کلیدی:

رنگ کردن یک دیوار، یک یا دو ستون، یک قاب پنجره و... کافی است. رنگ قرمز می‌تواند محور قرار گرفته و اطراف آن رنگ ملایم دیگری مانند سفید یا طوسی کار شود.

 

زرد:

این رنگ، یکی از بهترین رنگ‌هایا مکمل برای رنگ‌آمیزی خانه و روشن و شاد کردن آن است. حدی از حس هشدار و ترس با این رنگ همراه است.

 

نکته‌های کلیدی:

شادی و آرامش خاص این رنگ، آن را به رنگی تبدیل کرده که می‌توانید در طراحی اتاق کودک از آن استفاده کنید. برای اتاق نوجوانان بهتر است از رنگ زرد برای طراحی خاص، مانند ایجاد نوار رنگی، دورتا دور اتاق، بخشی از دیوار، طراحی با رنگ زرد همراه با رنگ دیگر، کمک بگیرید.

 

سبز:

رنگ سبز یکی از رنگ‌های پرکاربرد در نقاشی منزل است؛ کاربرد آن نزدیک به رنگ کرم و سفید است. درحال حاضر بسیاری از مراکزی که می‌خواهند پیام « مراقبت از طبیعت» و «دوستی از طبیعت» را منتقل کنند، از رنگ سبز برای رنگ‌آمیزی استفاده می‌کنند. علاوه براینکه یکی از رنگ‌های سلامت محسوب می‌شود. سبز طیف گسترده‌ای دارد که هرچه به طیف روشن آن نزدیک می‌شوید، حس مثبت‌تری را القا‌ می‌کند.

 

نکته‌های کلیدی:

حس طبیعت، ارتباط با طبیعت، آرامش، زندگی از جمله حس‌های نهفته در رنگ سبز است. اگر آن را با مبلمان رنگ چوب و پرده‌های سبز- کرم هماهنگ کنید، خانه آرام‌بخش و زیبایی خواهید داشت. برای رنگ‌آمیزی کامل اتاق به‌ویژه اگر طیف آن تیره‌ است، استفاده نکنید. آن را با کرم مخلوط کرده یا رنگ روشن مکمل مانند کرم به آن اضافه کنید.

 

آبی:

رنگ آبی، رنگ آرامش و اعتماد بوده و جزو رنگ‌های شیک و غیرخسته‌کننده تقسیم‌بندی می‌شود‌ اما استفاده تک رنگ از آن توصیه نمی‌شود. به این دلیل که سکون موجود در این رنگ، کمی احساس سردی را به همراه دارد، به‌ویژه اگر از طیف آبی خیلی روشن استفاده کنید. طیف تیره آن هم می‌تواند باعث ایجاد احساس سکون و افسردگی شود.

 

نکته‌های کلیدی:

آبی را با رنگ دیگری هماهنگ کنید، به‌ویژه طیف رنگی تیره. در فصل‌هایی مانند پاییز یا زمستان رنگ آبی خالص اتاق می‌تواند کسل‌کننده باشد. بنابراین از حالا، آبی را با سفید یا رنگ‌های همخوان دیگر هماهنگ کنید. برای اتاق خواب یا اتاق نشیمن کوچک از رنگ آبی تیره استفاده نکنید.

 

بنفش:

در روم باستان از این رنگ برای لباس اشراف یا طراحی منازل‌شان استفاده می‌شد. به همین دلیل رنگ بنفش، رنگ ثروت، بزرگی، اقتدار و عظمت است. البته که حس رازآلود نیز در آن نهفته است.

 

نکته‌های کلیدی:

رنگ بنفش در طراحی و دکوراسیون، نقش منفی به معنی فضای خالی یا منفعل را بازی می‌کند. بنابراین در کنار رنگ‌های روشن مانند کرم، سبز یا سفید می‌توانید رنگ بنفش را استفاده کنید. برای مثال بهترین استفاده در یکی از دیوار ستون‌ها یا انتخاب رنگ کوسن‌ها باشد. برای پرده هم می‌توانید به شکل دورنگ از آن کمک بگیرید.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید