• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81893
+
-

مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی نیم قرن بعد از ساخت قیصر و گاو در حال ساخت فیلم‌های جدیدشان هستند

50سال بعد از حال اون روزا

50سال بعد از حال اون روزا


مسعود میر ـ روزنامه‌نگار

هر دو در نخستین گام فیلمسازی‌شان نتوانستند خط عمیقی روی دیوار سینما به یادگار بیندازند اما ستاره اقبالشان در گام دوم کارگردانی‌شان درخشید. این درخشش آنقدر خیره‌کننده بود که 2 سال بعد جمشید اکرمی در مجله فیلم ‌و هنر تیتر زد:«یافتم، یافتم، موج‌نو» و اینگونه مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی با ساخت قیصر و گاو شدند سرسلسله‌های موج‌نوی سینمای ایران. حالا بماند که در همان ایام، صف مشتاقان تماشای پاشنه ور‌کشیدن قیصر خلوت نمی‌شد و هواداران تماشای قصه ساده و سخت روستاییان بویینک هم در تنها سینمای نمایش‌دهنده فیلم، تمامی نداشتند.

یک طرف حرف خان‌دایی و داش‌‌فرمان و فاطی و قیصر بود و یک طرف پچ‌پچ‌های کدخدا و مش اسلام و مش حسن بود و صدالبته گاوش.
روی یک پرده‌ سینما، تماشاگر با ناموس‌پرستی و انتقام و چاقو جادو می‌شد و در پرده دیگر چاه و چشمه و بلوری‌ها، مهمانان سالن تاریک را به قدرت معجزه سینما مومن می‌کردند. مسعود کیمیایی از پایین شهر می‌آمد و داریوش‌مهرجویی از فرنگ برگشته بود، هر دو در یک سال شدند لبخند امیدوارانه سینمای سیاه‌و‌سفید به فرداهای خوش‌رنگ و لعاب و بعد از آن ایام، دیگر سینمای ایران بی‌نام آنها و فیلم‌هایشان معنا نشد.
 
هر دو کارگردان در همه این نیم قرن بعد از برق چاقوی قیصر و گاو شدن مش‌حسن از سینما دست نکشیدند و همواره فیلم ساختند، با وقفه و بی‌وقفه، شاهکار و معمولی و بد، به چشم آمده و جایزه‌باران شده و نادیده گرفته شده و مغضوب. در همه این سال‌ها اما سینما رفیق روزگار این دو کارگردان بوده‌است و هرچند خیلی‌ها می‌گویند کاش کیمیایی و مهرجویی اجازه دهند هوادارانشان با همان شاهکارهای بی‌نقص قدیمی‌شان صفا کنند اما سینما دوای روزگار پردرد مسعودخان و آقا داریوش بوده و اینگونه است که نیم قرن بعد از خلق 2 شگفتی کیمیایی و مهرجویی هر دو خزان 1398تهران را در حال ساخت جدیدترین فیلم سینمایی‌شان تحویل کرده‌اند.
 
50سال بعد از حال آن روزها باید همین ترانه را زمزمه کرد که: «کی می‌دونه قیصر این روزا کجاست؟» و خاطره بهروز سینمای ایران را زنده نگه‌داشت. خاطره‌بازی با مش‌حسن؛ ستاره بی‌چون و چرای گاو هم سنجاق می‌شود به این تلخکامی که عزت شده یک موزه و هزار پلان فراموش‌نشدنی.
مرور همین‌خاطرات است که موجب می‌شود سینه چاک‌های کیمیایی و مهرجویی متصل لب به گلایه بگشایند که کاش فیلم جدیدی به کارنامه این دو فیلمساز اضافه نشود و کاش شیرینی قندی که در دل عشاق قیصر و گاو با هربار تماشای این فیلم‌ها آب می‌شود به چای اجبار زمانه و جبر انتخاب کم نشود.
پشت‌بند همین حساب و کتاب‌های پس‌ذهنی است که فهرست بازیگران فیلم جدید کیمیایی به نام «خون‌شد» دل خیلی‌ها را خون کرد و «لامینور» و گروهش، ساز اشتیاق بسیاری از سینه‌چاک‌های مهرجویی را برای تماشای فیلمی جدید، کوک نکرد.
 
اتفاق در حال رقم‌‌خوردن است. نیم قرن بعد از گاو و قیصر، کارگردانان این فیلم‌ها همین حالا مشغول ساخت فیلم هستند و نباید فراموش‌کرد که 5 دهه مداومت و مقاومت در سینمای این مملکت یعنی معجزه، یعنی یک اتفاق مبارک.


لامینور
داریوش مهرجویی این روزها مشغول ساخت فیلم لامینور است. علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، کاوه آفاق، عزت‌الله رمضانی‌فر، امرالله صابری، بهناز جعفری و رضا داوودنژاد در این فیلم ایفای نقش خواهند کرد. رضا درمشیان تهیه‌کنندگی این اثر را برعهده دارد و فیلمنامه لامینور را مهرجویی با همکاری حمیده محمدی‌فر نوشته است.


خون شد
مسعود کیمیایی این روزها درگیر فیلمبرداری بیست‌و‌نهمین فیلمش در تهران است. علیرضا زرین‌دست مدیریت فیلمبرداری «خون شد» را برعهده دارد. جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده این فیلم و محمدصادق رنجکشان سرمایه‌گذار آن هستند. «خون شد» برای نمایش در سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر آماده می‌شود. سعید آقاخانی، سیامک انصاری، لیلا زارع، نسرین مقانلو، هومن برق‌نورد و سیامک صفری بازیگران فیلم را تشکیل می‌دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید