• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81644
+
-

پیرمرد‌های 20ساله در مرد ایرلندی 2019

همه منتظر تماشای آخرین تکنولوژی جوانسازی‌ تصاویر بازیگران فیلم اسکورسیزی هستند

پیرمرد‌های 20ساله در مرد ایرلندی 2019


آرش نهاوندی ـ مترجم

تریلر جدید فیلم مرد ایرلندی اثر مارتین اسکورسیزی محصول کمپانی نتفلیکس، که قرار است از آغاز نوامبر2019 (دهم آبان) در سینماهای آمریکا نمایش داده شود، باعث شده تا جنبه‌های فنی و تکنولوژیک این فیلم مورد توجه قرار بگیرد.
به‌گزارش دیلی‌میل، درحالی‌که اکنون رابرت دنیرو، آل پاچینو و جو پشی به‌ترتیب 76، 79 و 76ساله هستند، سازندگان مرد ایرلندی موفق شده‌اند، با استفاده از تکنولوژی جدید کاهش سن که قادر است ظاهر چهره بازیگران را از طریق جلوه‌های ویژه بصری به میزان قابل‌توجهی تغییر دهد، چهره این بازیگران را بسیار جوان‌تر از سن خود نشان دهند. منتقدان در این میان اما معتقدند که ظاهر چهره رابرت دنیرو (که در نقش فرانک شیران شخصیت اصلی فیلم بازی می‌کند) شاید به‌دلیل فیزیک صورتش استادانه‌تر از سایر بازیگران انجام شده. تغییر چهره دنیرو چنان با مهارت انجام شده که او در برخی از سکانس‌های این فیلم در نقش یک جوان 20ساله بازی می‌کند. در ابتدا قرار بود کمپانی مکزیکی فابریکا دل سینه سرمایه‌گذاری برای ساخت این فیلم را عهده‌دار شود و کمپانی پارامونت پیکچرز وظیفه پخش این فیلم را به‌عهده داشته باشد اما در نهایت نتفلیکس امتیاز ساخت و پخش این فیلم را به مبلغ 105میلیون دلار خریداری کرد. نتفلکیس در ابتدا موافقت کرد فیلم را با بودجه 125میلیون دلاری بسازد و آن را در ‌ماه اکتبر2019 اکران کند. اما در ‌ماه مارس2018 گزارش شد که بودجه این فیلم از 125میلیون دلار به 140میلیون دلار به‌دلیل نیاز به استفاده از تکنولوژی‌های روز و جلوه‌های ویژه بصری برای جوان کردن چهره رابرت دینرو، آل‌پاچینو و جو پشی، افزایش یافته است. اما درنهایت در ‌ماه آگوست2019 رسما اعلام شد که بودجه ساخت فیلم مرد ایرلندی 159میلیون دلار بوده است. اسکورسیزی با ساخت مرد ایرلندی به ژانر تخصصی خود یعنی ساخت فیلم‌های گنگستری بازگشته است. در فیلم مرد ایرلندی رابرت دنیرو در نقش فرانک شیران، رئیس مافیا ظاهر شده که در مرگ جیمی هوفا (با بازی آل‌پاچینو) یکی از مهم‌ترین رهبران اتحادیه‌های کارگری آمریکا دخیل بوده است. جیمی هوفا روابط ویژه‌ای با سازمان‌های جنایی داشت و به دریافت رشوه و فساد مالی متهم بود. او در 2دادگاه جداگانه به زندان محکوم شد و پس از آزادی از زندان در سال1975 ناپدید شد و در سال1982 درحالی‌که هیچ‌گاه اثری از او یافت نشد، غیابا مرگ وی اعلام شد.
این فیلم برای نخستین‌بار، (27 سپتامبر) پنجم مهر در پنجاه‌و‌هفتمین دوره جشنواره فیلم نیویورک نمایش داده شد. حالا همه منتظرند تا واکنش‌ها به نمایش آخرین فیلم مارتین اسکورسیزی را دنبال ‌کنند. پیش از این به‌دلیل غیبت مرد ایرلندی در کن2019 به‌دلیل اختلاف میان مدیران این جشنواره با کمپانی‌ نتفلیکس که فیلم‌هایش را در اینترنت نمایش می‌دهد و اکران خیلی محدودی در سینماها دارد، این فیلم زمینه بحث‌های حقوقی در سینما شد.


  
حمایت رابرت دنیرو از استیضاح ترامپ

رابرت دنیرو در گفت‌وگویی با ورایتی فیلم، همزمان با نمایش فیلم «مرد ایرلندی» در جشنواره فیلم نیویورک، از استیضاح دونالد ترامپ حمایت کرده و گفته است: امیدوارم او استیضاح شود. او فرد سطح پایینی است و تمامی افرادی را که در اطرافش قرار دارند فاسد می‌کند. دنیرو افزوده است که ترامپ فرد رسوایی است. او از هیچ اصول اخلاقی پیروی نمی‌کند. او فردی بی‌احساس و بی‌مسئولیت است. رابرت دنیرو از زمان مشخص‌شدن نتایج انتخابات 2016 آمریکا و اعلام پیروزی دونالد ترامپ در این انتخابات همواره از منتقدین سرسخت ترامپ بوده و بارها و در مناسبت‌های مختلف علیه ترامپ سخنان تندی بیان کرده است. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، هفته گذشته از آغاز روند استیضاح ترامپ در کنگره آمریکا خبر داد. ترامپ متهم است که در تماس تلفنی خود از رئیس‌جمهور اوکراین خواسته است که تحقیقاتی، هم درباره فساد مالی احتمالی پسر جو بایدن که زمانی در هیأت مدیره بوریسما، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های گاز اوکراین، عضویت داشته و هم درباره اعمال فشار احتمالی جو بایدن برای برکناری دادستان اوکراین انجام دهد و در این زمینه با دادستان کل آمریکا و رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ، همکاری کند. جو بایدن به‌احتمال زیاد رقیب اصلی احتمالی انتخاباتی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال 2020 خواهد بود.


مکث
حماسی و باشکوه



منتقدان بلافاصله پس ازدیدن فیلم «مرد ایرلندی» در روز اول جشنواره فیلم نیویورک، دست به‌قلم شدندو اغلب در نقدهای خود فیلم مرد ایرلندی ساخته جدید مارتین اسکورسیزی را ستودند.
اریک کان، منتقد ایندی وایر درباره فیلم مرد ایرلندی نوشته است: اثر حماسی و جاه طلبانه اسکورسیزی، تصویری خالص و بی‌کم کاستی از متمایز بودن فیلمسازی وی طی 50سال اخیر است.
کارین جیمز در بی‌بی‌سی نوشته است: اثر حماسی و هیجان‌انگیز جدید مارتین اسکورسیزی، مرد ایرلندی، مشابه فیلم رفقای خوب نیست و حتی نمی‌توان آن را فیلم رفقای 2دانست، بلکه اثری در جهت عکس موضوع فیلم رفقای خوب است. قهرمان فیلم رفقای خوب(1990) در پول غلت می‌زد و با پولی که به‌دست آورده بود خوشگذرانی می‌کرد و به نوعی عاشق زندگی مافیایی بود. اما اسکورسیزی این بار در فیلم عمیق، پر سرو صدا و تا حدی طنزآمیز و کنایه‌آمیز مرد ایرلندی با نگاهی جامعه‌شناسانه و عمیق و مبنایی، آسیب‌های این نوع زندگی (زندگی غرق در خوشی و جنایت و همراهی با مافیا) را از آغاز تا به آخر به تصویر می‌کشد.
دیوید مورگان، منتقد سی بی‌اس نیز می‌نویسد: همانگونه که در زمان خود بسیاری در انتظار دیدن وسترنی جدید از جان فورد یا فیلم ترسناک و پرتعلیقی از آلفرد هیچکاک بودند، ما نیز تا به امروز در انتظار فیلمی جدید از مارتین اسکورسیزی، کارگردان فیلم خیابان‌های پایین شهر، رفقای خوب و کازینو بودیم؛ انتظاری که سرانجام با نمایش فیلم مرد ایرلندی به سر رسید. فیلم مرد ایرلندی داستانی حماسی و روایتگر قدرت، وفاداری و فساد فرانک شیران یکی از روسای مافیاست. این فیلم خاطره تنها بازمانده دوره‌ای است که در آن ناچیز شمردن اشخاص و عدم‌توفیق در معاملات تجاری و هرگونه خیانتی با خون در آرایشگاه‌ها و رستوران‌های ایتالیایی تسویه می‌شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید