• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81531
+
-

اقتصاد روستایی؛ پشت راه‌های ناهموار

۴۹ درصد مسیر‌های روستایی آذربایجان‌غربی خاکی است که مشکلات زیادی را برای حمل‌و‌نقل و رونق اقتصادی آنها ایجاد می‌کند

روستا
اقتصاد روستایی؛ پشت راه‌های ناهموار

ساماندهی مسیرهای روستایی آذربایجان ‌غربی تا حد زیادی در رشد و شکوفایی اقتصاد این استان موثر است و لزوم توجه به آن می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی بر توسعه صنعت گردشگری و اقتصاد داشته باشد. به گزارش باریش‌نیوز، زیرساخت‌های توسعه‌ای از ملزومات پیشرفت هر منطقه محسوب می‌شوند و در این میان راه‌ها به عنوان شریان‌های ارتباطی مهم برای دسترسی به مناطق مختلف از جایگاه و اهمیت بسیاری برخوردارند. 

توسعه روستاهای آذربایجان ‌غربی تا حد زیادی در رشد و شکوفایی اقتصاد استان موثر است و لزوم توجه به راه‌های مواصلاتی آنها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. البته در چند سال اخیر مسیرهای روستایی ساماندهی و مرمت شده‌اند و تردد مردم کمی تسهیل شده است، اما باز هم به رسیدگی و ساماندهی وجود نیاز دارد.


آسفالت 200 کیلومتر راه روستایی 

مدیرکل راهداری و حمل ‌و‌ نقل جاده‌ای آذربایجان‌ غربی از آسفالت 200 کیلومتر از راه‌های روستایی این استان خبر داد و گفت: این طرح با استفاده از امکانات و ظرفیت ادارات راهداری استان و با هدف کاهش هزینه‌ها اجرا می‌شود.

«ارسلان شکری» با بیان این‌که هزینه آسفالت راه‌های روستایی آذربایجان ‌غربی از محل اعتبارات سازمان راهداری کل کشور تامین می‌شود، اظهار کرد:‌ از مجموع 200 کیلومتر راه روستایی که سهم آذربایجان ‌غربی از طرح ملی ابرار است، تاکنون 60 کیلومتر آسفالت‌ریزی شده و 55 کیلومتر دیگر نیز در مرحله زیرسازی است. وی افزود: برای اجرای این طرح‌ها در مجموع بیش از 42 میلیارد ریال اعتبار هزینه می‌شود.


توسعه روستایی؛ نیازمند تامین زیرساخت‌ها 

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان‌ غربی نیز بیان کرد: از 2۹۵۵ روستای آذربایجان ‌غربی، 2۱۷۶ روستا بالای ۲۰ خانوار و ۷۲ درصد آنها کمتر از ۱۰۰ خانوار جمعیت دارند، بنابراین روستاهای استان کم‌جمعیت هستند.«عارف خدرلو» ادامه داد: ۶۶ روستای استان نیز بالای 2 هزار نفر جمعیت دارند. 

روستای بالوی ارومیه با ۱۴ هزار نفر جمعیت، شاید بزرگ‌ترین روستای کشور باشد. این مسئول با اشاره به این‌که ۹۵ درصد جمعیت روستایی آذربایجان ‌غربی از سوی دهیاری‌ها اداره می‌شود، گفت: ۳۴ درصد جمعیت استان روستایی و ۵۰ درصد آن نیز یا ساکن روستاست یا محل درآمد آن در روستا قرار دارد. وی با تاکید بر این‌که باید برای توسعه روستایی استان برنامه‌ریزی جدی صورت گیرد، افزود: توسعه روستایی به تامین زیرساخت‌‌ها نیاز دارد. 

برای مثال، موضوع آسفالت‌ روستاها بسیار حائز اهمیت است در حالی که ۴۹ درصد راه‌های روستایی استان خاکی هستند. خدرلو با اشاره به وجود مدارس کانکسی در روستا‌های آذربایجان‌‌غربی تاکید کرد: برخی مدارس نیز استیجاری هستند. همچنین ۶۶ درصد روستاهای استان از گاز برخوردارند که این رقم از میانگین کشوری پایین‌تر است.


۵۰ درصد جاده‌های روستایی آسفالت هستند

همچنین، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان ‌غربی گفت: در استان ۱۰ هزار کیلومتر راه‌ اصلی، فرعی و روستایی وجود دارد که در مجموع شبکه راه‌های استان را تشکیل می‌دهند. همه راه‌های اصلی استان آسفالت هستند ولی احتمال ترمیم، لکه‌گیری و روکش مجدد راه‌های اصلی وجود دارد.«ابراهیم مبارک‌قدم» ادامه داد: همچنین ۳۷۵ کیلومتر بزرگراه، ۵۷۵ کیلومتر راه اصلی، 1800 کیلومتر راه فرعی و 7900 کیلومتر راه روستایی در استان آذربایجان غربی وجود دارد.

وی تاکید کرد: از 7900 کیلومتر راه روستایی بیش از ۵۰ درصد آن آسفالت شده و بخشی از آن راه شوسه و بخشی دیگر راه خاکی است. البته قرار نیست همه راه‌های روستایی آسفالت شوند. مطابق برنامه توسعه، باید روستاهای بالای ۵۰ خانوار حداقل یک راه آسفالته مناسب و بقیه راه‌های روستایی هم که در حد ۲۵ خانوار هستند یک راه شوسه داشته باشند. روستاهای زیر ۲۰ خانوار در قانون برنامه توسعه قرار نگرفته‌اند.

مبارک‌قدم افزود: اولویت‌بندی آسفالت جاده‌های روستایی بر اساس جمعیت روستاها صورت گرفته و یکی از شاخص‌های اجرای راه‌های روستایی، جمعیت برخوردار از راه آسفالت است. این نسبت در آذربایجان ‌غربی حدود ۸۲ درصد است و در واقع ۱۷ درصد راه‌های روستایی این استان به جاده آسفالت دسترسی ندارند. 

این مسئول تاکید کرد: میانگین کشوری این نسبت ۹۲ درصد است و ما سعی خواهیم کرد در برنامه 5 ساله ششم توسعه به میانگین کشوری نزدیک‌تر شویم. همچنین، اعتبار برای اجرای طرح‌ها در این زمینه به صورت سنواتی در حوزه‌های ملی و استانی اختصاص داده می‌شود. مبارک‌قدم درباره پروژه‌های حوزه راه روستایی هم گفت: امسال ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی طی 2 برنامه و به صورت اشتراکی از سوی اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل راهداری و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای آذربایجان غربی آسفالت خواهد شد.

وی ادامه داد: اداره کل راهداری و حمل ‌و‌ نقل جاده‌ای آذربایجان ‌غربی در طرح ابرار که برای احداث راه‌های نیمه‌تمام روستایی برنامه‌‌ریزی شده است، ۱۶۰ کیلومتر از محورهای روستایی استان را در سال جاری آسفالت خواهد کرد و به همین اندازه هم راه روستایی در دست احداث دارد. مدیرکل راه و شهرسازی استان بیان کرد: میزان اعتبار برای پروژه‌های جدید هنوز مشخص نشده است، ولی از شهریور پارسال تا شهریور امسال بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان اعتبار، با احتساب سهمیه قیر، در نظر گرفته شده بود.

مرمت و ساماندهی راه‌های روستایی یکی از مولفه‌های ضروری در توسعه صنعت گردشگری و همچنین کشاورزی است. اگر زیرساخت‌های مناسبی در مسیرهای روستایی آذربایجان‌ غربی ایجاد شود، در آینده نه‌چندان دور تاثیرات مثبت آن مشاهده می‌شود و تسهیل تردد را به ارمغال می‌آورد.  


استفاده از ظرفیت‌های روستایی برای رونق اقتصاد و اشتغال 

استاندار آذربایجان غربی بر لزوم استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مختلف روستایی برای رونق اقتصاد و اشتغال در استان تاکید می‌کند و می‌گوید: بیش از 3 هزار روستا در استان وجود دارد که هر کدام ظرفیت‌های خاص خود را دارند. 

توجه به این ظرفیت‌ها و استفاده از آنها در بخش‌های مختلف مثل کشاورزی، دامپروری، زنبورداری و صنایع دستی می‌تواند رونق‌بخش اقتصاد و اشتغال در استان باشد. «محمدمهدی شهریاری» تاکید می‌کند: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، توانایی آذربایجان غربی در حوزه‌های مختلف روستایی تقویت می‌شود که می‌تواند آثار مثبت اقتصادی برای استان به دنبال داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید