• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81466
+
-

البرز 11 غار درجه یک دارد

خبر
البرز 11 غار درجه یک دارد

مدیرکل محیط‌زیست البرز از وجود ۱۱ غار درجه یک با ارزش حفاظتی بالا در استان خبر داد. «فردین حکیمی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: غارها از طریق عوامل زمین‌شناختی از جمله فرسایش آبی، نیروهای تکتونیکی، میکروارگانیسم‌ها، آثار جوی و... شکل می‌گیرند.
وی ادامه داد: این پدیده‌های طبیعی علاوه بر ارزش‌های زمین‌شناختی و طبیعی، به عنوان زیستگاه‌های بسیار حساس و منحصربه‌فرد، محل زیستی گروه‌های مهمی از حیات‌وحش از جمله خفاش‌ها که نقش بسزایی در تعدیل جمعیت حشرات، گرده‌افشانی گونه‌های گیاهی و دفع آفات دارند، به شمار می‌آیند.
مدیرکل محیط‌زیست البرز توضیح داد: غارها فضای زندگی گونه‌هایی از جانوران هستند که با محیط تاریک، مرطوب و با دمای پایین اخت گرفته‌اند و خارج از این فضا قادر به ادامه حیات
 نیستند.
حکیمی اظهار کرد: به‌جز این نباید نقش غارها در ارتباط با منابع آبی زیرزمینی را نادیده گرفت، به همین دلیل محیط‌زیست طی سال‌های گذشته حساسیت ویژه‌ای در مورد حفظ و نگهداری از این پدیده‌های طبیعی به خرج می‌دهد.
وی اضافه کرد: تاکنون در البرز ۷۶ دهانه غار معرفی شده که ۱۱ مورد از آنها جزو غارهای درجه یک و با ارزش حفاظتی بالا هستند.
این مسئول اظهار کرد: غار یخ‌مراد، سپهسالار، میدانک، بادامستان، پنجلی، حولی زرد و کله‌سنگ تعدادی از غارهای درجه یک البرز هستند.
وی افزود: از میان این غارها، غار یخ‌مراد به واسطه ارزش‌های علمی، زمین‌شناسی، تاریخی و... قرار است به عنوان اثری ملی- طبیعی به ثبت برسد که پیگیری لازم در این خصوص در حال انجام است.
مدیرکل محیط‌زیست البرز گفت: با این اقدام تاثیر عوامل انسانی و غیرضروری در ادامه حیات این غار خنثی می‌شود و با دقت بیشتری از این پدیده طبیعی حفاظت خواهد
 شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید