• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81453
+
-

گردشگری هرمزگان در مسیر توسعه

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش هرمزگان: رشته گردشگری در هنرستان‌های کارودانش جزیره هرمز تدریس می‌شود و توسعه می‌یابد

گردشگری
گردشگری هرمزگان در مسیر توسعه

رونق ظرفیت‌های جالب توجه گردشگری استان هرمزگان با توجه به قدمت آثار و ابنیه تارخی، همچنین ظرفیت‌های گردشگری نیازمند توجه و اقبال بیشتر مسئولان این حوزه است. در همین رابطه برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدتی برای رونق گردشگری استان در دستور کار مسئولان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان قرار گرفته است. 

به گزارش مهر، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در این خصوص گفت: در گردشگری که از 5 مهر شروع شده و تا دوازدهم ادامه دارد، برنامه‌های مختلفی در حال برگزاری است که تور یک‌روزه بندرعباس‌گردی برای دانش‌آموزان یکی از این برنامه‌هاست. 


مرمت عمارت کلاه‌فرنگی

 «رضا برومند» با اشاره به اولویت‌های گردشگری در این استان بیان کرد: ساختمان کلاه‌فرنگی در حوزه علمیه به عنوان یکی از بناهای مهم تاریخی استان در اولویت مرمت و بهسازی قرار دارد. 

برومند تشریح کرد: امسال مرمت 3 اثر تاریخی مهم را تجربه می‌کنیم. خانه کاظم در بستک، تلگراف‌خانه جاسک و ساختمان کلاه‌فرنگی که پیش‌بینی شده است تا پایان ۹۸ مرمت اساسی آن‌ها پایان یابد. 

وی ادامه داد: برگزاری 2 سمینار آموزشی از دیگر برنامه‌های هفته گردشگری است. یکی از سمینارها با نام  «چگونه ارزان و ارزشمند»  با حضور استادان برگزیده ملی در سالن اداره کل منابع طییعی برگزار می‌شود. 

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اظهار کرد: یکی دیگر از سمینارها درباره مدیریت تورهای ورودی و خروجی ویژه راهنمایان گردشگری و خدمات مسافری خواهد بود که در سالن جهاد دانشگاهی برگزار خواهد شد. 

برومند ادامه داد: به مناسبت مراسم گرامیداشت روز جهانی جهانگردی و هفته گردشگری روز چهارشنبه نیز مراسمی با حضور استاندار برگزار خواهد شد. 

وی ادامه داد: برگزیدگان جشنواره «هرمز من» تجلیل خواهند شد و 3 اثر فیلم و ۱۰۹ عکس برگزیده نیز به نمایش گذاشته خواهد شد. 
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: باغ زندگی با حضور استاندار در جلوی دانشگاه هرمزگان افتتاح خواهد شد. 


اپلیکیشن گردشگری هرمزگان 

برومند با بیان این‌که از اپلیکیشن گردشگری هرمزگان در هفته گردشگری رونمایی خواهد شد، گفت: رونمایی از پرتال جامع گردشگری یکی از اقدامات اساسی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در هفته گردشگری است. 

برومند بیان کرد: هفته گردشگری در استان هرمزگان با تور گردشگری ویژه سازمان میراث فرهنگی با همکاری آژانس‌های گردشگری به پایان خواهد رسید. 


نمایشگاه پرنده‌های محلی 

برومند مطرح کرد: تا شهریور ۹۷ تنها یک اثر طبیعی ثبت‌شده وجود داشت اما در مدت یک سال گذشته 6 اثر طبیعی ثبت شده است که یکی آن‌ها معدن نمک است. 

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: تا شهریور سال گذشته، ۵۰ اثر تاریخی استان مرمت شده بود که در طول یک سال گذشته این رقم به ۱۵۰ اثر رسیده است. 

برومند بیان کرد: جمع‌آوری سوله معدن خاک سرخ که در حریم معدن هرمز قرار داشت، یکی از اقدامات خوب سازمان میراث فرهنگی بود. 

وی با بیان این‌که امسال بیشترین جذب اعتبار در بناهای تاریخی را داشتیم، اظهار کرد: امکان بازدید برای عموم در تلگراف‌خانه جاسک که در اختیار پدافند هوایی کشور قرار داشت، فراهم شده است. 


ثبت ملی بندر لنگه به عنوان شهر گلابتون

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اظهار کرد: شهر بندر لنگه که به عنوان شهر گلابتون ثبت ملی شده است، می‌توان گفت اولین ثبت ملی استان هرمزگان است. 

وی با ذکر این نکته که هم‌زمان برای ثبت ملی روستای بهمنی میناب اقدام کرده‌ایم، گفت: به دلیل کم‌کاری‌های مسئولان فرهنگی میناب، متاسفانه امکان ثبت ملی وجود نداشت. 

برومند با ذکر این نکته که جشنواره ملی غذاهای دریایی و نمایشگاه گردشگری در اسفند برگزار خواهد شد، گفت: مطالعات احداث پهنه‌های گردشکری به پایان رسیده است و اطلاعات زیربنایی مورد نیاز توسط تیمی از دانشگاه هرمزگان جمع‌آوری شده است. 

وی با ذکر این نکته که رونق گردشگری ارگانیک در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: مجموعه پارک آبی فعالیت‌های خود را شروع کرده است و امیدواریم تا چند ماه آینده به بهره‌برداری برسد. 


رونق گردشگری مذهبی در لارک 

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان درباره طرح گردشگری مذهبی در لارک، تصریح کرد: در سال ۹۷ مسیرهای گردشگری مذهبی در لارک بررسی شد و بر اساس آن برنامه‌ای تدوین شده است. 

برومند ادامه داد: برای اماکن گردشگری مذهبی مانند «سیدسلطان‌محمد» نیز اعتباراتی در نظر گرفته شده است. 


تدریس رشته گردشگری در جزیره هرمز 

در همین رابطه معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش هرمزگان نیز گفت: رشته گردشگری در هنرستان‌های کارودانش جزیره هرمز تدریس و توسعه می‌یابد. «محمد قویدل» در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود: موقعیت جزیره هرمز در مقوله توسعه صنعت گردشگری بسیار مناسب است. 

وی بیان کرد: بر اساس تفاهم‌نامه یادشده میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان عهده‌دار تامین نیروی انسانی متخصص برای آموزش در هنرستان مجری رشته‌های گردشگری بر اساس سر فصل‌های مصوب آموزشی شده است. 

وی افزود: بازدید از مراکز تخصصی و همچنین فراهم کردن بستر لازم برای برگزاری دوره‌های کارورزی هنرجویان رشته گردشگری از دیگر تعهدات اداره کل گردشگری مطابق بندهای تفاهم‌نامه است. 

وی گفت: ضرورت دارد با توجه به موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر هرمزگان، داشتن مناطق بکر، همجواری با دریا، برخورداری از موهبت‌های طبیعی و خدادادی بی‌نظیر، بقایای تاریخی، اقلیم‌های متفاوت و رسم و رسومات ملی‌مذهبی و محلی، رشته گردشگری بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. قویدل گفت: رشته بورس در هنرستان پسرانه کارودانش جزیره هرمز از مهر ۹۸ فعال خواهد شد.


تولید ثروت و اشتغال با گردشگری

 «محمد قویدل»، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان، گفت: در سالی که به نام رونق تولید نام‌گذاری شده، صنعت گردشگری می‌تواند زمینه‌ساز تولید ثروت و اشتغال جوانان هرمزگانی باشد. با این رویکرد توسعه آموزش‌های فنی و تخصصی در هنرستان‌ها و تربیت نیروی ماهر متناسب با بازار کار با مشارکت سازمان‌های دیگر را در سال تحصیلی جدید دنبال می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید