• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81320
+
-

دوازده صندلی

ویترین
دوازده صندلی


«ایلیا ایلف» و «یوگنی ییتروف» نویسندگان دوازده صندلی را در تاریخ ادبیات روسیه باید یک نویسنده به‌شمار آورد، زیرا آنها شهرت ادبی خود را مدیون آثاری هستند که 2نفری نوشته‌اند.
2رمان آنها، دوازده صندلی و گوساله طلایی، پس از گذشت بیش از 90سال همچنان جزو پرخواننده‌ترین آثار طنز ادبیات روسیه‌اند. قهرمان اصلی این 2رمان، آستاپ بِندِز نیز از محبوب‌ترین قهرمانان ادبی روسیه به‌شمار می‌رود. مجسمه او در بسیاری از شهرهای این کشور خودنمایی می‌کند و تکیه‌کلام‌ها و گفته‌هایش در میان مردم به ضرب‌المثل بدل شده‌اند.
دوازده صندلی در زمان انتشارش در سال1928 واکنش بسیار سرد مقامات اتحاد جماهیر شوروی را درپی داشت، هرچند برخی از چهره‌های سرشناس، مثل ولادیمیر مایاکوفسکی، آن‌را ستودند.
این رمان در قالبی طنزآمیز، تصویری از شوروی در سال‌های نخستین شکل‌گیری‌اش ارائه می‌دهد و کاغذ‌بازی‌های بی‌معنا و زیان‌آور، شعارها و تبلیغات خشک‌اندیشانه و ابلهانه و در یک کلام سترونی اندیشه در این دوران را به باد انتقاد می‌گیرد.
دوازده صندلی با تصویرگری گروه کوکرینیسکی را آبتین گلکار به فارسی برگردانده و نشر ماهی در 480صفحه با شمارگان 1500نسخه به بهای 67 هزار تومان منتشر‌ش کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید