• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 6 مهر 1398
کد مطلب : 81265
+
-

مدال نگرفتیم، رکورد رضازاده را هم دادیم

روز آخر مسابقات قهرمانی وزنه‌برداری جهان نه‌تنها روز شکست نمایندگان ایران بود، که روز شکست رکورد حسین رضازاده هم بود. قبل از اعزام تیم به پاتایا، پیش‌بینی‌ها خوش‌بینانه بود، برای بیشتر وزنه‌برداران ایران مدال کنار گذاشته بودند و حتی بعضی‌ها مدعی شده بودند که ایران می‌خواهد از چین انتقام بگیرد و با قهرمانی در جهان، از دست‌رفتن قهرمانی آسیا را تلافی کند. اما نمایندگان ایران فقط در 2وزن خوب بودند؛ در دسته 55کیلوگرم که حافظ قشقایی با نقره یک‌ضرب بعد از 42سال برای ایران در این وزن مدال گرفت. رضا دهدار هم که کسی روی مدالش حسابی باز نکرده بود، در دو‌ضرب دسته 102کیلوگرم طلا گرفت.
برای وزنه‌برداری ایران‌ که همیشه مدعی مدال دسته فوق‌سنگین بود، دیروز روز سختی بود. علی داوودی و محسن دادرس نمایندگان ایران در این وزن بودند. داوودی با رکورد 190یک‌ضرب و 230دوضرب و مجموع 420کیلوگرم دهم شد. او روزهای آخر وزنه‌زدن در گروه سنی جوانان را سپری می‌کند و با طلاهای آسیایی و جهانی انتظار می‌رفت، حداقل یک مدال برنز در این مسابقات بگیرد. محسن دادرس هم با 186کیلوگرم یک‌ضرب وارد رقابت دو‌ضرب شد ولی همه وزنه‌ها را انداخت تا از جدول دو‌ضرب و مجموع حذف شود.
درحالی‌که بهترین رده ایرانی‌ها در این دسته دهمی بود، لاشا تالاخادزه گرجستانی سنگین‌ترین وزنه‌ای را که یک وزنه‌بردار بالای سر برده، به نام خودش ثبت کرد. او که در یک‌ضرب 220کیلو وزنه زده بود، در حرکت سوم دو‌ضرب وزنه 264کیلویی را بالای سر  برد. حسین رضازاده که در المپیک‌2004 آتن 5/263کیلوگرم وزنه زده بود، تا دیروز رکورددار بود. بعد از این رکورد بعضی مدعی شدند که رکورد رضازاده دست نخورده است، چرا‌که رکورد او در دسته 105+ کیلوگرم ثبت‌شده است و رکورد تالاخادزه در دسته 109+ کیلوگرم. اما باید پذیرفت که هر دو آنها در دسته فوق‌سنگین وزنه زده‌اند.
حسین رضازاده که پیش از این گفته بود، دوست دارد که یک ایرانی رکوردش را بشکند، بعد از رکوردزنی به تالاخادزه تبریک گفت: «تالاخادزه خیلی وزنه‌بردار خوب و محکمی است. او رکورد را زده و من هم به او تبریک می‌گویم.» رضازاده انتقادی هم از وضعیت وزنه‌برداری کرده است: «باز هم امیدوارم این رکورد در آینده به یک ایرانی برسد. البته که متأسفانه با این وضعیت وزنه‌برداری ایران خیلی سخت است دوباره چنین اتفاقی رخ دهد.»
در رده‌بندی تیمی مسابقات جهانی، ایران با 484امتیاز بعد از چین، گرجستان و ارمنستان چهارم شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید